2026-02-22, 16:33
Medlem
BamseVarBoegs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Truefighter
Intressant hur menar du då?
Men i alla fall så tror jag på Axfood i det längre loppet. Det är intressant med köpet av City Gross med och hur det utvecklas.

Nu är det inte en lidl tråd men det kanske går ändå, lidl gör så bra kopior på retail shelf companies så de och många andra slår sönder traditionella företag som Kraft-heinz tex sedan attackerar även typ ICA/Costco dem med sina egna varor, sedan kan de pressa egna vinsten för att slå ut retail-företag och stå kvar som vinnare, ju större de blir destu svårare för konkurenter som kräver vinst från dess ägare. Även bolag som tex magnum pressas när kopior kommer (se tex bon gelati) som i princip är lika bra. LIDL/ALDI mfl stormar fram och än så länge har inte traditional retail som du kan vara ägare på börsen haft bra svar. (Walmart/Costco som typ kör lite samma har dock svarat fint)
Heinz ketchup som varumärke står starkt men den ser jag nästan som coca-cola i moat.
Hotet? Du kan inte investera i dem, och de går på bolag som historiskt varit starka, och all vinst går uppåt likt ett kommunistiskt privat ägande
Citera
2026-02-22, 20:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BamseVarBoeg
Nu är det inte en lidl tråd men det kanske går ändå, lidl gör så bra kopior på retail shelf companies så de och många andra slår sönder traditionella företag som Kraft-heinz tex sedan attackerar även typ ICA/Costco dem med sina egna varor, sedan kan de pressa egna vinsten för att slå ut retail-företag och stå kvar som vinnare, ju större de blir destu svårare för konkurenter som kräver vinst från dess ägare. Även bolag som tex magnum pressas när kopior kommer (se tex bon gelati) som i princip är lika bra. LIDL/ALDI mfl stormar fram och än så länge har inte traditional retail som du kan vara ägare på börsen haft bra svar. (Walmart/Costco som typ kör lite samma har dock svarat fint)
Heinz ketchup som varumärke står starkt men den ser jag nästan som coca-cola i moat.
Hotet? Du kan inte investera i dem, och de går på bolag som historiskt varit starka, och all vinst går uppåt likt ett kommunistiskt privat ägande
Ja det är ju sant och även för Axfood. Men det handlar snarare om kapitalism och att försöka utöka marginalerna.
Citera
2026-02-24, 15:28
Medlem
Slackoffs avatar
Citat:
Lidl har bara 6% av kakan i dagligvaruhandeln så jag ser inte riktigt hur de ska konkurrera ut någon i närtid och deras målgrupp är invandrare vars köpkraft förhoppningsvis reduceras i framtiden.
Deras ny etableringar har försenats.

Sedan kan ju någon berätta vilka andra livsmedelshandlaraktier man kan köpa på den europiska marknaden.
Senast redigerad av Slackoff 2026-02-24 kl. 15:36.
Citera
2026-02-24, 15:55
Medlem
DenverAirports avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slackoff
Lidl har bara 6% av kakan i dagligvaruhandeln så jag ser inte riktigt hur de ska konkurrera ut någon i närtid och deras målgrupp är invandrare vars köpkraft förhoppningsvis reduceras i framtiden.
Deras ny etableringar har försenats.

Sedan kan ju någon berätta vilka andra livsmedelshandlaraktier man kan köpa på den europiska marknaden.

Tesco, Sainsbury, Carrefour.
Citera
2026-02-24, 16:50
Medlem
Slackoffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DenverAirport
Tesco, Sainsbury, Carrefour.
Det finns några brittiska i alla fall.
Annars har jag bara hittat sånt som påminner om Rusta eller ÖB.
Citera
2026-02-24, 19:19
Medlem
Citat:
Det där med egna varumarken är ju inget nytt. COOP (Konsum) hade sitt Blåvitt för 50 år sedan.
De producerades i egna fabriker som ägdes av koncernen. https://sv.wikipedia.org/wiki/Bl%C3%A5vitt_(varum%C3%A4rke)

Idag är min känsla att Eldorado, ICA, Garant och liknande snarare tillverkas av de stora livsmedelsproducenterna men under butikens varumärke
Senast redigerad av Mynicname 2026-02-24 kl. 19:22.
Citera
2026-02-24, 19:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slackoff

Finska Kesko.
Citera
2026-02-24, 19:24
Medlem
BamseVarBoegs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mynicname
Det där med egna varumarken är ju inget nytt. COOP (Konsum) hade sitt Blåvitt för 50 år sedan.
De producerades i egna fabriker som ägdes av koncernen. https://sv.wikipedia.org/wiki/Bl%C3%A5vitt_(varum%C3%A4rke)

Idag är min känsla att Eldorado, ICA, Garant och liknande snarare tillverkas av de stora livsmedelsproducenterna men under butikens varumärke

Ja men då var dom ingen bra, eldorado är fortfarande inte bra, men Costco och lidl med mera har kommit med grymma grejer och egna brands som klår de gamla kraft etc på fingrarna.
Citera
2026-02-24, 19:28
Medlem
Citat:
Ja men då var dom ingen bra, eldorado är fortfarande inte bra, men Costco och lidl med mera har kommit med grymma grejer och egna brands som klår de gamla kraft etc på fingrarna.

Du verkar inte handla särskilt mycket. Garant erbjuder i många fall bättre kvalitet till lägre pris än de klassiska märkena. Exempelvis svenska köttbullar med högre kötthalt till klart lägre pris än Felix/Findus.
Citera
2026-06-01, 09:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bzo
Har blivit löjligt dyr nu igen, P/E > 30 på R12. Uppgång på >40 % på ett år utan att något väsentligt hänt i bolaget. Tror alla att Axfood ska lyckas stoppa hela den kommande matmomssänkningen i egen ficka eller? Själv sålde jag de aktierna jag köpte för 225 kr för drygt ett år sen på 337 kr i förra veckan.
...och sen dess är kursen ner drygt 20 % på några månader. Någonstans här börjar den dock bli lite intressant att äga igen, givet att de lyckas leverera svarta siffror i H2 för City Gross. Annars kan nog marknaden bli besviken eftersom de tjatat om att de ska göra det sen köpet. Fast Axfood kan ju i princip fejka vinstsiffror för City Gross genom att låta Dagab ta en lite sämre marginal så förmodligen kommer de fixa till det oavsett.
Citera
2026-06-01, 14:16
Medlem
BamseVarBoegs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Petronius
Du verkar inte handla särskilt mycket. Garant erbjuder i många fall bättre kvalitet till lägre pris än de klassiska märkena. Exempelvis svenska köttbullar med högre kötthalt till klart lägre pris än Felix/Findus.

Skojar du eller, jag tog ju fram tesen själv att kopiorna gör lika bra produkter, dock eldorado är ett av märkena som inte gör det. Läs om läs rätt
Citera
2026-07-17, 01:47
Medlem
DenverAirports avatar
Är det den sänkta matmomsen som sabbar för Willys? Folk skiter i att jaga priser och går till ICA och Hemköp som går bra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in