2026-02-26, 17:45
Medlem
Bigpoxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Veridictores
Inte ens när du får ett direkt påpekande klarar du av att kolla upp fakta, det säger en hel del om dig.
Flera media har rapporterat att Katja sagt att det bara vara en substans som hittades, och att denna substans var bensoylekgonin.

Många korkade kommentarer har postats i den här tråden, men det fetade är nog i särklass det mest korkade jag sett.
Du får inte mer rätt bara för att du uttrycker dig tvärsäkert. Katja har inte i något uttalande specificerat metaboliter eller den icke aktiva substansen som hon säger till bensoylekgonin.
Citera
2026-02-26, 19:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bigpox
Du får inte mer rätt bara för att du uttrycker dig tvärsäkert. Katja har inte i något uttalande specificerat metaboliter eller den icke aktiva substansen som hon säger till bensoylekgonin.

Jag har väldigt mycket mer rätt än dig som lägger dina egna ord i andras mun!
Du får läsa både vad jag skriver och vad massmedia skriver, och vad Katja säger i olika videoinslag.
Om du sen varken förstår det ena eller det andra så kan jag inte göra mycket åt det, men det förändrar inte faktum.

Flera media har rapporterat att Katja sagt att det bara vara en substans som hittades, och att denna substans var bensoylekgonin.
Citera
2026-02-26, 19:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ambushed
Man letar inte efter kokaetylen för att bevisa narkotikabruk och rattfylleri. Man letar efter bensoylekgonin och kokain - när det gäller specifikt kokainbruk då. Det räcker som bevis för kokainbruk och rattfylleri.

Så nu tror du att man bara letar efter en sak Men så är det inte. Man letar efter olika ämnen utifrån den beställning man fått. Vad man fått för beställning här vet vi inte, men vi vet att hon hade alkohol i blodet och att man misstänkte narkotika, då hör det till att även kokaetyl ingår i screeningen. Det kan utgöra en viktig del i utredningen om vad som skett och hur det gått till, och även framgent som bevisning.

Bäver-anders är ju en högst inkompetent åklagare, det var väl därför han fick uppgiften att utreda poliser och politiker, så han kan ju mycket väl ha missat att få med det i sin beställning. Det vi vet så här långt är att Katja sagt att det bara fanns en icke aktiv substans i blodet, samt att det rapporterats att denna substansen var bensoylekgonin.
Citera
2026-02-26, 20:04
Medlem
Citat:
Så nu tror du att man bara letar efter en sak Men så är det inte. Man letar efter olika ämnen utifrån den beställning man fått. Vad man fått för beställning här vet vi inte, men vi vet att hon hade alkohol i blodet och att man misstänkte narkotika, då hör det till att även kokaetyl ingår i screeningen. Det kan utgöra en viktig del i utredningen om vad som skett och hur det gått till, och även framgent som bevisning.

Bäver-anders är ju en högst inkompetent åklagare, det var väl därför han fick uppgiften att utreda poliser och politiker, så han kan ju mycket väl ha missat att få med det i sin beställning. Det vi vet så här långt är att Katja sagt att det bara fanns en icke aktiv substans i blodet, samt att det rapporterats att denna substansen var bensoylekgonin.

Du kan titta på ett analysresultat från RMV, man letar i regel bara efter kokain och bensoylekgonin när det gäller just kokainbruk.

I regel letar man inte efter kokaetyl, även om det givetvis är möjligt att söka även efter det ämnet.

Det är ett standardförfarande och i det ingår inte att söka efter kokaetyl, eftersom förekomsten av bensoylekgonin är bevis nog i sig.

För övrigt lämnar förundersökningsledaren inte en beställning av vilka ämnen som ska eftersökas. Det är som nämnt ett standardförfarande.
Senast redigerad av Ambushed 2026-02-26 kl. 20:07.
Citera
2026-02-26, 20:09
Medlem
Bigpoxs avatar
Citat:

Citat:
Det vi vet så här långt är att Katja sagt att det bara fanns en icke aktiv substans i blodet, samt att det rapporterats att denna substansen var bensoylekgonin.
Så. En lite tydligare formulering,utan tvetydig eller felaktig syftning, där det hålls isär vad hon har sagt och vad andra har påstått är allt som behövs för att vi ska vara överens.
Citera
2026-02-26, 20:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av spitvenom
Du skenar iväg rejält när du spekulerar i att hon skulle skulle riskera ”att dömas för en massa grövre ”följdbrott”

Det skulle avvika fullständigt från hur den här typen av händelser hanteras. Även om hon är politiker och polis.

Som köpare riskerar du inget annat än innehav och eventuellt bruk oavsett vem du köpt av.

Vilket brott skulle kunna bli aktuellt i övrigt menar du ?

Korruption, mutbrott. Brott mot rikets säkerhet etc.

Att en hög tjänsteman med befogenheter inom säpo och rådgivare för rikspolischefen etc springer och köper kokain kan leda till utpressningssituationer och liknande.

Men du tycker att en ledamot i justitiutskottet med en massa andra tunga positioner inom rättsväsendet begår kriminella handlingar ihop med gängen är lika lite att bry sig som om Leffe på a-lagarbänker kritar en femma braj av Kenta från Bagarmossen?
Citera
2026-02-26, 20:14
Medlem
Citat:
Jaha, så du är en av trådens konspirationsteoretiker. Det förklarar saken.
Även om det skulle vara så har det inget med denna utredningen att göra som ska hanteras med "särskild skyndsamhet" just eftersom det är en polis och politiker.

Att Katja hentarat kokain som måste varit insmuglat via kriminella nätverk är ju fakta.

Att rättsväsendet ska skita i att gräva i detta för att göra det bekvämt för Katja är det inte många som tycker.
Citera
2026-02-26, 20:20
Medlem
Bigpoxs avatar
Citat:
Du kan titta på ett analysresultat från RMV, man letar i regel bara efter kokain och bensoylekgonin när det gäller just kokainbruk.

I regel letar man inte efter kokaetyl, även om det givetvis är möjligt att söka även efter det ämnet.

Det är ett standardförfarande och i det ingår inte att söka efter kokaetyl, eftersom förekomsten av bensoylekgonin är bevis nog i sig.

För övrigt lämnar förundersökningsledaren inte en beställning av vilka ämnen som ska eftersökas. Det är som nämnt ett standardförfarande.
Rimligtvis har de fått in ett prov för analys gällande misstänkt drograttfylla utan närmare specifikation än så. Då bör de söka efter alla narkotiska preparat som kan vara aktuella. Att det skulle gälla just kokainbruk finns ingen anledning att förutsätta.
Citera
2026-02-26, 20:39
Medlem
Citat:

Precis så.

Jag har aldrig sett kokaetyl nånsin nämnas på ett analysresultat från RMV.

I DurTvå väljer man vid analysen vilket brott det gäller (tex bruk av narkotika, rattfylleri antingen narkotika eller alkohol, alkohol eftersupning osv).

Vid rattfylleri under påverkan av narkotika skickas tre blodprov samt två urinprov.

Man väljer som standard "en screening" vid analysbeställningen och då startar RMV alltid med THC eftersom det är det vanligaste. Hittar man THC kommer analysen tillbaka med ett uppmätt värde på det och sedan står det # vid tex kokain eller amfetamin om detta också hittats men utan uppmätt värde. Det behövs liksom inte. THC räcker i det fallet för dom om man endast valt "en screening". Övriga substanser konstateras finnas där men det åtalas man inte för utan åtalet gäller då endast den substans med uppmätt värde. Hittas inte THC går man vidare till nästa som ofta är amfetamin och sedan vidare till kokain och så vidare. Sen beror det så klart vad som framkommit i förhör med misstänkt om vad denne berättat vad den brukat och har för mediciner utskrivna osv. Men svårt att dra upp alla olika scenarion här så jag gör en enkel förklaring.

En screening är det billigare alternativet och används som standard.

Man kan också välja "all screening" vid beställningen men det görs inte som standard då den analysen är dyrare och tar längre tid. Dår får man uppmätt värde på alla substanser RMV letar efter. Jag minns faktiskt inte alla just nu men det är det vanliga som THC, kokain, amfetamin, MDMA, Benzo och något mer. Sorry, kommer ej på.

Man kan också göra tillägg på vilken substans man vill men det enda jag komma på som det ibland söks efter är lyrica. I alla fall det enda jag sett. Har aldrig sett kokaetyl som sagt.

För den som bryr sig kan jag berätta att analysen kostar 2600 kronor som man som misstänkt får betala utöver övriga böter om man döms. Detta gäller dock inte för analys hos NFC utan bara blod/urin hos RMV.

Inget av ovan har nödvändigtvis med Katjas ärende att göra eftersom jag givetvis har noll insyn i fallet men det var en förklaring för den som undrar hur det fungerar.
Senast redigerad av spitvenom 2026-02-26 kl. 20:47.
Citera
2026-02-26, 20:52
Medlem
Tillägg:

Utöver vad som konstaterats i blod och/eller urin kommer analysen med olika grafer som i tid visar ungefär när intaget antas har skett samt en förklaring på huruvida de substanser som hittats är klassade som narkotika eller ej. Det står också utförlig förklaring om hur länge de olika substanserna kan påvisas i blod/urin och en massa annat som jag inte på rak arm kommer på.
Citera
2026-02-26, 20:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Robokopf
Korruption, mutbrott. Brott mot rikets säkerhet etc.

Att en hög tjänsteman med befogenheter inom säpo och rådgivare för rikspolischefen etc springer och köper kokain kan leda till utpressningssituationer och liknande.

Men du tycker att en ledamot i justitiutskottet med en massa andra tunga positioner inom rättsväsendet begår kriminella handlingar ihop med gängen är lika lite att bry sig som om Leffe på a-lagarbänker kritar en femma braj av Kenta från Bagarmossen?
Visst kan det göra det men en sådan utredning skulle bli otroligt tidskrävande och omfattande och jag tror inte den skulle leda någonstans oavsett. I alla fall inte till något som skulle kunna drivas i domstol så därför tror jag bara att man kört på det vanliga spåret med utredning om innehav, bruk och rattfylleri. Men vad vet jag?
Citera
2026-02-26, 20:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bigpox
Rimligtvis har de fått in ett prov för analys gällande misstänkt drograttfylla utan närmare specifikation än så. Då bör de söka efter alla narkotiska preparat som kan vara aktuella. Att det skulle gälla just kokainbruk finns ingen anledning att förutsätta.

Givetvis. Men när man tittar efter spår av kokain är det bensoylekgonin man letar efter. Inte kokaetyl.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in