Citat:
Ursprungligen postat av
kapsylen1
Jag köper alltid begagnade bilar då jag inte vill ta värdeförlusten av en ny och tycker kostnaden för en ny är helt onödig.
En gammal ICE bil kan jag lätt luska ut om det tagit hand om väl och kan hålla många år till även om den är 10 år gammal.
Att köpa en elbil med 10 år gammalt batteri känns rätt osäkert.
Min "nyaste" bil jag har nu är 19 år gammal och fungerar och går bra, tror knappast en elbils batteri skulle göra det efter 19år. Även om det aldrig använts och hållits på perfekt ladd status så har det degenererat naturligt på så lång tid. Köpte den när den var 11 år gammal och enbart behövt vanlig service och ett rostigt avgasystem.
Det är inget problem att kolla upp hälsan på batteriet, du kan enkelt läsa ut det med diagnostiken.
Att köpa en gammal elbil är precis som att köpa en gammal fossil, du får göra en del research på modelltypiska fel, kolla upp dem inför köp. Lägger du en halvtimma på research, plus en halvtimma på kontroll under köpet, så har du, precis på samma sätt som när du köper en gammal fossil, säkrat dig till 90%. Resten är en chansning, precis som det alltid varit.
Jag har själv köpt 2 gamla elbilar, ingen av dem har haft några "elbilsproblem", bara problem med rostiga bromsar och handbromswire.
Samma skit som med vilken gammal saab som helst mao.
Det härliga med en gammal skrot-elbil är att den är riktigt billig både i inköp, service och drivmedel, perfelt pendlarbil.