Citat:
Ursprungligen postat av
ursprungligen
Jag tillhör inte kemiexperterna här i tråden men när jag frågade Chat gpt så görs analysen med gaskromatografi. Med min förenklade förståelse anger den bara förekomst av ämnen och inte själva koncentrationen.
Risken för att denna förklaring är fel är hög, och det finns säkert de som vet bättre än jag vad proverna visar.
Ja att gå på kolakalas före en USA-resa som Katja gjorde verkar oansvarigt. Det är väl rimligt att Katja festade dagen innan, men att då också drog en lina till vinet?
Katja var vilket som synbart påverkad efter olyckan enligt polisen. Annars hade de inte tagit blodprov på henne.
Den analysmetod som används mäter koncentrationen i blodet.
I domar för drograttfylleri står det alltid med koncentrationen i blodet.
Av detta värde kan ofta även utläsas, hur länge sedan själva intaget skett.
Men även bedöma hur påverkad personen var innan och under färden.
Synbart påverkad var hon nog inte, enligt åklagaren var patrullens blåspryl trasig.
Det var skälet till att åkt med till stationens evidenzer istället, för att få ett resultat.
Först när visitation gjordes även av hennes tillhörigheter blev det mera provtagningar.
Då omhändertas körkortet och föraren åker på misstanke om drograttfylleri.
Hade inte påsen hittats hade Kajsa åkt till USA med körkortet i behåll.
Är inte enligt protokoll med snabbtest, blod & urinprov om evedenzer visar godkänt.
Skulle skratta mig harmynt om påsen som fick fast en rattfyllerist skulle vara silica gel.
PS: hade det inte varit roligare om hon kom iväg till USA med handväskan?
De hade varit något i hästväg om hon istället åkt fast i tullen på flygplatsen.
Där kan vi snacka rubriker & direkt transport till sinkaburum innan utvisning.
Nu under utredning så får hon heller inte något inresetillstånd till USA.
Om hon sen skulle dömas för narkotikabrott så blir inreseförbudet livslångt.