Citat:
Ursprungligen postat av
Ambushed
Du kan titta på ett analysresultat från RMV, man letar i regel bara efter kokain och bensoylekgonin när det gäller just kokainbruk.
I regel letar man inte efter kokaetyl, även om det givetvis är möjligt att söka även efter det ämnet.
Det är ett standardförfarande och i det ingår inte att söka efter kokaetyl, eftersom förekomsten av bensoylekgonin är bevis nog i sig.
För övrigt lämnar förundersökningsledaren inte en beställning av vilka ämnen som ska eftersökas. Det är som nämnt ett standardförfarande.
Precis så.
Jag har aldrig sett kokaetyl nånsin nämnas på ett analysresultat från RMV.
I DurTvå väljer man vid analysen vilket brott det gäller (tex bruk av narkotika, rattfylleri antingen narkotika eller alkohol, alkohol eftersupning osv).
Vid rattfylleri under påverkan av narkotika skickas tre blodprov samt två urinprov.
Man väljer som standard "en screening" vid analysbeställningen och då startar RMV alltid med THC eftersom det är det vanligaste. Hittar man THC kommer analysen tillbaka med ett uppmätt värde på det och sedan står det # vid tex kokain eller amfetamin om detta också hittats men utan uppmätt värde. Det behövs liksom inte. THC räcker i det fallet för dom om man endast valt "en screening". Övriga substanser konstateras finnas där men det åtalas man inte för utan åtalet gäller då endast den substans med uppmätt värde. Hittas inte THC går man vidare till nästa som ofta är amfetamin och sedan vidare till kokain och så vidare. Sen beror det så klart vad som framkommit i förhör med misstänkt om vad denne berättat vad den brukat och har för mediciner utskrivna osv. Men svårt att dra upp alla olika scenarion här så jag gör en enkel förklaring.
En screening är det billigare alternativet och används som standard.
Man kan också välja "all screening" vid beställningen men det görs inte som standard då den analysen är dyrare och tar längre tid. Dår får man uppmätt värde på alla substanser RMV letar efter. Jag minns faktiskt inte alla just nu men det är det vanliga som THC, kokain, amfetamin, MDMA, Benzo och något mer. Sorry, kommer ej på.
Man kan också göra tillägg på vilken substans man vill men det enda jag komma på som det ibland söks efter är lyrica. I alla fall det enda jag sett. Har aldrig sett kokaetyl som sagt.
För den som bryr sig kan jag berätta att analysen kostar 2600 kronor som man som misstänkt får betala utöver övriga böter om man döms. Detta gäller dock inte för analys hos NFC utan bara blod/urin hos RMV.
Inget av ovan har nödvändigtvis med Katjas ärende att göra eftersom jag givetvis har noll insyn i fallet men det var en förklaring för den som undrar hur det fungerar.