2026-02-23, 22:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Jag förstår inte hur du menar att djuroffren och reningsritualerna inte var "optimala", jag menar att djuroffren och reningsritualerna var verkligen optimala för att t.ex. separera Guds folk mot icke troende. Just detta var Guds tanke och plan, Guds mening, Guds plan för att förbereda för Jesus fullkomliga mänskliga offer som var en förebild för djuroffren och reningsritualerna, och som ersatte Adams mänskliga avfall. Förstår du hur jag menar?

Gud profeterade för Abraham långt innan Mose lagförbund, vad han hade för plan att rädda mänsklighetens synd, genom att offra hans sons fullkomliga mänskliga offer, så som Abraham var beredd att offra hans enda son Isak.

Ok, tack för förklaringen.

Det var ett väldigt bökigt och omständigt sätt att skapa försoning på.

Om du tänker dig att alla 8 miljarder människor på jorden idag skulle vara kristna och att djuroffer fortfarande var aktuellt att hålla på med. Det skulle gå åt en otrolig massa djur, eller hur? Och hur skulle man ens kunna ordna fram alla dessa djur överallt på jorden? Det hade inte varit praktiskt möjligt. Dessutom räckte det ju inte med att göra detta en gång, utan det skulle upprepas regelbundet.

Även reningsritualerna, med omskärelse, tvagning, reningsprocesser osv, var mycket tidsödande och ibland även kostsamt. Hade också varit svårt att genomföra i dagens moderna samhälle.

Nej Jesu offer var betydligt smidigare. Det räckte med att han offrade sitt liv en gång och sen kunde människor få försoning. Nu räcker det att be till Gud istället för alla dessa ritualer.
Citera
2026-02-24, 15:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Om jag hade bevis så skulle jag inte sitta här, utan förbereda mig för nästa Nobelfest.

Jag ser bara på det utifrån vad som kan observeras. Universum är fullt av krestlopp. Inget är statiskt.

Inget har påvisats kunna uppstå ur ingenting helt plötsligt en enda gång, så den naturliga slutsatsen att det som finns alltid har funnits, i någon form eller annan.

Om du tycker att det resonemanget är korkat så får du gärna påpeka vad som är korkat med det.
Nej inte korkat utan du erkänner att inget kan skapas av sig själv ur ingenting
Citera
2026-02-24, 15:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jade11
Vad sa de att floaters var?
Säg inte ens en nallebjörn.
Svara på frågan
Citera
2026-02-24, 15:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kung_Ingenting
Är svaret "Jag vet inte." nått som du är väldigt rädd för? Varför måste du tvunget ha en förklaring på saker som vi inte vet allt om?

Men om du vill ha en bättre förklaring än Gud så är det inte speciellt svårt.

Vi vet att det finns svarta hål. Vi vet att svarta hål suger in allt som ligger i närheten så att dom svarta hålen blir tyngre och tyngre. Vi vet att ju tyngre dom svarta hålen är desto mer kraft suger dom med. Tar man detta in i framtiden så är det tämligen logiskt att så småningom skulle dom svarta hålen suga upp allt som finns runt omkring sig, detta allt inkluderar då också andra svarta hål som suger upp varandra och bildar ännu tyngre svarta hål som suger upp ännu fler svarta hål. Till slut så är vi där med två supertunga svarta hål som börjar dra i varandra. Eftersom dom är väldigt långt ifrån varandra så håller dom på och drar i varandra under en väldigt lång tid vilket innebär att dom kommer upp i kolossala hastigheter. Till slut så innebär det att två stycken supertunga svarta hål kolliderar med varandra med en ohygglig hastighet. En sådan kollision kan mycket väl skapa något som kan liknas vid en explosion. En väldigt stor explosion. Kanske nått man kalla för en Big Bang om man vill.

Extremt logiskt alltihop utan att blanda in den minsta form av magi eller övernaturlighet.

Vi antar att materia och energi är allt som finns eftersom det är det enda som vi vet att det finns. Varför ska vi anta att det finns något annat? Jag går igenom mitt liv utan att anta att det står en rosa enhörning bakom mig. Funkar utmärkt.

Varför blanda in saker som krånglar till det bara för att? En gud tillför ju ingenting mer än ännu mer oförklarliga frågor.

Och återigen, det är bara dom religiösa som påstår att universum kom från ingenting, Big Bang säger inte det. Sluta ljuga.
Mycket ord men inget svar.
Citera
2026-02-24, 18:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnFitzgerald99
Det var ett väldigt bökigt och omständigt sätt att skapa försoning på.

Om du tänker dig att alla 8 miljarder människor på jorden idag skulle vara kristna och att djuroffer fortfarande var aktuellt att hålla på med. Det skulle gå åt en otrolig massa djur, eller hur? Och hur skulle man ens kunna ordna fram alla dessa djur överallt på jorden? Det hade inte varit praktiskt möjligt. Dessutom räckte det ju inte med att göra detta en gång, utan det skulle upprepas regelbundet.

Även reningsritualerna, med omskärelse, tvagning, reningsprocesser osv, var mycket tidsödande och ibland även kostsamt. Hade också varit svårt att genomföra i dagens moderna samhälle.

Nej Jesu offer var betydligt smidigare. Det räckte med att han offrade sitt liv en gång och sen kunde människor få försoning. Nu räcker det att be till Gud istället för alla dessa ritualer.

Du missar själva syftet med djuroffren i Mose lag. Offren var aldrig tänkta som en permanent eller global lösning för hela mänskligheten, dom var en del av ett särskilt förbund mellan Gud och Israels nation och hade som syfte att lära folket om syndens allvar och behovet av en framtida, fullständig försoning. I Hebreerbrevet står det att djuroffren inte kunde ta bort synder fullständigt utan var ”en skugga” av det som skulle komma (Hebr 10:1–4). Dom pekade fram mot ett större och fullständigt offer, alltså Jesu Kristi lösenoffer.

Poängen var alltså inte att lagförbundet skulle vara praktiskt för 8 miljarder människor, det var endast tillfälligt. När Jesus gav sitt liv uppfyllde han det som offren förebildade, och därför behövdes dom inte längre (Hebr 10:10–14).
När det gäller omskärelse och reningsritualer så var dom en del av Mose lag, som upphörde att vara bindande för kristna (Rom 10:4; Gal 3:24–25). Det nya förbundet bygger inte på ritualer utan på tro på Kristi offer.

Det handlar alltså inte om att Gud först valde en ”krånglig” lösning och sedan en ”smidigare”. Det första systemet var avsett att förbereda människor för att förstå värdet av det fullkomliga offret. Jesu offer var målet hela tiden, djuroffren var bara en tillfällig förebild.

Sedan känns det som att du tror att gemene man skulle offra stora djur dagligen, det var prästerna som utförde det dagliga offret för hela folket, vanliga människor gjorde det inte själva.

En vanlig israelit offrade vid specifika synder, rituell orenhet, vissa högtider eller efter särskilda händelser t.ex. barnafödsel. Det var alltså inte ett dagligt offer, utan var situationsbundet. Dessutom kunde fattiga offra duvor istället för större djur.

Och många reningsregler handlade om hygien, karantän vid sjukdom, kroppsliga utsöndringar som ofta innebar tvättning och vänta till kvällen, alltså inget offer alls, så det var alltså inte alltid kostsamt eller komplicerat. Det var viktigare med hygien på den tiden än i dom moderna samhällen vi har idag, fast vi måste också ha det lite "bökigt och omständligt", i alla fall om vi går på toaletten
Senast redigerad av ttsp 2026-02-24 kl. 18:10.
Citera
2026-02-24, 18:35
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Jag tror att ritualerna i Moseböckerna kommer ifrån människor. I den mån Gud påverkade skrivningarna så var det, som fallet med slaveriet, för att reglera människors dåliga beteende.

Och ingenstans i evangelierna säger Jesus att hans död är en offerritual. Människor räddas inte p.g.a. hans lidande utan av det budskap som han framförde och som nu i stort sätt finns spritt över hela jorden.

Sannerligen, sannerligen säger jag eder: Den som hör mina ord och tror honom som har sänt mig, han har evigt liv och kommer icke under någon dom, utan har övergått från döden till livet. — Johannes 5:24

Och detta evangelium om riket skall bliva predikat i hela världen, till ett vittnesbörd för alla folk. Och sedan skall änden komma. — Matteus 24:14
Citera
2026-02-24, 19:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vakna.
Eller så läser du slarvigt 🙂
Jag skrev att det inte var någon skönmålning av äktenskapet. Jag håller helt och hållet med om att mycket av det Paulus skrev var rent nonsens. Eller obegripligt kanske är ett snällare uttryck.

Mitt intryck är inte att det är särdeles obegripligt, men visst är mycket nonsens. I synnerhet detta i 1a Korintiernrevet vi citerat. Men likväl är detta något som betonas enormt mycket i många apokalyptiska frikyrkliga sammanhang, inte minst inom JV, men också inom pentekostala rörelser.
Men ja, jag kan väl säga att kapitalet som sådant har varit effektivt att få ett antal pingstkyrkotjejer att lämna sin tro och släppa loss.......så även i sängen.

Sen finns det en hel del motbjudande saker i inledningen av Romarbrevet där Paulus menar att vissa människor skapats till att vara teologisk kanonmat. Det är inte på något sätt obegripligt.....I a f om man sätter hans skrivande i ett sammanhang. Hans brev var inte ämnade att bli kanoniserade....de var just brev, och inget mer. Och då kunde gamle Paulus ta i litet extra utan censur.....och säga hur han egentligen såg på saker och ting.

Det har ju diskuterats en del vad Paulus "törntagg" var. En del religionshistoriker menar att det kan tolkas som att han var bög, med tanke på hans uttalande om att det bästa var att aldrig röra en kvinna. Vilken är din syn på denna törntagg?
Citera
2026-02-24, 19:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bakelsernassmak
Lite intressant ändå hur hela västvärlden byggdes på kristendom, och sen går just europa igenom "upplysningen" och sen ska sådana som dig börja prata om psykologi när jag skriver att jag är kristen eller hur jag ser på världen. Så som jag ser det är min omvändelse det enda rimliga, det är den naturliga reaktionen på vad kristendom faktiskt är. Reagerar man på något annat sätt så har man enligt mig något underligt inom sig.

Att gud, absolut godhet och paradiset existerar med 100% oförnekbart bevis är något som borde förändra någon på en extrem nivå. Om det inte gör det, och ens enda reaktion är att attackera bevisen utan att ens lyckas men ändå arrogant förakta kristna i någon typ av dominansspel så vet jag inte om jag kan relatera till en sån person överhuvudtaget.

Det är som vi är olika arter i så fall, och kanske är det just det som jesus menar när han säger "för att komma in i himmelriket måste man födas på nytt".

Du kan psykoanalysera mig allt du vill och hänvisa till "religionspsykologer" eller vad det nu är, men en dag kommer du se sanningen och det finns inte längre några ord du kan använda som vapen eller personer du kan hänvisa till för att plocka poäng, då är det bara du och dina val ensamma i oändligheten.

Att konvertera till eller att börja omfatta en religion är ett psykologiskt fenomen. Oavsett om den troende ser det så eller inte.
Tron får också psykologiska konsekvenser. Det var detta som tydligt kom till uttryck i hur du beskrev människor i allmänhet. Och du gjorde det tydligare än vad du någonsin anar.
Citera
2026-02-24, 19:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bakelsernassmak
Jag har lagt 150+ timmar på shroud of turin, så jag är lite av en expert. De första vetenskapliga analyserna av shroud of turin gjordes 1978, av ett erfaret forskarteam. Sedan dess har det lagts otroligt mycket tid på den, de bästa forskarna i världen kan inte förklara bildformationen.

Falskt. Jag vet vad du referrerar till, men jag orkar inte gå igenom en miljon detaljer. Om du går igenom saken djupare så är det nära att vara ett 100% bevis. Att hitta någon som påstår någonting genom en snabb googling är inte samma sak som att hålla sig uppdaterad inom den senaste forskningen och informationen, vilket jag gör.

Om du gör en enkel googling på Turinsvepningen så finner du att den är från 1300-talet. Inte ens katolska kyrkan menar att det skulle vara jesu svepning.
Citera
2026-02-24, 19:26
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ujhs
Om du gör en enkel googling på Turinsvepningen så finner du att den är från 1300-talet. Inte ens katolska kyrkan menar att det skulle vara jesu svepning.
Du får nog läsa kommentaren igen, för jag tror du missade vad jag skrev.

Jag: "Att hitta någon som påstår någonting genom en snabb googling"
Ditt svar: "Om du gör en enkel googling"

Ateister...
Senast redigerad av bakelsernassmak 2026-02-24 kl. 19:29.
Citera
2026-02-24, 19:27
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ujhs
Att konvertera till eller att börja omfatta en religion är ett psykologiskt fenomen. Oavsett om den troende ser det så eller inte.
Tron får också psykologiska konsekvenser. Det var detta som tydligt kom till uttryck i hur du beskrev människor i allmänhet. Och du gjorde det tydligare än vad du någonsin anar.
Att du skriver och reagerar är väl också ett psykologiskt fenomen. Är inte allt vi gör och tänker psykologiska fenomen?
Citera
2026-02-24, 19:29
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1717-1776
Nej inte korkat utan du erkänner att inget kan skapas av sig själv ur ingenting

Exakt, så inget har heller skapats ur ingenting, så det som finns har alltid funnits i en form eller annan.

Eftersom ingen någonsin har observerat att något kan skapas ur ingenting över huvud taget så är det korkat att påstå att det skulle gå att göra med hjälp av en påhittad skapare, som då behöver ges egenskaper som ingen heller har observerat faktiskt kan förekomma.

Vem är det då som verkar korkad? Den som ser verkligheten som den är eller den som hittar på en massa fantasier om hur verkligheten skulle ha kunnat uppstå hellre än att inse att den alltid har funnits?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in