Citat:
Ursprungligen postat av
Smeso
Läs på lite:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Ockhams_rakkniv
Att universum är otroligt komplicerat är snarare ett bevis på att det inte är skapat än tvärtom eftersom man vanligtvis kan upptäcka att något är skapat just genom att det inte är komplicerat.
Här har du helt missat vad jag ens menade. Att existensen själv skulle vara ett slags oändligt icke-fysiskt medvetande med en vilja som är grunden till allt som finns är en bättre förklaring än att universum skapades av, ja jag vet inte ens vad alternativet skulle vara.
Kan inte du förklara hur din världsbild ser ut mer detaljerat? Varför finns universum, hur är verkligheten uppbyggd och varför finns det någonting istället för ingenting? Och skriv inte "bara för att man inte vet så ska man inte hitta på", för det är ju inte så det är.
Den ena sidan försöker med logik och filosofi hitta de bästa svaren på dessa frågor, den andra sidan bryr sig inte alls. De smarta brukar väl vara de som är nyfikna. Om du har ett bättre alternativ till vad jag förespråkar här så kommer jag ha det i åtanke.
Vill ta tillfället att trycka in begreppet "fine-tuning" här någonstans också.
Citat:
Ursprungligen postat av
Smeso
Läs på lite:
Intelligent design eftersträvar elegans, effektivitet och enkelhet, medan naturens processer (som evolution och kosmologisk utveckling) bygger på historiska tillfälligheter som staplas på varandra, vilket resulterar i en rörig och onödigt stor komplexitet.
Ett av de absolut tydligaste exemplen på att biologi inte är ”designad” av någon intelligent och logiskt tänkande varelse är den vänstra laryngeala nerven (Nervus laryngeus recurrens). Denna nerv kopplar hjärnan till struphuvudet och styr muskler i stämbanden.
Om den vore designad skulle nerven gå direkt från hjärnan till struphuvudet – en sträcka på några decimeter hos människan.
I verkligheten: Eftersom vi utvecklats från fiskliknande förfäder (där nerven gick bakom gälarna), går nerven på människan från hjärnan, hela vägen ner i bröstkorgen, rundar stora kroppspulsådern nära hjärtat och går sedan hela vägen upp igen till struphuvudet i halsen. En tänkande skapare skulle aldrig ha skapat en så komplex och onödigt lång lösning.
Intelligent design inom biologi är ett ganska komplicerat ämne där det finns folk som lagt hela sina liv på forskning på båda sidor. Jag tror inte vi kommer komma särskilt långt där. Men jag måste erkänna att det är väl där du har bäst chans att faktiskt plocka någon slags poäng, för de faktiska direkta bevisen för kristendom rår du inte på, så att möjligtvis vinna en strid i någon avlägsen skitby är väl bättre än ingenting när huvudstaden har styrkor med överlägsen teknologi.
Citat:
Ursprungligen postat av
Smeso
Ett annat bevis på att det inte alls handlat om intelligent design är hur DNA ser ut. Inom programmering brukar programvara som har designats av en intelligent utvecklare vara välstrukturerad, ren och fri från överflödiga kodavsnitt. Rörig, svårförståelig kod kallas ofta för "spaghettikod" och är ett tecken på att koden lappats ihop över lång tid och utan en övergripande plan, och att DNA dessutom innehåller kod som inte alls används (s.k. skräpkod) är ett ytterligare bevis på att det inte alls skett någon intelligent design.
Men du har rätt i att den smarta är den som drar logiska slutsatser.
Nu vet jag inte exakt hur välstrukturerat DNA är, men om du går igenom ett programs källkod och hittar en spaghettistruktur så antar man väl inte att programmet skapades av en slump. Argumentet är väl att det finns kod överhuvudtaget, så någon måste ligga bakom den. Hur många program finns det som har utvecklats av sig själva? Utöver det, hur många program skrivna av människor finns det som är helt perfekta? Är det ens möjligt att skriva ett sådant?
Sen frågan om medvetande. Hur kan fysisk materia skapa medvetande? medvetande är icke-fysiskt. Du kan inte röra en tanke, och du kan inte styra känslor med verktyg. Enligt ateistisk materialism borde medvetande vara omöjligt, och fri vilja borde inte kunna finnas heller. Ändå så
väljer du att försöka argumentera för ateistisk materialism. En direkt paradox.
Det är enkelt, fysiska saker kan inte skapa icke-fysiska saker. Materia är fysisk, medvetande är icke-fysiskt och enligt ateistisk materialism är materia och energi allt som finns. Löjligt.