2026-02-23, 14:28
Medlem
Wyrdkins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamerunHunter
Då låter det som sagt att det du pratar om är något som redan finns, dvs bevisprovokation.

Nej, bevisprovokation är per definition inte brottsprovokation. Jag pratar om brottsprovokation. Bevisprovokation används redan som sagt för att hitta ex drogförsäljare men då innan ett nytt brott utförts.

Jag menar (fortfarande) att brottsprovokation skulle kunna få fram betydligt mer redan misstänkta gärningsmän där ett utfört brott via provokationex skulle kunna ge polis större resurser att utreda en person för något redan begånget.
Citera
2026-02-23, 14:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wyrdkin
Nej, bevisprovokation är per definition inte brottsprovokation. Jag pratar om brottsprovokation. Bevisprovokation används redan som sagt för att hitta ex drogförsäljare men då innan ett nytt brott utförts.

Jag menar (fortfarande) att brottsprovokation skulle kunna få fram betydligt mer redan misstänkta gärningsmän där ett utfört brott via provokationex skulle kunna ge polis större resurser att utreda en person för något redan begånget.
Fair enough. Personligen tycker jag det låter jävligt iffy.
Citera
2026-02-23, 17:18
Medlem
Ledsensomfans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Det är inga duvungar, vaken de som groomar barn eller stjäl cyklar. Låt polisen få de verktyg de behöver för att sätta dit brottslingar. Gärna innan ett riktigt brott är begånget. 99,9% av fallen är det inte förstagångsförbrytare det handlar om. Båda de brotten har ju så löjligt låga straff i Sverige att man häpnar.

Visst är det trist att sånt som Dumpen finns men det är ett symtom på att det är fel i samhället, samhället klarar inte att skydda sina medborgare mot brottslighet och då växer privata alternativ fram.
Grooming på nätet är ett stort problem, liksom cykelstölder i vissa städer.

Dumpen är en form av medborgargarde som vuxit fram tack vare samhällets bristande intresse för dessa brott.

Nej jag jämför inte grooming med cykelstöld, men båda brotten skiter polisen och myndigheter i tills det händer något allvarligt. Först då reagerar de fast tecknen funnits tidigare.
Jättebra skrivet! Exakt!
Citera
2026-02-23, 17:20
Medlem
Ledsensomfans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av prostetnic
Stora problemet jag ser är att man ju borde sträva efter att motverka att brott begås och inte hålla på att uppmuntra folk att begå brott.
Man lockar ju ut avskummen från grottorna och lagför dem innan de gör riktiga brott. De flesta avskummen begår brott hela tiden, men åker aldrig dit. Därför är det bra att lura de jävlarna
Citera
2026-02-23, 17:21
Medlem
Ledsensomfans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FallerIfallerA
Nej det ska vi inte ha! Vill du ha en polisstat?
Har du en bättre lösning?
Citera
2026-02-23, 17:22
Medlem
Ledsensomfans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aramir2
Eller så kanske dessa aldrig hade begått något brott och så har polisen då skapat en brottsling med alla de samhällskostnader och personliga kostnader det innebär.
I USA t.ex. har det avslöjats att FBI mer eller mindre skapade terrorceller och kriminella av anti-krig och kommunist och rättighetsgrupper under 60 och 70-talet.
De har inte slutat heller utan det dyker fortfarande upp nya rättsskandaler lite då och då.

Jag tycker den svenska lagstiftningen är väl balanserad där det tillåts bevisprovokation men inte brottsprovokation.
Vadå aldrig hade begått brott? Man vill ju sätta dit de som är benägna att begå brott.
Citera
2026-02-23, 17:25
Medlem
Ledsensomfans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schnuppfen
Det kan ju även missbrukas när oträndade polistjejer ska jaga torskar. Det gäller att vara på sin vakt när en tjej som kan vara mellan 18 - 25 bast kommer fram på ett café, och säger:

-Hej, är det ledigt här?
-Visst, och rättar till stolen för att lämna plats.
- Om du visste hur ensam en tjej kan känna sig ibland?
- Ehh, ja det måste vara jobbigt?
- Kan inte du följa mig dit där det är lite lugnare och snacka om saken lite?
- Klart jag kan. Har du något förslag på ställe?

FRYS!! Det här är Polisen!! Du är misstänkt för försök till sexköp!!

Inte rätt någonstans, säger vän av ordning då.
Det var ju det sämsta exemplet jag sett på flashback någonsin.
Citera
2026-02-23, 17:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Schnuppfen
Det kan ju även missbrukas när oträndade polistjejer ska jaga torskar. Det gäller att vara på sin vakt när en tjej som kan vara mellan 18 - 25 bast kommer fram på ett café, och säger:

-Hej, är det ledigt här?
-Visst, och rättar till stolen för att lämna plats.
- Om du visste hur ensam en tjej kan känna sig ibland?
- Ehh, ja det måste vara jobbigt?
- Kan inte du följa mig dit där det är lite lugnare och snacka om saken lite?
- Klart jag kan. Har du något förslag på ställe?

FRYS!! Det här är Polisen!! Du är misstänkt för försök till sexköp!!

Inte rätt någonstans, säger vän av ordning då.
Enbart den konversationen hade förstås inte varit tillräcklig, men annars är det ett bra exempel på hur det skulle kunna se ut.
Citera
2026-02-23, 17:28
Medlem
Ledsensomfans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jubeli
Jag tänker att risken är för stor att brottet begås enbart för att det erbjuds möjlighet och inte ”för att personen annars hade begått brottet iallafall”.

Precis som många handlar bara för att det är rea och sen inser att ”jag hade aldrig köpt detta till fullpris”

Sen tycker jag inte att man aktivt ska försöka sätta dit någon genom att ge personen verktyg att begå brott.
”Vill du smaka godis?” -”Mamma brorsan åt godis på en onsdag fast vi måste vänta till lördag!”

Fast personen har ett val att inte sno cykeln.

Varför kommer du inte med ett bra exempel?
Citera
2026-02-23, 17:31
Medlem
Ledsensomfans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheJesuit
Att ställa ut en olåst cykel på display frammanar ett brott som (kanske) inte annars hade skett.
Jag tycker att detta argumentet är så efterblivet. En olåst cykel skapar inte en tjuv.. Den avslöjar en.
Citera
2026-02-23, 17:36
Medlem
TheJesuits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ledsensomfan
Jag tycker att detta argumentet är så efterblivet. En olåst cykel skapar inte en tjuv.. Den avslöjar en.

Det kan man ju tycka. Men jag går inte med på att en diskussion om brottsprovokation tar sin utgångspunkt i den typer av provokation, med resultat av att det inte blir någon lagändring.

Det som är viktigt är att poliser finns som tillgängliga barn i chattgrupper eller som tillgängliga mördare på Signal, så att de som aktivt söker brott kan sättas dit.
Citera
2026-02-23, 21:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ledsensomfan
Vadå aldrig hade begått brott? Man vill ju sätta dit de som är benägna att begå brott.

Jag skall ge dig ett exempel från USA.
FBI riktade in sig på en person de trodde kunde utgöra en fara.
I flera månader försökte en informatör uppmana personen att planera ett terrordåd. Personen visade inget intresse utan började då försöka undvika informatören.
Informatören började erbjuda personen pengar för att utföra dådet, mer och mer och mer.
Personen fortsatta att undvika agenten.
Sedan blev personen arbetslös och desperat och agenten erbjöd då 250 000dollar för att utföra ett terrordåd.
Personen var ändå tveksam.
Till slut gick han med på att bli övertalad och övertalade tre kompisar att haka på. Agenten skötte all planering och fixade all beväpning åt dem eftersom de inte hade den förmågan själv.

FBI letade alltså upp dessa personer och höll på i över ett år för att övertala dem att begå brott.
De erbjöd 250 000dollar, de skötte all planering, de skaffade all utrustning, alla vapen etc och körde personerna till målet för deras angrepp.
Det finns inte en chans att dessa personer hade begått detta brottet utan FBIs inblandning.

I det fallet skapade FBI 4 terrorister av fattiga desperata personer.
Ingen av dem hade tidigare begått något våldsbrott.

De flesta kan övertalas eller luras att begå brott under rätt omständigheter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in