2026-02-22, 13:04
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RostigHink
En cykel är 0%->100%->0%. Kör man 30%->80%->30% är det grovt räknat en halv cykel, i praktiken mindre än så då man rör sig i ett område där batteriet slits mindre.

Tack för informationen👍
Citera
2026-02-23, 09:22
Medlem
Abscess1122s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snubchurp
En ny studie från Generational bekräftar tidigare studier kring elbilsbatteriernas degradering.
Batterier från 36 olika tillverkare har testats i över 8 000 elbilar, vissa upp till tolv år gamla. Resultaten visar att även bilar som körts mer än 16 000 mil ofta har kvar mellan 88 och 95 procent av batterihälsan.

https://www.generational.ac/2025-battery-performance-index/
Intressant läsning men tyvärr står väldigt lite om deras metodik. Det är ganska tidskrävande att mäta SoH exakt och det krävs också kunskap om inbyggd buffert som tex Kia har i god mängd. Hade också vart intressant se hur plug in hybrider står sig jämfört med BEV vid höga miltal. Vissa påstår att de slits mer, men inget sånt nämns här.
Citera
2026-02-25, 11:59
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Abscess1122
Intressant läsning men tyvärr står väldigt lite om deras metodik. Det är ganska tidskrävande att mäta SoH exakt och det krävs också kunskap om inbyggd buffert som tex Kia har i god mängd. Hade också vart intressant se hur plug in hybrider står sig jämfört med BEV vid höga miltal. Vissa påstår att de slits mer, men inget sånt nämns här.

Dekra har tagit fram en metod att mäta SoH. Det tar 15 minuter. Mäter batteriets inre resistans.
https://www.dekra.se/sv/batteritest-foer-elbilar/

Andra metoder är:
Att använda bilens BMS-värden. Man blir beroende av biltillverkarens ingångsvärden.
Att ladda upp och ladda ur. Tidskrävande. kan ta 12 timmar.

Carla använder Aviloo.
https://aviloo.com/en/aviloo-private

Man laddar fullt och kör sen ner till 10%. Resultatet skickas till Aviloo som analyserar och du får en utvärdering. En del statistik tas från bilens OBD t.ex hur bilen har körts och laddats.
Citera
2026-02-26, 13:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Dekra har tagit fram en metod att mäta SoH. Det tar 15 minuter. Mäter batteriets inre resistans.
https://www.dekra.se/sv/batteritest-foer-elbilar/

Andra metoder är:
Att använda bilens BMS-värden. Man blir beroende av biltillverkarens ingångsvärden.
Att ladda upp och ladda ur. Tidskrävande. kan ta 12 timmar.

Carla använder Aviloo.
https://aviloo.com/en/aviloo-private

Man laddar fullt och kör sen ner till 10%. Resultatet skickas till Aviloo som analyserar och du får en utvärdering. En del statistik tas från bilens OBD t.ex hur bilen har körts och laddats.

Jag vet inte hur andra biltillverkare har det, men Volvo visar SoH i displayen om man går inte under bilstatus, där kan man också se däcktrycket i varje däck med mera.

Har bara haft en elbil innan Volvon och det var Peugon och den visade inte det, antar att många andra inte gör det heller.
Citera
2026-03-04, 22:49
Medlem
Snubchurps avatar
Många skeptiker som har föråldrade fördomar om batterierna som inte inser hur mycket utveckling som skett. Här är ett exempel på hur mycket mer motståndskraftiga batterier från 2019 och framåt har blivit mot värme:

https://www.dagensps.se/motor/ny-forskning-moderna-batterier-i-elbilen-haller-lange-i-varmen/
Citera
2026-03-05, 08:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
Jag vet inte hur andra biltillverkare har det, men Volvo visar SoH i displayen om man går inte under bilstatus, där kan man också se däcktrycket i varje däck med mera.

Vilken modell kör du ?

/Dick
Citera
2026-03-05, 09:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dick109
Vilken modell kör du ?

/Dick

EX30
Citera
2026-03-05, 09:27
Medlem
twoeggss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kapsylen1
Problemet jag ser är att jag vill inte tänka på ladd status, ställa mig i skugga för att skydda batteriet(ja jag skulle det) och alltid fundera på hur jag ska maximera livslängden på det.
En elbils batteri håller nog som de flesta batterier ungefär 10 år om man sköter om det. Men när batteriet börjar bli dåligt går det ofta ganska så snabbt utför.
Dessutom så stämmer ju inte kör sträckan för 5 öre om man måste räkna bort 40% av batteriet? inte gå under 20% och inte ladda över 80%, eller räknar tillverkarna med det i sin kalkyl?

Köper jag en ny bil så ska ALLT vara enklare på alla sätt och sedan ska vi inte ens gå in på publika laddnings platser där man behöver appar, brickor istället för mitt vanliga betalkort.
Det kan nog vara det största hindret för mig tillsammans med inköpspriset.
Man måste inte räkna bort 40%. Det går utmärkt att ladda till 100% och använda hela kapaciteten. Förr eller senare tappar batteriet kapacitet, det går bara fortare om man laddar fullt. Men vad är poängen med att ha en bil om man bara ska parkera den i garaget och inte använda den och rädd att kapaciteten ska gå ned? Ett tips är ju annars att välja en elbil med överkapacitet så ifall man pendlar lite längre sträckor så använder man ändå inte hela bilens kapacitet. Sen när man ska köra långa sträckor som resor och liknande så kan man ladda fullt.
Citera
2026-03-05, 15:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
EX30

Aha, den har riktiga däcktryckssensorer alltså. Jag har provat den men den är för liten för mina behov så jag kör EX40, och kommer nog att byta till en likadan igen om inte EX60 blir oväntat billig i vårat leasingprogram..

/Dick
Citera
2026-03-05, 21:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dick109
Aha, den har riktiga däcktryckssensorer alltså. Jag har provat den men den är för liten för mina behov så jag kör EX40, och kommer nog att byta till en likadan igen om inte EX60 blir oväntat billig i vårat leasingprogram..

/Dick

Ja jag är riktigt nöjd med Volvo. Den är faktiskt den första nya Volvo jag har haft. EX60 hade ju vart trevligt, men någon folkelbil blir den inte med dom priserna.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in