2024-05-28, 12:16
Medlem
Problemet jag ser är att jag vill inte tänka på ladd status, ställa mig i skugga för att skydda batteriet(ja jag skulle det) och alltid fundera på hur jag ska maximera livslängden på det.
En elbils batteri håller nog som de flesta batterier ungefär 10 år om man sköter om det. Men när batteriet börjar bli dåligt går det ofta ganska så snabbt utför.
Dessutom så stämmer ju inte kör sträckan för 5 öre om man måste räkna bort 40% av batteriet? inte gå under 20% och inte ladda över 80%, eller räknar tillverkarna med det i sin kalkyl?

Köper jag en ny bil så ska ALLT vara enklare på alla sätt och sedan ska vi inte ens gå in på publika laddnings platser där man behöver appar, brickor istället för mitt vanliga betalkort.
Det kan nog vara det största hindret för mig tillsammans med inköpspriset.
Citera
2024-05-28, 12:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kapsylen1
Problemet jag ser är att jag vill inte tänka på ladd status, ställa mig i skugga för att skydda batteriet(ja jag skulle det) och alltid fundera på hur jag ska maximera livslängden på det.
En elbils batteri håller nog som de flesta batterier ungefär 10 år om man sköter om det. Men när batteriet börjar bli dåligt går det ofta ganska så snabbt utför.
Dessutom så stämmer ju inte kör sträckan för 5 öre om man måste räkna bort 40% av batteriet? inte gå under 20% och inte ladda över 80%, eller räknar tillverkarna med det i sin kalkyl?

Köper jag en ny bil så ska ALLT vara enklare på alla sätt och sedan ska vi inte ens gå in på publika laddnings platser där man behöver appar, brickor istället för mitt vanliga betalkort.
Det kan nog vara det största hindret för mig tillsammans med inköpspriset.

Du kan ju skita i allt det där, worst case om batteriet degraderar en massa inom de första 8åren, är att du får ett nytt gratis på garantin! Nu visar det sig vara väldigt få som faktiskt råkat ut för detta. Absoluta huvuddelen av de 2,5% som bytts var ju reklamationer av brandfarliga batterier (opel ampera-e).
Det säger ju sig själv att tillverkarna sätter ordentliga marginaler på detta, att byta batterier kostar ju enorma summor.
Men det finns alltid folk som komplicerar saker i onödan. En vän till mig laddar aldrig mobilen full etc.
Sedan byter han ändå mobil efter 2-3år, dvs helt onödig batteri-OCD.
När det gäller betalning för laddning så kommer betalkorts-blipping bli standard, dagens härk är bara resultatet av early-adopter nerderi med appar osv.
Senast redigerad av Gullpotet 2024-05-28 kl. 12:57.
Citera
2024-05-29, 12:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gullpotet
Du kan ju skita i allt det där, worst case om batteriet degraderar en massa inom de första 8åren, är att du får ett nytt gratis på garantin! Nu visar det sig vara väldigt få som faktiskt råkat ut för detta. Absoluta huvuddelen av de 2,5% som bytts var ju reklamationer av brandfarliga batterier (opel ampera-e).
Det säger ju sig själv att tillverkarna sätter ordentliga marginaler på detta, att byta batterier kostar ju enorma summor.
Men det finns alltid folk som komplicerar saker i onödan. En vän till mig laddar aldrig mobilen full etc.
Sedan byter han ändå mobil efter 2-3år, dvs helt onödig batteri-OCD.
När det gäller betalning för laddning så kommer betalkorts-blipping bli standard, dagens härk är bara resultatet av early-adopter nerderi med appar osv.
Jag köper alltid begagnade bilar då jag inte vill ta värdeförlusten av en ny och tycker kostnaden för en ny är helt onödig.
En gammal ICE bil kan jag lätt luska ut om det tagit hand om väl och kan hålla många år till även om den är 10 år gammal.
Att köpa en elbil med 10 år gammalt batteri känns rätt osäkert.
Min "nyaste" bil jag har nu är 19 år gammal och fungerar och går bra, tror knappast en elbils batteri skulle göra det efter 19år. Även om det aldrig använts och hållits på perfekt ladd status så har det degenererat naturligt på så lång tid. Köpte den när den var 11 år gammal och enbart behövt vanlig service och ett rostigt avgasystem.
Citera
2024-05-29, 18:58
Medlem
Citat:

Det behöver du inte göra så mycket. Jag har alla våra bilar öppet på vår garageuppfart året runt.

Kan vara värt att veta att vissa batterier som tex. LFP inte skall tömmas helt till 0%. Lite som att det kan vara värt att veta att man inte skall köra en dieselbil helst helt tom.

Citat:
Min "nyaste" bil jag har nu är 19 år gammal

Här är nog den springande punkten till varför elbilar, oavsett hur perfekta de skulle vara, aldrig kommer att bli ett alternativ för dig.

Kommer nog finnas elbilar som håller 19 år, och som renoveras, men frågan är om hur gammal du är om 19 år från och med nu. Där drar jag du har den största utmaningen. Förutom att du känslomässigt starkt ogillar elbilar (kan ju också vara ett "problem" för dig).
Citera
2024-05-29, 19:56
Medlem
Citat:
Jag köper alltid begagnade bilar då jag inte vill ta värdeförlusten av en ny och tycker kostnaden för en ny är helt onödig.
En gammal ICE bil kan jag lätt luska ut om det tagit hand om väl och kan hålla många år till även om den är 10 år gammal.
Att köpa en elbil med 10 år gammalt batteri känns rätt osäkert.
Min "nyaste" bil jag har nu är 19 år gammal och fungerar och går bra, tror knappast en elbils batteri skulle göra det efter 19år. Även om det aldrig använts och hållits på perfekt ladd status så har det degenererat naturligt på så lång tid. Köpte den när den var 11 år gammal och enbart behövt vanlig service och ett rostigt avgasystem.

Det är inget problem att kolla upp hälsan på batteriet, du kan enkelt läsa ut det med diagnostiken.
Att köpa en gammal elbil är precis som att köpa en gammal fossil, du får göra en del research på modelltypiska fel, kolla upp dem inför köp. Lägger du en halvtimma på research, plus en halvtimma på kontroll under köpet, så har du, precis på samma sätt som när du köper en gammal fossil, säkrat dig till 90%. Resten är en chansning, precis som det alltid varit.
Jag har själv köpt 2 gamla elbilar, ingen av dem har haft några "elbilsproblem", bara problem med rostiga bromsar och handbromswire.
Samma skit som med vilken gammal saab som helst mao.
Det härliga med en gammal skrot-elbil är att den är riktigt billig både i inköp, service och drivmedel, perfelt pendlarbil.
Senast redigerad av Gullpotet 2024-05-29 kl. 20:08.
Citera
2024-05-30, 10:32
Moderator
Gromguttens avatar
Tillbaka till ämnet, detta är inte ännu en tråd där allt kan diskuteras eller førdomar presenteras.

Før det sistnämnda har vi denna: (FB) Tråden där folk utan elbil gissar hur det är att ha elbil - bara negativa saker är topic.

/Mod
Citera
2024-05-31, 16:44
Medlem
Citat:
Köper man en NY elbil visst men alla vi som tittar på begagnade bilar kan få stora problem. Efter 10+ år är de flesta batterier lite trötta och vissa mer än andra.

Visst tappar de lite i kapacitet, men däremot så blir de ju inte vare sig värdelösa eller obrukbara för det.

Även din 19+ år gamla bil som gått 20 000 mil lär ha en sämre och mer sliten motor, som innebär att effekten är lägre och att förbrukningen gått upp.

Citat:
Dagens bilar är bra på att hålla rätt temp men det förändrar inte att batterier åldras naturligt av tid.

Jo, det gör en stor praktisk skillnad i hur snabbt och hur mycket de tappar i kapacitet.

Det är därför du kan hitta 10 år bra gamla Tesla och BMW i3, men inte 10 år bra gamla Leaf som snabbladdats.
Citera
2026-02-20, 09:00
Medlem
Snubchurps avatar
En ny studie från Generational bekräftar tidigare studier kring elbilsbatteriernas degradering.
Batterier från 36 olika tillverkare har testats i över 8 000 elbilar, vissa upp till tolv år gamla. Resultaten visar att även bilar som körts mer än 16 000 mil ofta har kvar mellan 88 och 95 procent av batterihälsan.

https://www.generational.ac/2025-battery-performance-index/
Citera
2026-02-22, 09:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snubchurp
En ny studie från Generational bekräftar tidigare studier kring elbilsbatteriernas degradering.
Batterier från 36 olika tillverkare har testats i över 8 000 elbilar, vissa upp till tolv år gamla. Resultaten visar att även bilar som körts mer än 16 000 mil ofta har kvar mellan 88 och 95 procent av batterihälsan.

https://www.generational.ac/2025-battery-performance-index/

Läste den också, bra med lite underbyggd fakta, men vi kommer ändå att ha ett gäng skribenter här som påstår att batteriet är HELT slut efter 10 000 mil i diverse trådar om elbilar

Vår har gått 9000 mil, inte noterat någon försämring, även om den troligen tappat några procent.
Citera
2026-02-22, 10:21
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
I en av dina länkar så hittar jag detta citat
”Det bästa är också att inte ladda batteriet helt fullt. Kan du oftast hålla laddningen runt 50 procent är det idealiskt, för där är batteriet mest kemiskt stabilt. Om du inte behöver maximal räckvidd är det optimala att bara ladda till 50 procent och inte ladda ur det till mer än 20 procent, i alla fall enligt Recurrent.”

Det betyder då alltså att man bör använda ca 30% av batteriet och när man väl laddar så ska man inte snabbladda.
Vi räknar lite, för enkelhetens skull så säger vi att bilen går 50 mil på en laddning. Ska man då bara ladda till hälften så är man plötsligt nere i 25 mil. Nu är problemet att msn bör ladda igen innan batteriet går under 20%, vilket då är 10 mil så för att batteriet ska må som bäst så bör man inte köra bilen mer än 15 mil åt gången. Dessa 15 mil gäller när temperaturen är jämn och fin så har vi istället en kall vinterdag så kommer dessa 15 mil att minska lite till, säg 12 mil istället. När sen bilen och batteriet blivit några år och minskat med ca 10% så är vi nere på sju mil mellan laddningarna som då bör ta några timmar för att inte nöta extra.

Elbil är ett bra komplement men än så länge är den inte nog utvecklad för att ersätta en fossilbil till 100%.

Men det är ju nedgraderingen som upphör då batteriet bara används mellan 20 - 50%.
Enligt Teslas batteriexpert Jeff Dahn så sker ingen degradering alls i det området.

https://www.youtube.com/watch?v=i31x5JW361k
Citera
2026-02-22, 11:04
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Men det är ju nedgraderingen som upphör då batteriet bara används mellan 20 - 50%.
Enligt Teslas batteriexpert Jeff Dahn så sker ingen degradering alls i det området.

https://www.youtube.com/watch?v=i31x5JW361k

Man pratar om laddcykler och hur många ett batteri klarar, skulle en 20->50% laddning räknas som en laddcykel eller är dessa endast aktuella när man laddar högre eller kanske bara när man kör fulladdning till 100%?
Jag är bara nyfiken.
Citera
2026-02-22, 11:19
Medlem
RostigHinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Man pratar om laddcykler och hur många ett batteri klarar, skulle en 20->50% laddning räknas som en laddcykel eller är dessa endast aktuella när man laddar högre eller kanske bara när man kör fulladdning till 100%?
Jag är bara nyfiken.
En cykel är 0%->100%->0%. Kör man 30%->80%->30% är det grovt räknat en halv cykel, i praktiken mindre än så då man rör sig i ett område där batteriet slits mindre.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in