2026-02-25, 19:16
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Logiska ateister och logiska kristna, vad tror ni om den närmaste framtiden?

Allt fler människor är beroende av livsmedelsindustrier ägda av miljardärer. AI minskar företagens kostnader och arbetslösa får allt mindre köpkraft och det blir mindre lönsamt att producera mat. Barn föds med mikroplast i hjärnan och vi förändrar klimatet utan att verkligen bry oss. Allt fler länder vill ha kärnvapen och Europa lierar sig med Ukraina mot Ryssland. Virus sprids via flygresenärer. Allt fler föräldrar är ensamstående. Etc.

Ett diagram från Jesus födelse fram till nutid:

https://1.bp.blogspot.com/-bPHBAiuZJ80/X7q6B7f52XI/AAAAAAAABPk/BeulS1RU9eEbyXJdgu4xH42ILpl3n-0sQCLcBGAsYHQ/s2048/15-3.1.jpg
Citera
2026-02-25, 19:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bakelsernassmak
Gud är utanför tid, gud har inte funnits i "oändlig tid" eftersom det antyder att gud är bunden till tid som vi är. Tid finns inte för gud på samma sätt. Gud skapade universum (och även tid) och oss p.g.a. ett val. Det var ett medvetet beslut, jag kan inte beskriva guds tankar i detalj, du får fråga gud.

Det är en bättre förklaring för att medvetande är ett bättre underlag för verkligheten än materia.

Vi som tror på big bang? Enligt mig är big bang ett bra bevis för gud, eftersom big bang antyder en big banger så att säga. När einstein först hittade data som tydde på big bang vägrade han först att acceptera det för det lät för mycket som bibeln. När big bang teorin blev accepterat var det ett gigantiskt nederlag för ateistisk materialism.

Så här säger GPT: "So physics currently says: there is a past boundary to our known spacetime description."

Även om det nu skulle visa sig att big bang inte var början, så verkar det med all sannolikhet som att vårt fysiska universum hade en början ändå, och där springer materialism rakt in i väggen.

Religion förklarar varför, vetenskap förklarar hur. Dom ligger inte i konflikt på något sätt överhuvudtaget, många forskare är kristna och många av de bästa forskare som någonsin levt har varit kristna.

Bibeln säger inte hur någonting skapats, bara att gud skapade allt. Ganska vanligt missförstånd. Dessutom var det kristna som skapade den moderna forskningsprocessen. Ateister är mer som ett gäng alkisar som snubblade in i labbet och sen tar hela äran.

Sen är det inte så att jag tror på kristendom just p.g.a. filosofiska och kosmologiska argument, de fungerar mer som stöd. De riktiga bevisen finns på annat håll.

Om du inte kan förklara HUR Gud skapar någonting är påståendet att han skapar fullständigt intetsägande. Du påstår att Gud kan skapa något ur intet, men har ingen tanke på att säga hur.
Citera
2026-02-25, 19:23
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ujhs
Exakt så. Det är just därför vi ska se dina skriverier som typiska för en nyfrälst.
Du ska också veta att vi är några i denna tråd som har bakgrund inom bokstavstroende samfund/sekter. Och, jag garanterar, vi ser det dissonanta tänkandet tydligt med en gång. Och att vi skriver och påtalar detta har givetvis en psykologisk förklaring. Vi vet av erfarenhet att människor kan fara väldigt illa i en fundamentalistisk miljö.
Det är möjligt att din tro kommer att mogna med åren. Låt oss hoppas på detta.Hos vissa är inte så fallet. Jag hoppas att du har förmåga hos vilken skribent i tråden detta är fallet.
Vi? Vad jag kommer ihåg så är du den enda som kört med den här 'du är galen, jag är psykolog' vinkeln. De andra har diskuterat bevis och argument. Gäller detta för alla kristna eller är det bara jag som har ett 'dissonant tänkande'? Du kan se att jag har 1600 inlägg där jag argumenterar för min världsbild och det verkar gå utmärkt. Vad exakt är det som är dissonant?
Citera
2026-02-25, 19:26
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Om du inte kan förklara HUR Gud skapar någonting är påståendet att han skapar fullständigt intetsägande. Du påstår att Gud kan skapa något ur intet, men har ingen tanke på att säga hur.
Du skriver det här inlägget på flashback, men har antagligen ingen aning om hur http och webbservrar fungerar. Finns inte flashback då? Menar du att jag måste veta allt som gud vet för att kunna argumentera för att gud finns?
Citera
2026-02-25, 19:32
Avstängd
TwoThousands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Logiska ateister och logiska kristna, vad tror ni om den närmaste framtiden?

På domedagen domens dag på den yttersta dagen..
Ska få beakta hur levde livet på jorden ifall inte lyckas tillräckligt nog kommer att bli förnekad evigt liv!

Det är legendariskt att leva för all evighet.
Citera
2026-02-25, 19:43
Medlem
Hur förklarar man att när kyrkan har makt, då blir de rikare än de rikaste?
Citera
2026-02-25, 19:43
Medlem
Cyborg2030s avatar
Citat:
Bibelns skapelseberättelse är metafor, vanligt att i sekulära länder så som sverige finns ingen förståelse för sånt här alls.
Det finns fortfarande kristna samfund som bokstavligen tror på skapelseberättelsen. Och under nästan hela kristendomens historia var det kätteri att ifrågasätta skapelsen som den är skriven i Bibeln. Det är först på senare år som västvärldens kyrkor sett sig nödgade att ge med sig. De har ju blivit överbevisade av vetenskapen. Det är inte den äkta, ursprungliga kristna tron att inte tro på skapelseberättelsen. Det här vet du mycket väl. Spela inte dum.
Citat:
"I begynnelsen skapade gud himmel och jord", kan tolkas som att himmel är universum och jord är jorden, kanske.
Eller så kan det tolkas som fantasifull poesi. P.g.a. författarnas totala okunskap om solsystemets faktiska tillstånd. Hur ska du veta vilket det är? Och varför hade inte den "allsmäktige fadern" kompetensen att pedagogiskt beskriva hur jorden och människorna blev verklighet? Du är inte i närheten av att vara trovärdig. Har du lärt dig detta beteende via "Jesus" eller?
Citat:
Jag har en sjuk mängd bevis för kristendom
Nej, det har du verkligen inte. Du har ingenting.
Citera
2026-02-25, 19:49
Avstängd
TwoThousands avatar
Det är sättet berättar om det här för vanliga människor.
Såg när dom gav gåvor till odjuret nog för att göra dig till en galning.

Paranormal aktivitet du kan få bli illa berörd av ett osynligt spöke.
Citera
2026-02-25, 19:51
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cyborg2030
Det finns fortfarande kristna samfund som bokstavligen tror på skapelseberättelsen.
Ja. Men det är ovanligt.
Citat:
Och under nästan hela kristendomens historia var det kätteri att ifrågasätta skapelsen som den är skriven i Bibeln. Det är först på senare år som västvärldens kyrkor sett sig nödgade att ge med sig. De har ju blivit överbevisade av vetenskapen. Det är inte den äkta, ursprungliga kristna tron att inte tro på skapelseberättelsen. Det här vet du mycket väl. Spela inte dum.
Nej. Skapelseberättelsen var förstådd som en metafor redan inom den tidiga kyrkan. Detta vet jag för jag hade en lång diskussion om detta tidigare med Smeso och en annan. Därför researchade jag just det och det visade sig att det alltid varit en metafor.
Citat:
Eller så kan det tolkas som fantasifull poesi. P.g.a. författarnas totala okunskap om solsystemets faktiska tillstånd. Hur ska du veta vilket det är? Och varför hade inte den "allsmäktige fadern" kompetensen att pedagogiskt beskriva hur jorden och människorna blev verklighet? Du är inte i närheten av att vara trovärdig. Har du lärt dig detta beteende via "Jesus" eller?
Därför att bibeln är inte till för att lära oss vetenskapliga saker, den är till för att lära oss om moral och gud. Att ge vetenskapen en liten hjälpande spark var inte guds intention.

Citat:
Nej, det har du verkligen inte. Du har ingenting.
(FB) Varför är ateister så känslostyrda?
Jo!
Citera
2026-02-25, 20:06
Avstängd
TwoThousands avatar
Citat:
Därför att bibeln är inte till för att lära oss vetenskapliga saker, den är till för att lära oss om moral och gud. Att ge vetenskapen en liten hjälpande spark var inte guds intention.

Jo!

Fler människor råkar illa ut på grund av världsåskådningen vetenskapen, det börjar bli riktigt illa..
Citera
2026-02-25, 20:26
Medlem
Citat:
Mitt intryck är inte att det är särdeles obegripligt, men visst är mycket nonsens. I synnerhet detta i 1a Korintiernrevet vi citerat. Men likväl är detta något som betonas enormt mycket i många apokalyptiska frikyrkliga sammanhang, inte minst inom JV, men också inom pentekostala rörelser.
Men ja, jag kan väl säga att kapitalet som sådant har varit effektivt att få ett antal pingstkyrkotjejer att lämna sin tro och släppa loss.......så även i sängen.

Sen finns det en hel del motbjudande saker i inledningen av Romarbrevet där Paulus menar att vissa människor skapats till att vara teologisk kanonmat. Det är inte på något sätt obegripligt.....I a f om man sätter hans skrivande i ett sammanhang. Hans brev var inte ämnade att bli kanoniserade....de var just brev, och inget mer. Och då kunde gamle Paulus ta i litet extra utan censur.....och säga hur han egentligen såg på saker och ting.

Det har ju diskuterats en del vad Paulus "törntagg" var. En del religionshistoriker menar att det kan tolkas som att han var bög, med tanke på hans uttalande om att det bästa var att aldrig röra en kvinna. Vilken är din syn på denna törntagg?

Ingen aning faktiskt. Om han hade sagt exakt vad det var, skulle texten bli väldigt smal. Nu kan alla som lider identifiera sig.
Men att det skulle handla om homosexualitet tror jag inte. Vad tror du själv?
Citera
2026-02-25, 20:43
Medlem
Cyborg2030s avatar
Citat:
Därför researchade jag just det och det visade sig att det alltid varit en metafor.
Vad som är metafor eller inte kan varken du eller någon annan avgöra. Jag skulle nog säga att nästan allt som inte är rena beskrivningar av världsliga händelser är metaforer/liknelser/bevingade ord/myter. Och du har ingen vetenskaplig metod för att ta reda på vad som skulle vara något mer än det.
Citat:
Varför finns det då en skapelseberättelse? Den representerar forntidens "kunskap" om skapelsen. Du hör ju på namnet att den vill förklara, berätta om skapelsen. De gjorde väl så gott de kunde. Problemet var bara att allt är uppdiktad då de inte förstod någonting om vårt solsystem, än mindre om biologi och evolution, eller big bang-teorier.

Citat:
Jo!
Ditt första argument där när man klickar sig ner i kedjan är NDE, näradödenupplevelser. Men det är ju inte på något sätt bevis för någon Gud. Den troligaste förklaringen är att det är hallucinationer liknande de som vi får när vi drömmer. Eller anser du att våra drömmar är "ett bevis för att Gud finns"?

Att vi människor får väldigt liknande hallucinationer beror på att vi har väldigt liknande DNA. Många har drömt att de faller till marken eller blir jagade. Drömmarna verkar vara ett "träningsprogram" för människor så att vi undermedvetet gör oss beredda på faror. Vi ska bli beredda på höga höjder och fientliga människor. "Ljuset i slutet av tunneln" är den andra sidan av spektrumet. En medfödd metafor för frid, gryningen, framtiden, välmående. Det finns inget mystiskt eller övernaturligt med det här. Det är ren biologi och evolution. Det är fantastiskt att evolutionen skapade det här i oss - det är inte övernaturligt eller andligt. Andra däggdjur drömmer också när de sover. Du kan se det tydligt på bl.a. hundar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in