2026-02-26, 15:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av doctorpants
För en vecka sedan avlivade jag min 11 år gamla katt som jag älskade högt. Han var inte sjuk mer än att han hade tandsjukdomen FORL men led inte av den. Han hade dock sedan vi fick barn för 2,5 år sedan börjat kissa inne, på sängar, soffan i barnvagnen osv osv. Vilket blivit bättre men hände fortfarande då och. Han var också livrädd för barnet och gömde sig så fort hen närmade sig. Nu har vi fått ett nytt barn för 4 månader sen och beteendet med kissandet började igen och jag fick bara nog. Bebisen sover inte och jag är totalt utmattad och en dag satte han sig i babygymmet mitt framför ögonen på mig och kissade. Så jag tog ett beslut i desperation och fullföljde tyvärr det och nu är han död och jag ångrar mig så djupt. Jag har såna skuldkänslor och kan enbart tänka på hur fel jag gjort. Jag saknar honom så innerligt och vet inte hur jag nånsin ska kunna gå vidare. Han var en väldigt skygg katt och litade i princip bara på mig och jag svek honom på värsta möjliga vis. Kommer jag någonsin kunna tänka på honom utan att vilja implodera av självhat?

Har man skaffat en katt ska man också ta hand om den och inte avliva den för att den stör eller blir rädd! Du gjorde det heller inte i affekt för du måste ha beställt tid och tagit den till veterinären för avlivning! Du skaffa inga mer djur och du har mitt fulla förakt!
Citera
2026-02-26, 15:57
Medlem
Citat:
För en vecka sedan avlivade jag min 11 år gamla katt som jag älskade högt. Han var inte sjuk mer än att han hade tandsjukdomen FORL men led inte av den. Han hade dock sedan vi fick barn för 2,5 år sedan börjat kissa inne, på sängar, soffan i barnvagnen osv osv. Vilket blivit bättre men hände fortfarande då och. Han var också livrädd för barnet och gömde sig så fort hen närmade sig. Nu har vi fått ett nytt barn för 4 månader sen och beteendet med kissandet började igen och jag fick bara nog. Bebisen sover inte och jag är totalt utmattad och en dag satte han sig i babygymmet mitt framför ögonen på mig och kissade. Så jag tog ett beslut i desperation och fullföljde tyvärr det och nu är han död och jag ångrar mig så djupt. Jag har såna skuldkänslor och kan enbart tänka på hur fel jag gjort. Jag saknar honom så innerligt och vet inte hur jag nånsin ska kunna gå vidare. Han var en väldigt skygg katt och litade i princip bara på mig och jag svek honom på värsta möjliga vis. Kommer jag någonsin kunna tänka på honom utan att vilja implodera av självhat?

Var inte för hård mot dig själv.
Katten har levt ett långt och gott liv.
Allt har sin tid.
Citera
2026-02-26, 16:21
Medlem
Det verkar vara ungefär 50/50 om jag gjorde något som inte var fullständigt moraliskt förkastligt eller om jag är den värsta människan som nånsin gått i ett par skor. Jag är i team värsta människan nånsin.

Nu är frågan hur jag går vidare, det känns inte hållbart för någon inblandad att jag ska må såhär och samtidigt försöka fungera i en ny vardag med små barn som behöver mig. Någon som har några handfasta råd som jag kan ta med mig för att kunna leva med mig själv utan att försöka rättfärdiga det jag gjorde, för det kommer jag aldrig tycka var okej.
Citera
2026-02-26, 16:36
Medlem
Carrocks avatar
Citat:
Han var inte innekatt men annars håller jag med om allt. Det är hemskt och inget annat.

Hängde med lite i början och kunde förstå till viss del.

Sedan säger du att det inte är en innekatt utan en utekatt?? Då förstår jag inte alls. Då hade du bara kunnat haft den ute, mata och kanske sätta ut ett katthus utanför.

Hade den varit en innekatt som du inte kunnat släppa ut hur som helst så hade det varit en annan femma.
Citera
2026-02-26, 16:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carrock
Hängde med lite i början och kunde förstå till viss del.

Sedan säger du att det inte är en innekatt utan en utekatt?? Då förstår jag inte alls. Då hade du bara kunnat haft den ute, mata och kanske sätta ut ett katthus utanför.

Hade den varit en innekatt som du inte kunnat släppa ut hur som helst så hade det varit en annan femma.

Han fick komma och gå precis som han ville. Jag vill inte stänga ute en katt som vill komma in och äta och mysa? Katter ska väl inte bo utomhus, ensamma, i minusgrader. Det tycker iaf inte jag är ett värdigt liv för en katt.
Citera
2026-02-26, 16:48
Medlem
Carrocks avatar
Citat:
Han fick komma och gå precis som han ville. Jag vill inte stänga ute en katt som vill komma in och äta och mysa? Katter ska väl inte bo utomhus, ensamma, i minusgrader. Det tycker iaf inte jag är ett värdigt liv för en katt.

Ne absolut du har rätt. Jag har en innekatt som är ute med kele.

Men har du tomt så hade du kunnat skaffa ett katthus med lite isolering osv. Det låter som katten ville markera revir eller nåt sånt, eller va sjukt.

Du hade kunnat göra eller testa massor, men aja. Inget att älta nu.
Gjort är gjort. Och jag beklagar. Du kanske ska ta dig till kyrkan och prata med en präst? Kanske skulle hjälpa även fall du inte är religiös. Som andra är inne på så känner du i vart fall ånger.
Citera
2026-02-26, 16:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carrock
Ne absolut du har rätt. Jag har en innekatt som är ute med kele.

Men har du tomt så hade du kunnat skaffa ett katthus med lite isolering osv. Det låter som katten ville markera revir eller nåt sånt, eller va sjukt.

Du hade kunnat göra eller testa massor, men aja. Inget att älta nu.
Gjort är gjort. Och jag beklagar. Du kanske ska ta dig till kyrkan och prata med en präst? Kanske skulle hjälpa även fall du inte är religiös. Som andra är inne på så känner du i vart fall ånger.

Han hade ett isolerat hus ute på trappen som han låg i då och då. Sen kom han in och kissade på någon möbel/matta/kläder whatever. Sen åt han mat. Myste lite med mig om jag inte var med någon av barnen. Skulle jag ha stoppat honom från att komma in överhuvudtaget menar du?
Citera
2026-02-26, 16:54
Medlem
Du skulle försökt hitta en ny plats till katten.

Själv tappade jag min älskade vän för lite över ett år sedan. Jag kommer aldrig att läka från det har jag börjat inse. Jag får bara fortsätta leva med sorgen. Om jag var i din sits skulle jag aldrig kunna finna frid
Citera
2026-02-26, 17:05
Medlem
Citat:
Han hade ett isolerat hus ute på trappen som han låg i då och då. Sen kom han in och kissade på någon möbel/matta/kläder whatever. Sen åt han mat. Myste lite med mig om jag inte var med någon av barnen. Skulle jag ha stoppat honom från att komma in överhuvudtaget menar du?

Varför var omplacering inte aktuellt?
Citera
2026-02-26, 17:23
Medlem
Citat:
Själv? Jag gjorde det naturligtvis hos en veterinär eller vad menar du?

Okej, det var åtminstone bra. Eller bra, man avlivar inte friska djur. Han hade kunnat få komma till ett katthem för du ska inte ha katt.

Edit: Förlåt om jag är för hård. Läste att du skrev att du gjort något oförlåtligt. Nej det är inte oförlåtligt. Du ångrar dig och gjorde vad du kunde då. Förlåt art jag skrev som jag gjorde. Jag har gjort mycket i mitt liv som jag ångrar.
Senast redigerad av honn 2026-02-26 kl. 17:26.
Citera
2026-02-26, 17:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pudrig
Varför var omplacering inte aktuellt?

För att han var en 11 år gammal, tandsjuk, ångestfylld katt som hatade alla människor utom mig och min sambo och kissade inne. Inte direkt lättsåld. Men nu med facit i hand så skulle jag förstås försökt.
Citera
2026-02-26, 17:32
Medlem
ludexSums avatar
Jag hade först låtit veterinären utreda för att säkerställa att katten var helt frisk. Därefter hade jag redan vid första barnet försökt omplacera.

Våra katter har alltid blivit 16-17 år gamla.

Jag hade ALDRIG avlivat utifrån de omständigheter du beskriver. Du valde att avsluta kattens liv fast den kunde haft många bra år kvar hos någon annan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in