2026-02-26, 07:02
Medlem
sommarlovs avatar
Barn behöver inte fasta, nästa steg är att sexåringar ska huvudduk, för att inte ge sexuella signaler till barn.

Ingen tycker att hoppa över lunchen är fasta.
Citera
2026-02-26, 07:11
Medlem
heliotrops avatar
Det är ett otroligt slöseri med resurser och inte särskilt miljömässigt hållbart att en massa mat slängs. Men musslorna är helt ointresserade av miljön. Så trött jag blir på dem, allt är "diskriminering". Regnar det är det URÄTTVIST, skiner solen är det också URÄTTVIST
Citera
2026-02-26, 07:35
Medlem
RFTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heliotrop
Så trött jag blir på dem, allt är "diskriminering".
Det är inte muslimerna själva som säger att det är diskriminering, utan Diskrimineringsombudsmannen, en svensk myndighet.
Citera
2026-02-26, 07:48
Medlem
heliotrops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RFT
Det är inte muslimerna själva som säger att det är diskriminering, utan Diskrimineringsombudsmannen, en svensk myndighet.

De är rätt FLITIGA att anmäla till DO💁
Citera
2026-02-26, 07:52
Medlem
UyCVswHfsnM2z3nHs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RFT
Detta löser man smidigt genom att fråga eleverna. Så gjorde jag. Inga problem; sedan meddelade man till husmor i skolköket.
Även läraren i hemkunskap är intresserad av att veta.

En av mina muslimska bekanta säger att man i den fasta som är nu, får äta kl 5 på eftermiddagen. Han berättade att hans dotter; i lågstadieåldern; inte fastar fullt ut.

Det är ingen som tvingar folk att fasta. Barn och ungdomar får äta och dricka, för att orka med skolan eller för att orka med t ex fotbollsträningen. Jag har haft flera elever som ätit skollunch under fastan. Folk som har yrken i vilka man måste vara ”pigg” och uppmärksam, läkare, sjuksköterskor, busschaufförer o s v behöver äta.

Jag vet inte vilken årskurs du undervisade men vad skulle ske om du hade en 16-årig kristen tjej i din klass som berättade för dig att hon inte fick lov att äta under dagtid för sina föräldrar? Är inte det läge för orosanmälan?
Citera
2026-02-26, 08:00
Medlem
Soffpotatis1357s avatar
Kräver inte alla skolor in sånt från föräldrar?

Men det är väl bra om skolorna vet vad som gäller för respektive familj. Om de vet vilka som fastar ska de ju inte ha någon mat. Det är ju skolan som blir beskylld om fastande barn får mat i skolan. Och så är det ju det där med mängden mat. Varför ska skolan ha lika mycket mat under Ramadan när en del av barnen fastar och det inte går åt lika mycket mat? Spelar ingen roll vad andra tycker om fastande och att det finns barn i skolan som fastar.
Citera
2026-02-26, 08:01
Medlem
RFTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heliotrop
De är rätt FLITIGA att anmäla till DO💁

Välkommen att visa statistik på det.
Citera
2026-02-26, 08:21
Medlem
RFTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UyCVswHfsnM2z3nH
Jag vet inte vilken årskurs du undervisade men vad skulle ske om du hade en 16-årig kristen tjej i din klass som berättade för dig att hon inte fick lov att äta under dagtid för sina föräldrar? Är inte det läge för orosanmälan?

Det är lag att skolor orosanmäler om/när man ser att en elev inte mår bra vare sig det är under fastan eller annars och vare sig det är en etnisk svensk kristen eller ett barn från ett annat land.
Men som du säkert förstår kan man i orosanmälan inte skriva att man tror att orsaken till elevens ändrade beteende eller nedgång i studieresultat beror på fastan.
Man beskriver i orosanmälan elevens förändrade beteende. Orsakerna till det utreder inte skolan, det gör Soc.
Citera
2026-02-26, 08:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skitigaharry
Varför kallas det fasta när man bara vänder på dygnet. Man får fortfarande äta på natten väl?

Jag äter inte mellan kl. 24-10 är det också fasta? Så fastar jag 365 dagar om året.
Det kallas för periodisk fasta.
Fast ska egentligen vara 16h per dygn inte bara 10h som i ditt fall.
Citera
2026-02-26, 08:43
Medlem
Barn behöver inte ens fasta
Citera
2026-02-26, 08:44
Medlem
YP4XQs avatar
Allt som inte blidkar deras sätt att leva i ett främmande land blir ett ärende för Diskrimineringsombudsmannen... är det inte detta ganska sjukt?

Tänk om du kom till ett nytt land och krävde din svenska rätt där. Finns ju inte på kartan ens.
Citera
2026-02-26, 08:47
Medlem
100% praktiskt åtgärd för att veta hur mycket mat som ska tillagas i skolköket. Allt annat är bara skitsnack.

Behovet att veta sådant fanns inte förut när det var några enstaka elever, men nu är det många skolor där eleverna som ska fasta kanske utgör hela klasser, då blir det stor skillnad.

Sedan om eleverna inte orkar med skolan är något som är en privatgrej, de får själva ta den smällen för det finns ingenting viktigare än religion, sharialagar och Allah!!!
Senast redigerad av SecretGarden352 2026-02-26 kl. 08:49.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in