2026-02-23, 16:13
Medlem
magnificos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Veridictores
Ja, jag har ju påtalat sedan några veckor tillbaka att det är något skumt med det här fallet och att åklagaren är en inkompetent pladder-fjant.

Verkar i alla fall som att alla nötter i tråden som dyrt och heligt lovade att det var ett solklart fall och att åtalet skulle kommit för två veckor sedan lagt svansen mellan benen och lämnat tråden. Alltid något!

Ska bli intressant att se när vi får något beslut eller åtgärd från pladder-pellen till åklagare. Det skulle ju skett förra veckan, så det bör ändå komma relativt snart. Det är hans lagstadgade plikt att hantera ärendet med särskild skyndsamhet.

Inget beslut ännu om åtal, mycket märkligt! Vad sysslar åklagaren med?, han sitter ju på provsvaren nu
Citera
2026-02-23, 21:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av magnifico
Inget beslut ännu om åtal, mycket märkligt! Vad sysslar åklagaren med?, han sitter ju på provsvaren nu

Ja, han har suttit på provsvaren i en hel månad, bäver-anders.

Domedagstrollen i tråden förklarade redan innan provsvaren kom att så snart de kommit skull åtalet komma inom en vecka, eftersom allt var klart och bevisat när provsvaren kom.

Den åsikten regnade bort fortare än glass smälter i kaminen och nu är det alltså en hel månad som passerat utan att det hänt någonting mer.

Det är tydligt att något inte är som det ska med utredningen.

Allt annat som tramsas om i tråden och som Katja skuldbeläggs för är bara rena påhitt och "trådsanningar". Trist men som vanligt när trollen på forumet får fart.

Kanske har Katja en hållbar förklaring som bäver-anders ännu inte lyckats slå hål på.

Det är också märkligt tycker jag att media inte ligger på och ifrågasätter varför inget beslut tagits och när det kan förväntas, då det nu dröjt mer än dubbelt så länge som bävern sa.
Senast redigerad av Veridictores 2026-02-23 kl. 21:29.
Citera
2026-02-24, 00:02
Medlem
lillen-68s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Jag tillhör inte kemiexperterna här i tråden men när jag frågade Chat gpt så görs analysen med gaskromatografi. Med min förenklade förståelse anger den bara förekomst av ämnen och inte själva koncentrationen.

Risken för att denna förklaring är fel är hög, och det finns säkert de som vet bättre än jag vad proverna visar.

Ja att gå på kolakalas före en USA-resa som Katja gjorde verkar oansvarigt. Det är väl rimligt att Katja festade dagen innan, men att då också drog en lina till vinet?

Katja var vilket som synbart påverkad efter olyckan enligt polisen. Annars hade de inte tagit blodprov på henne.

Den analysmetod som används mäter koncentrationen i blodet.
I domar för drograttfylleri står det alltid med koncentrationen i blodet.
Av detta värde kan ofta även utläsas, hur länge sedan själva intaget skett.
Men även bedöma hur påverkad personen var innan och under färden.
Synbart påverkad var hon nog inte, enligt åklagaren var patrullens blåspryl trasig.
Det var skälet till att åkt med till stationens evidenzer istället, för att få ett resultat.
Först när visitation gjordes även av hennes tillhörigheter blev det mera provtagningar.
Då omhändertas körkortet och föraren åker på misstanke om drograttfylleri.
Hade inte påsen hittats hade Kajsa åkt till USA med körkortet i behåll.
Är inte enligt protokoll med snabbtest, blod & urinprov om evedenzer visar godkänt.

Skulle skratta mig harmynt om påsen som fick fast en rattfyllerist skulle vara silica gel.

PS: hade det inte varit roligare om hon kom iväg till USA med handväskan?
De hade varit något i hästväg om hon istället åkt fast i tullen på flygplatsen.
Där kan vi snacka rubriker & direkt transport till sinkaburum innan utvisning.

Nu under utredning så får hon heller inte något inresetillstånd till USA.
Om hon sen skulle dömas för narkotikabrott så blir inreseförbudet livslångt.
Senast redigerad av lillen-68 2026-02-24 kl. 00:18.
Citera
2026-02-24, 01:32
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.RedHat
Ledamot i justitieutskottet jämte att ingå i en rådgivningsgrupp i NOA är tunga positioner. Den senare är definitivt toppen av rättsväsendet. Även om hon såklart hade chefer över sig.

En riksdagsledamot tillhör inte rättsväsendet. Utan tillhör den beslutande makten. Rättsväsendet är den exekutiva makten. Hon var tjänstledig från sin post i NOA under tiden hon tjänstgjorde i riksdagen.

Men snälla. Hon var inte det. Hon hade varit det. Inte samma sak.
Citera
2026-02-24, 05:43
Medlem
Ska åklagaren göra detta till politiskt....och släppa dem till sommaren?.
Varför dröja 1 månad med offentliggöra provsvaren. Vet någon vad åklagaren heter ? Någon vänsterextrem aktivist kanske?
Citera
2026-02-24, 07:33
Medlem
Mr.RedHats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
Men snälla. Hon var inte det. Hon hade varit det. Inte samma sak.
Jo hon är tjänstledig från sin tjänst som utredare i NOA. Du behöver inte be snällt. Så är det.
Citera
2026-02-24, 09:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Veridictores
Ja, han har suttit på provsvaren i en hel månad, bäver-anders.

Domedagstrollen i tråden förklarade redan innan provsvaren kom att så snart de kommit skull åtalet komma inom en vecka, eftersom allt var klart och bevisat när provsvaren kom.

Den åsikten regnade bort fortare än glass smälter i kaminen och nu är det alltså en hel månad som passerat utan att det hänt någonting mer.

Det är tydligt att något inte är som det ska med utredningen.

Allt annat som tramsas om i tråden och som Katja skuldbeläggs för är bara rena påhitt och "trådsanningar". Trist men som vanligt när trollen på forumet får fart.

Kanske har Katja en hållbar förklaring som bäver-anders ännu inte lyckats slå hål på.

Det är också märkligt tycker jag att media inte ligger på och ifrågasätter varför inget beslut tagits och när det kan förväntas, då det nu dröjt mer än dubbelt så länge som bävern sa.

det är väl snarare väntat att utredningen dröjer då en högt uppsatt person inom rättspolitiken verkar ha haft samröre med gängkriminella, om än bara som narkotikaköpare
Citera
2026-02-24, 10:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av topnotchG
Varför dröja 1 månad med offentliggöra provsvaren. Vet någon vad åklagaren heter ? Någon vänsterextrem aktivist kanske?
Axders JakXbsson goggla på han , han vart omplacerad i från västmanlands tingsrätt p,ga han la fallen på hög, han var inblandad i Karl Hedin fallet med..
Citera
2026-02-24, 10:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av topnotchG

Nog för att det finns anledning att ifrågasätta varför ärendet tar så pass lång tid, men det är något oklart vad du menar med att det dröjer avseende offentliggörandet av provsvar.

I normalfallet offentliggörs inte provsvar som tas inom ramen för en förundersökning innan ärendet går till åtal.
Citera
2026-02-24, 12:18
Medlem
pyroclasms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.RedHat
Hade hon en påse med kokain i sin besittning döms man normalt för innehav. Gränsen för normalgraden är 0,6g kokain, se NJA 2008 s. 653

Normalgraden ger som utgångspunkt fängelse, se NJA 1997 s 522

Kan även länka ett inlägg där jag blev korrigerad angående att normalgraden är ett artbrott: (FB) "Vad får jag för straff?" Tråden för frågor om påföljdsbedömning.

Mig veterligen döms ingen till fängelse för eget bruk, kanske finns det i skalam men det handlar väl mer om att det öppnar för husis etc. Något jag undrar varför det inte skedde i Katjas fall.
Citera
2026-02-24, 12:19
Medlem
pyroclasms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eldey
Nog för att det finns anledning att ifrågasätta varför ärendet tar så pass lång tid, men det är något oklart vad du menar med att det dröjer avseende offentliggörandet av provsvar.

I normalfallet offentliggörs inte provsvar som tas inom ramen för en förundersökning innan ärendet går till åtal.

Det gjordes det heller inte här. Men då advokaten kontaktade trafikverket sippade det ut i svaret.
Citera
2026-02-24, 12:21
Medlem
Mr.RedHats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pyroclasm
Mig veterligen döms ingen till fängelse för eget bruk, kanske finns det i skalam men det handlar väl mer om att det öppnar för husis etc. Något jag undrar varför det inte skedde i Katjas fall.
Det händer att det döms till fängelse för eget bruk, men det är extremt ovanligt (ca 10-20 fall per år, källa: BRÅ). Det finns fängelse i straffskalan på max sex månader vid ringa.

Det aktuella inlägget skriver dock om innehav. Inte eget bruk. Vilket är extremt tydligt om du läser en gång till.

Om det inte skedde husrannsakan så var det för att man inte bedömde att det nådde upp till normalgraden. Normalgraden ska som regel ge husrannsakan.
Senast redigerad av Mr.RedHat 2026-02-24 kl. 12:29.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in