Citat:
Ursprungligen postat av
Onanikrem
Predatorer söker offer, det är inte offren som söker upp dem. Är då ett "offer" en infiltratör som sätter dit predatorn. Hur kan du tycka det är fel? Kallas "honey trap" att fånga en predator genom att låtsas vara brottsoffer. Varför skulle det vara fel? På vilket sätt menar du att han aldrig skulle gjort det han gjort när han tex. letar barn på nätet? Är ju inte direkt Expressens kultursida predatorn letar offer.
I mitt tycke ett utmärkt sätt att fånga brottslingar.
Hur jag kan tycka det är fel? För att det oftast inte går till som du påstår. De söker aktivt upp personer, de är inte inte passiva.
Därmed skapar de själva brottssituationen.
Att skapa onlineprofiler som föreställer barn och ge sig efter dem som söker upp dem är en sak.
Då skapar man inte brott, det stöttar jag fullt ut. Det bör redan vara lagligt då det handlar om bevisprovokation.
Men att leta upp, kontakta och ragga upp någon är något helt annat.
Jämför med klassiska polis stings i USA mot prostitution.
Klä upp någon som prostituerad och låta torsken söka kontakt och initiera. Helt ok.
Tråla efter fulla ensamma män i barer och ragga upp dem. Brottsprovokation. Här skapar man ett brott som annars inte hade skett.
USA har en mörk historia av att polisen skapat brott som annars inte hade skett, där det ibland till och med lett till att människor dött.
Vi vill inte att samma saker skall ske i Sverige.