2026-02-26, 17:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av honn
Okej, det var åtminstone bra. Eller bra, man avlivar inte friska djur. Han hade kunnat få komma till ett katthem för du ska inte ha katt.

Edit: Förlåt om jag är för hård. Läste att du skrev att du gjort något oförlåtligt. Nej det är inte oförlåtligt. Du ångrar dig och gjorde vad du kunde då. Förlåt art jag skrev som jag gjorde. Jag har gjort mycket i mitt liv som jag ångrar.

Jag kände min katt och ett katthem hade han hatat mer än allt annat så nej. Däremot borde jag såklart ha försökt omplacering privat. Jag har en till katt så ledsen att göra dig besviken där.

Du behöver inte be om ursäkt. Jag håller som sagt med. Allt alla säger är ingenting mot det som maler i huvudet dygnet runt.
Citera
2026-02-26, 17:58
Medlem
zombie-nations avatar
Innekissande katter blir ett problem. Man måste ju lösa det. Klart det är hårt, men slutar det inte så måste man agera.

Sedan så nej, det var väl inte en särledes gammal katt. Innekatter blir 17-20 år.

Att inte lida av att ha Forl är nog i det närmaste omöjligt. Kissandet kan delvis berott på barnen, delvis av smärtor.

Det var ju ditt eget beslut, du får stå för det.

Man har ett annat ansvar för barn än för en katt, sett andra få barn och helt slutat bry sig om katten, skitkonstigt.

Jag skäms själv för att jag inte upptäckte Forl tidigare på en katt jag hade. Man ser inte att de har ont. Han fick behandling.

Ingen här kan säga om det du gjorde var rätt eller fel, de kan bara säga vad de hade gjort.
Citera
2026-02-26, 18:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av doctorpants
Jag kände min katt och ett katthem hade han hatat mer än allt annat så nej. Däremot borde jag såklart ha försökt omplacering privat. Jag har en till katt så ledsen att göra dig besviken där.

Du behöver inte be om ursäkt. Jag håller som sagt med. Allt alla säger är ingenting mot det som maler i huvudet dygnet runt.

Jag ber dig, försök släppa dina skuldkänslor.
Jag har också skuldkänslor för jag har tagit förhastade och felaktiga beslut.
Du gjorde så gott du kunde just då. Min tro är att själen går vidare och din katt är på ett bra ställe nu. Han vill inte att du ska plåga dig själv med skuldkänslor.
Kärlek till dig
Citera
2026-02-26, 18:12
Medlem
Citat:
För en vecka sedan avlivade jag min 11 år gamla katt som jag älskade högt. Han var inte sjuk mer än att han hade tandsjukdomen FORL men led inte av den. Han hade dock sedan vi fick barn för 2,5 år sedan börjat kissa inne, på sängar, soffan i barnvagnen osv osv. Vilket blivit bättre men hände fortfarande då och. Han var också livrädd för barnet och gömde sig så fort hen närmade sig. Nu har vi fått ett nytt barn för 4 månader sen och beteendet med kissandet började igen och jag fick bara nog. Bebisen sover inte och jag är totalt utmattad och en dag satte han sig i babygymmet mitt framför ögonen på mig och kissade. Så jag tog ett beslut i desperation och fullföljde tyvärr det och nu är han död och jag ångrar mig så djupt. Jag har såna skuldkänslor och kan enbart tänka på hur fel jag gjort. Jag saknar honom så innerligt och vet inte hur jag nånsin ska kunna gå vidare. Han var en väldigt skygg katt och litade i princip bara på mig och jag svek honom på värsta möjliga vis. Kommer jag någonsin kunna tänka på honom utan att vilja implodera av självhat?
Jag tycker du gjorde rätt
Katten visade missnöje med att dela sitt hem med dom nya familjemedlemmarna...
Sorg efter djur är jobbigt
Men det kommer bli lättare med tiden
Citera
2026-02-26, 18:13
Medlem
Sen är du mer känslig som dels småbarnsförälder och också ny baby så hormonerna i din kropp spelar rock roll
Citera
2026-02-26, 18:20
Medlem
Gentss avatar
Sa du leka Gud med andras liv så ska du även bära samvetet för det.
Citera
2026-02-26, 18:29
Medlem
Upplyftens avatar
Citat:
Han var en väldigt skygg katt och litade i princip bara på mig och jag svek honom på värsta möjliga vis. Kommer jag någonsin kunna tänka på honom utan att vilja implodera av självhat?

Katter kan vara otroligt svartsjuka och possessiva. Liknande historia hörde jag av en bekant som blev kär och hans flickvän flyttade in. Det var början på ca. 1 års litet helvete. Katten blev så stressat att den började riva flickvännen , kissa på hennes kudde i sängen , fräser så fort hon närmade sig katten, slutade äta , var vaken onormalt länge , kunde inte koppla av och vila som förr. I ett års tid !

Kattens ägare försökte med allt , inklusive sökte experthjälp. Det gick inte längre. Katten fick lämna joderlivet då sökandet efter att annat hem också det misslyckades

Jag tycker inte att du behöver anklaga dig själv , din prioritet ligger på bebisarna , och då behövs inte mycket för att vardagen ska bli rubbat av en svertsjuk katt för att tappa det och gör en till prioritering. 11 år gammal katt dessutom som inte längre är flexibel och tål några större förändringar
Citera
2026-02-26, 19:28
Medlem
FORL är en hemsk sjukdom
Jag höll min katt i liv för länge med den sjukdom och det ångrar jag
kanske var det bäst du tog bort den i tid
Citera
2026-02-26, 19:48
Medlem
Citat:
För att han var en 11 år gammal, tandsjuk, ångestfylld katt som hatade alla människor utom mig och min sambo och kissade inne. Inte direkt lättsåld. Men nu med facit i hand så skulle jag förstås försökt.

I all välmening, du har inte direkt någon brist på egna förklaringar till varför det blev som det blev. Du tog ett för dig just då rimligt beslut. Och nu undrar du varför du måste ta ansvar för det beslutet?

Du är frisk om du känner skam och skuld. Men du måste också äga din skam och skuld om du vill komma vidare inombords. Nu har du två små barn och gissa om de kommer att klandra dig för diverse genom livet… du måste vara redo på att hantera sådant här, på att du ansvarar för beslut och liv, kanske det här kan bli en lärdom i att inte direkt agera bara för egen vinning.
Citera
2026-02-26, 20:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pudrig
I all välmening, du har inte direkt någon brist på egna förklaringar till varför det blev som det blev. Du tog ett för dig just då rimligt beslut. Och nu undrar du varför du måste ta ansvar för det beslutet?

Du är frisk om du känner skam och skuld. Men du måste också äga din skam och skuld om du vill komma vidare inombords. Nu har du två små barn och gissa om de kommer att klandra dig för diverse genom livet… du måste vara redo på att hantera sådant här, på att du ansvarar för beslut och liv, kanske det här kan bli en lärdom i att inte direkt agera bara för egen vinning.

Jag undrar inte det minsta VARFÖR jag måste ta ansvar för beslutet. Det förstår jag fullt och väl att jag måste. Jag undrar HUR jag gör rent praktiskt för att inte gå under. Att jag har ansvar för mina beslut fattar jag, inte det som är problemet just nu.
Citera
2026-02-26, 20:17
Medlem
SpaceGayAndSunshines avatar
Citat:

Större chans att vinna på en Triss-lott än att lyckas med en sådan privat omplacering.
Citera
2026-02-26, 20:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bassplay
Katten var relativt gammal och mådde inte bra. Du gjorde rätt beslut, men jag förstår att det är tufft och att en familjemedlem är saknad.

Med tiden blir det faktiskt lättare och bättre.
En katt som är 11 år är inte gammal. De blir 18-20 år.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in