2026-02-25, 22:44
Medlem
BombaySaphires avatar
Citat:
På Husbygårdsskolan i Stockholm måste föräldrar meddela om deras barn ska fasta under ramadan, något som väckt frågor om diskriminering.

Diskrimineringsombudsmannen (DO) menar att en sådan föranmälan kan vara missgynnande och kräver en individuell bedömning. Men grundskolechefen Fredrik Boström förklarar att kravet finns för att säkerställa att elever både kan fasta och klara sin undervisning.

Samtidigt tycker Abdelrahman, 12, att reglerna borde vara enklare.

Diskriminering eller inte, vad tycker ni?

https://www.sverigesradio.se/artikel/elever-maste-foranmala-fasta-do-kan-vara-diskriminering
Citera
2026-02-25, 22:55
Medlem
mikaelss avatar
Enklare? Hur kan det bli enklare än att meddela om du fastar eller ej?

Och dessutom vill ju köket som serverar mat vi andra skattebetalare betalt för veta om det kommer några blattar och äter, eller om de 'fastar'.

Varför måste blattar och islam alltid störa och ställa krav på riktiga människor, kan de inte sköta sitt hokus-pokus hemma?
Citera
2026-02-25, 22:58
Medlem
StoreSvartes avatar
Löjligt. Typiskt Sverige att allt ska vara så jävla byråkratiskt.
Citera
2026-02-25, 22:59
Avstängd
TheJesuits avatar
Klart att de skall anmäla om barne inte skall ta del av bespisningen under en längre tid. Annars steker vi ju bacon helt i onödan och får slänga till ingen nytta.

Men synd om barnen som får ännu lägre möjlighet till inlärning, de förpassas ju til samma intellektuella nivå som veganer.
Citera
2026-02-25, 23:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BombaySaphire

https://www.sverigesradio.se/artikel/elever-maste-foranmala-fasta-do-kan-vara-diskriminering

Jag tycker rent spontant det är lite märklig grej, men samtidigt har jag svårt att se hur man tänker att någon missgynnas.

För det första så förväntas man inte fasta förän man kommit upp i pubertal ålder. Vi snackar alltså snarare om högstadiet (även om även del av mellanstadiet berörs). Som jag kommer ihåg så bestämde man själv på högstadiet ifall man ville gå och äta i matsalen eller inte. Har inte något minne av att någon lärare kom och "tvingade" en att gå och äta.

Därav tycker jag det är märkligt grej. Med mindre än att de kommer och pushar in eleverna i matsalen och förväntar sig att de skall äta så behöver de ju inte ha någon lapp som säger att de skall slippa.

Och hur missgynnas någon av detta? Är det dyrt med papper och penna eller? Borde kunna lösas. Eller klämmer skon i att mamma och pappa inte kan skriva (svenska) till att börja med?

Sen är det ju klart att om man fastar så blir kanske förmågan i skolan därefter, men jag tycker inte man kan acceptera att vanföreställningar skall vara en ursäkt för att inte prestera.
Citera
2026-02-25, 23:04
Medlem
MisterPartyfucks avatar
Ska lärarna hålla koll så att ungjävlarna inte äter sen eller varför ska det anmälas?
Ätstörning hette det när jag gick i skolan och inte en jävel brydde sig om du åt eller ej.

Citat:
Men grundskolechefen Fredrik Boström förklarar att kravet finns för att säkerställa att elever både kan fasta och klara sin undervisning.
De får ju underkänt oavsett om det trycker 100 redbulls och 200 kexchoklad om dagen! Sug min kuk Fredrik!
Senast redigerad av MisterPartyfuck 2026-02-25 kl. 23:07.
Citera
2026-02-25, 23:31
Medlem
Det är alltså diskriminering att förhindra det matsvinn som uppstår då ett (eventuellt mycket stort) antal elever inte ska äta skollunch.
Är det elever i mellanstadieålder det handlar om, har skolan, i praktiken pedagogerna, tillsynsplikt, vilket innebär att de fastande eleverna ”vaktas för sig” eftersom det är okänsligt(diskriminerande?) att låta fastande barn befinna sig där andra äter…
Citera
2026-02-26, 00:06
Medlem
Varför kallas det fasta när man bara vänder på dygnet. Man får fortfarande äta på natten väl?

Jag äter inte mellan kl. 24-10 är det också fasta? Så fastar jag 365 dagar om året.
Citera
2026-02-26, 00:17
Medlem
Räcker väl med att klassföreståndaren drar en snabbtitt på klasslistan. Om personen heter nått i stil med Mohammed så är sannolikheten stor att personen fastar.

Svensk byråkrati i ett nötskal. Det är sånt här skit som vi skattebetalar kastar pengar på.
Citera
2026-02-26, 03:58
Medlem
scoremaxs avatar
DO börjar mer och mer likna en helt onödig myndighet som agerar i egenintresse.
Citera
2026-02-26, 04:08
Medlem
Barn som fastar skulle anmälas till soc. Blir ett stort problem när blodsocker sjunker, de ska ta del av krävande undervisning och inte klarar leken utan hamnar i konflikter med andra barn.
Citera
2026-02-26, 06:17
Medlem
RFTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BombaySaphire

Citat:
Ursprungligen postat av DaddyCool64
Räcker väl med att klassföreståndaren drar en snabbtitt på klasslistan.

Detta löser man smidigt genom att fråga eleverna. Så gjorde jag. Inga problem; sedan meddelade man till husmor i skolköket.
Även läraren i hemkunskap är intresserad av att veta.

En av mina muslimska bekanta säger att man i den fasta som är nu, får äta kl 5 på eftermiddagen. Han berättade att hans dotter; i lågstadieåldern; inte fastar fullt ut.

Det är ingen som tvingar folk att fasta. Barn och ungdomar får äta och dricka, för att orka med skolan eller för att orka med t ex fotbollsträningen. Jag har haft flera elever som ätit skollunch under fastan. Folk som har yrken i vilka man måste vara ”pigg” och uppmärksam, läkare, sjuksköterskor, busschaufförer o s v behöver äta.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in