Citat:
Jag förstår inte hur du menar att djuroffren och reningsritualerna inte var "optimala", jag menar att djuroffren och reningsritualerna var verkligen optimala för att t.ex. separera Guds folk mot icke troende. Just detta var Guds tanke och plan, Guds mening, Guds plan för att förbereda för Jesus fullkomliga mänskliga offer som var en förebild för djuroffren och reningsritualerna, och som ersatte Adams mänskliga avfall. Förstår du hur jag menar?
Gud profeterade för Abraham långt innan Mose lagförbund, vad han hade för plan att rädda mänsklighetens synd, genom att offra hans sons fullkomliga mänskliga offer, så som Abraham var beredd att offra hans enda son Isak.
Ok, tack för förklaringen.
Gud profeterade för Abraham långt innan Mose lagförbund, vad han hade för plan att rädda mänsklighetens synd, genom att offra hans sons fullkomliga mänskliga offer, så som Abraham var beredd att offra hans enda son Isak.
Ok, tack för förklaringen.
Det var ett väldigt bökigt och omständigt sätt att skapa försoning på.
Om du tänker dig att alla 8 miljarder människor på jorden idag skulle vara kristna och att djuroffer fortfarande var aktuellt att hålla på med. Det skulle gå åt en otrolig massa djur, eller hur? Och hur skulle man ens kunna ordna fram alla dessa djur överallt på jorden? Det hade inte varit praktiskt möjligt. Dessutom räckte det ju inte med att göra detta en gång, utan det skulle upprepas regelbundet.
Även reningsritualerna, med omskärelse, tvagning, reningsprocesser osv, var mycket tidsödande och ibland även kostsamt. Hade också varit svårt att genomföra i dagens moderna samhälle.
Nej Jesu offer var betydligt smidigare. Det räckte med att han offrade sitt liv en gång och sen kunde människor få försoning. Nu räcker det att be till Gud istället för alla dessa ritualer.