2026-02-26, 12:55
Medlem
skoputss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av honn
Så grymt och hjärtlöst gjort av dig. Djur är också barn.

Du avlivade katten alltså själv?!?! Jävla djurplågare

Nej, djur är inte barn. Är du vegan-fundamentalist eller äter du djur?

TS gjorde det enda rätta utifrån situationen. Jag förstår sorgen och känslan av svek, men vad skulle h*n annars ha gjort? Har du förresten själv barn så du vet vad du talar om?
Citera
2026-02-26, 12:55
Medlem
skvallertackas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av doctorpants
För en vecka sedan avlivade jag min 11 år gamla katt som jag älskade högt. Han var inte sjuk mer än att han hade tandsjukdomen FORL men led inte av den. Han hade dock sedan vi fick barn för 2,5 år sedan börjat kissa inne, på sängar, soffan i barnvagnen osv osv. Vilket blivit bättre men hände fortfarande då och. Han var också livrädd för barnet och gömde sig så fort hen närmade sig. Nu har vi fått ett nytt barn för 4 månader sen och beteendet med kissandet började igen och jag fick bara nog. Bebisen sover inte och jag är totalt utmattad och en dag satte han sig i babygymmet mitt framför ögonen på mig och kissade. Så jag tog ett beslut i desperation och fullföljde tyvärr det och nu är han död och jag ångrar mig så djupt. Jag har såna skuldkänslor och kan enbart tänka på hur fel jag gjort. Jag saknar honom så innerligt och vet inte hur jag nånsin ska kunna gå vidare. Han var en väldigt skygg katt och litade i princip bara på mig och jag svek honom på värsta möjliga vis. Kommer jag någonsin kunna tänka på honom utan att vilja implodera av självhat?

Nej. Förmodligen inte om det var de grunderna du mördade katten på. Då förtjänar du att plågas för vad du gjort.
Citera
2026-02-26, 13:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av honn
Så grymt och hjärtlöst gjort av dig. Djur är också barn.

Du avlivade katten alltså själv?!?! Jävla djurplågare

Själv? Jag gjorde det naturligtvis hos en veterinär eller vad menar du?
Citera
2026-02-26, 13:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av osofistikerad
Skygghet är övergående. Katten kan absolut vänja sig vid en ny ägare. Jag vet detta men om du inte tror mig kan du ringa valfritt katthem, de har gränslöst med erfarenhet av skygga katter. Betydligt mer skygga än din katt, alltså fullständigt skräckslagna katter som har noll förtroende för alla människor för de har inte befattat sig med människor.

Människor som adopterar från katthem är typiskt kattälskande personer som har mycket tålamod. Det är inte ett lidande för katten att få ett nytt hem i en miljö som passar den bättre om den vantrivs i den existerande miljön, vilket det finns tydliga tecken på att den gjorde i och med att den började kissa på fel ställen.

Tänk själv.. om du var fullt frisk, men i en miljö där du vantrivdes starkt och av den anledningen började få vissa beteendestörningar. Vore det då "lidande" för dig att bli flyttad till en ny miljö där du har förutsättningar att blomstra även om det tar ett litet tag att vänja dig och kunna slappna av fullt ut? Tycker du verkligen att det vore rimligare att du blev avrättad för att du befann dig i en miljö som inte fungerade för dig? Eller tänk dina barn, om de skulle börja kissa på sig på dagis, vad är då en rimlig lösning? (För att vara övertydlig: Detta är inte något hot, utan en analog jämförelse med hur katten blev behandlad.)

Istället för att hålla på och hitta på ursäkter för att du gjorde det du gjorde tycket jag du kan stå upp för vad du faktiskt gjort. Det var inte för kattens skull. Du tyckte det var enkelt att åka och avrätta den och då gjorde du det. Såklart var det förskräckligt för katten, men det var inte för kattens skull du gjorde detta, det var för din bekvämlighet, på bekostnad av katten.

Jag håller som sagt med i allt du skriver. Du har rätt och jag gjorde något oförlåtligt. Jag har aldrig påstått att det var för kattens skull.
Citera
2026-02-26, 13:39
Medlem
Dishys avatar
Det låter ju som att han inte trivdes så bra med första barnet och nu när ni dessutom fick ett till barn så tror jag faktiskt att det var bäst för honom att inte vara kvar. Han hade ju bara fortsatt störa sig och ovanpå det blivit äldre och risigare.
Citera
2026-02-26, 13:57
Medlem
hamadas avatar
Du måste försöka förlåta dig själv!
Trots sömnbrist och utmattning märker jag att du är en sann djurvän. Att avliva kissen var det bästa för alla parter - även för katten!
Att omplacera en skygg 11-årig katt är inte lätt - ingen vill ha en gammal katt! Visst kan katter bli upp emot 18-20 år men pratar vi omplacering är 11 år en gammal katt - dessutom med FORL och beteendeproblem - vem vill ha en skygg katt som kräver ständiga utgifter hos veterinärer när det finns så många yngre och friskare katter att få från katthem?!

Du gjorde rätt och även om du är förkrossad nu över ditt beslut kommer du med tiden att inse att du kommit till vägs ände och gjorde ditt bästa!
Och det var gott nog!
Citera
2026-02-26, 14:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av doctorpants
Tack ni är snälla. Men det som känns jobbigt är det gjordes av helt själviska skäl. Han led inte av barnen i den utsträckningen att han ville dö. Han kände nog sig bara utbytt och jag borde ha kunnat hittat lite tid att prioritera honom. Han var väldigt speciell och jag har nog underskattat exakt hur mycket han faktiskt betydde för mig. Jag skulle såklart inte ha tagit ett sånt här oåterkalleligt beslut medan jag har kronisk sömnbrist och inte är vid sinnets fulla bruk. Allt blev så fel och nu mår jag sämre än någonsin.
Släpp det. Tror du katten mår dåligt för att du avlivade honom? Tror du han sitter och hatar dig nu nånstans?
Den ENDA som mår dåligt är du.
Citera
2026-02-26, 14:14
Medlem
Radikalexorcists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Japp! Om man nu tänker så! Men vi gör ju faktiskt inte så. Katter är ok att barmhärtig döda. Människor är det inta ok med.

Om du tycker det ska vara samma. Så jöjjes det är fel i ditt huvud.
Jag drog en liknelse. Nej, jag ser inte skillnad på liv.

Jag vet inte vad som är barmhärtigt i att döda en katt för att den pissar på saker. Har man det som ursäkt så har man bevisat att man inte värderar det liv man tagit sig an.

Läser man dina inlägg i tråden så låter det som att du inte fungerar normalt. I ena inlägget skriver du om hur du avlivade djuret för att det pissade inomhus, trots nästan 20 års vänskap. För att i nästa inlägg fundera på om det kanske inte vore dags med en ny katt, för de är ju så underbara.

Det låter som att dina djur allt får passa sig, för den där sprutan kan komma när som helst.
Citera
2026-02-26, 14:23
Medlem
Jag tycker att TS gjorde rätt. Katten var väldigt nära TS och tydde sig till enbart TS och då blev de andra familjemedlemmarna, speciellt barnen jobbiga för katten. Det hade inte blivit bättre med åren då barnen blir äldre och ännu mer aktiva medan katten blir äldre.

Det är också ett sort lidande så sett, katten försökte nog markera med sitt kissande att den inte alls gillade situationen och var stressad.

Så jag håller med TS om att själva beslutet att avliva katten var rätt. Då den var så inåtvänd och bara var trygg med TS så är inte omplacering så humant heller.

Det är trist när det blir så. Många hemmakatter kan bli uppemot 20 år gamla, men det förutsätter också att de inte har några hälsoproblem. Att ha tandproblem vid 11 års ålder låter inte som att det var så många år kvar. Tandproblem kan också bli ganska plågsamt och även dyrt med veterinärbesöken.

Så för barnens skull och även TS egna hälsa var det rätt beslut.
Citera
2026-02-26, 14:37
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Radikalexorcist
Jag drog en liknelse. Nej, jag ser inte skillnad på liv.

Jag vet inte vad som är barmhärtigt i att döda en katt för att den pissar på saker. Har man det som ursäkt så har man bevisat att man inte värderar det liv man tagit sig an.

Läser man dina inlägg i tråden så låter det som att du inte fungerar normalt. I ena inlägget skriver du om hur du avlivade djuret för att det pissade inomhus, trots nästan 20 års vänskap. För att i nästa inlägg fundera på om det kanske inte vore dags med en ny katt, för de är ju så underbara.

Det låter som att dina djur allt får passa sig, för den där sprutan kan komma när som helst.

Jag resonerar väl som det ju faktiskt är ett djur. Du gör det ju inte. Om du nu ens tänker på denna katt som en typ en människa är det ju kört. Du kommer ju fan inte avliva en människa!

Så japp kört. Inget fel med det heller. Du får ta och ta det lidit tid. Sedan högst troligen landa i detta. Mest humana och med mest kärlek jag kan göra är att det blir ett snabbt och smärtfritt slut.
Citera
2026-02-26, 14:45
Medlem
Radikalexorcists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Jag resonerar väl som det ju faktiskt är ett djur. Du gör det ju inte. Om du nu ens tänker på denna katt som en typ en människa är det ju kört. Du kommer ju fan inte avliva en människa!

Så japp kört. Inget fel med det heller. Du får ta och ta det lidit tid. Sedan högst troligen landa i detta. Mest humana och med mest kärlek jag kan göra är att det blir ett snabbt och smärtfritt slut.
Nej, jag ser inte djuret som en människa. Jag ser det som ett liv, lika värdigt något annat, speciellt om det är jag själv som tagit det till mig.
Du ser det å andra sidan mer som en leksak, inte som ett liv. Mer en pryl som får hänga med så länge ditt tålamod orkar. När du tröttnat så avlivas djuret.
Citera
2026-02-26, 14:50
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Radikalexorcist
Nej, jag ser inte djuret som en människa. Jag ser det som ett liv, lika värdigt något annat, speciellt om det är jag själv som tagit det till mig.
Du ser det å andra sidan mer som en leksak, inte som ett liv. Mer en pryl som får hänga med så länge ditt tålamod orkar. När du tröttnat så avlivas djuret.

Nu har du inte läst vad jag skrivit. Skrev ju fan kommer inte skaffa katt innan jag just har pengar för det. Dvs pengar att klara av detta. Inklusive om katten blir sjuk. Så jag fan tänker om det!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in