2026-02-23, 05:51
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kundalini
De problemen löser man knappast med brottsprovokationer.

Däremot skulle det vara välkommet om man kan byta ut kokain mot mjöl när man gör ett tillslag innan man låter det gå vidare till mottagarna utan att det ska räknas som att mjölsmugglingsbrott. Men det är ju nåt helt annat.
Ja det var väl något polisen fick slag på fingrarna för något år sedan, de gjorde det och det räknades som mjölsmuggling. Helt sjukt! Man tappar helt tilltron till samhället. Vad tror du snutarna som jobbat med det gör? De tappar också tilltron till samhället.. Snacka om att jobba i motvind!
Citera
2026-02-23, 05:54
Medlem
Kundalinis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Ja det var väl något polisen fick slag på fingrarna för något år sedan, de gjorde det och det räknades som mjölsmuggling. Helt sjukt! Man tappar helt tilltron till samhället. Vad tror du snutarna som jobbat med det gör? De tappar också tilltron till samhället.. Snacka om att jobba i motvind!

Ja, ibland är det svårt att förstå hur det kan bli så jävla fel.
Citera
2026-02-23, 06:01
Avstängd
dude2ks avatar
Med tanke på att polisen är en korrupterad myndighet så nej tack. Man ska ställa de och politikerna till svars för att bli av med den värsta brottsligheten.
Citera
2026-02-23, 06:05
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Ledsensomfan
Är det verkligen fel att ge någon chansen att göra rätt, och samtidigt kunna lagföra den som väljer att göra fel?

Vad tänker ni?

Jag tänker att risken är för stor att brottet begås enbart för att det erbjuds möjlighet och inte ”för att personen annars hade begått brottet iallafall”.

Precis som många handlar bara för att det är rea och sen inser att ”jag hade aldrig köpt detta till fullpris”

Sen tycker jag inte att man aktivt ska försöka sätta dit någon genom att ge personen verktyg att begå brott.
”Vill du smaka godis?” -”Mamma brorsan åt godis på en onsdag fast vi måste vänta till lördag!”
Citera
2026-02-23, 06:13
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jubeli
Jag tänker att risken är för stor att brottet begås enbart för att det erbjuds möjlighet och inte ”för att personen annars hade begått brottet iallafall”.

Precis som många handlar bara för att det är rea och sen inser att ”jag hade aldrig köpt detta till fullpris”

Sen tycker jag inte att man aktivt ska försöka sätta dit någon genom att ge personen verktyg att begå brott.
”Vill du smaka godis?” -”Mamma brorsan åt godis på en onsdag fast vi måste vänta till lördag!”

12-13åringar är inte smågodis. Vuxna män hänger inte på ställen där de här tjejerna hänger normalt.
Citera
2026-02-23, 06:22
Avslutad
Citat:
12-13åringar är inte smågodis. Vuxna män hänger inte på ställen där de här tjejerna hänger normalt.

Där kommer vikten av ansvarsfulla vårdnadshavare in som engagerar sig i barnens uppfostran.

Jag vet per fakta att en förälder som agerar rätt i uppfostran aldrig kommer hitta sina barn i närheten av gubbar eller annan kriminalitet.
Citera
2026-02-23, 06:26
Medlem
Definitivt fel.
Citera
2026-02-23, 06:27
Medlem
StonedMonkeys avatar
Vi har ju redan bevisprovikation och infiltratörer räcker inte det?
Citera
2026-02-23, 06:41
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jubeli
Där kommer vikten av ansvarsfulla vårdnadshavare in som engagerar sig i barnens uppfostran.

Jag vet per fakta att en förälder som agerar rätt i uppfostran aldrig kommer hitta sina barn i närheten av gubbar eller annan kriminalitet.
Visst är det så, men skall barnen som har kassa föräldrar då offras till pedofilerna eller hur menar du?

Är det inte bättre då att plocka bort pedofilerna (gärna permanent om du frågar mig) Eller att dumpen och pöbeln får slita dem i stycken? Barnen som har kassa föräldrar är ju fortfarande barn. pedofilerna är ju vuxna människor som ändå har ett val, skall jag göra såhär eller skall jag inte? Gör de det tycker jag de kan slitas i stycken av pöbeln. De har ju ändå gjort valet att ragga på barn (även om den kanske är ett bete) Vuxna människor vi pratar om.
Citera
2026-02-23, 06:44
Avslutad
Citat:
Visst är det så, men skall barnen som har kassa föräldrar då offras till pedofilerna eller hur menar du?

Är det inte bättre då att plocka bort pedofilerna (gärna permanent om du frågar mig) Eller att dumpen och pöbeln får slita dem i stycken? Barnen som har kassa föräldrar är ju fortfarande barn. pedofilerna är ju vuxna människor som ändå har ett val, skall jag göra såhär eller skall jag inte? Gör de det tycker jag de kan slitas i stycken av pöbeln. De har ju ändå gjort valet att ragga på barn (även om den kanske är ett bete) Vuxna människor vi pratar om.

Jaja. Brottsprovokation betyder ”ATT FÅ NÅGON ATT BEGÅ ETT NYTT BROTT” vilket aldrig kommer vara okej.
Om polisen kan erbjuda sig vara ett barn för att få fast någon som bevisat gillar småbarn - det är en annan sak.

Å kom fan inte och erbjud mig å köpa en pistol för tanken hade aldrig ens slagit mig förens jag får erbjudandet, typ.
Man kan väcka ett behov som tidigare inte fanns.
Har polisen däremot vattentäta bevis på att jag försökt köpa vapen så kan de väl få agera säljare - men det är snarare bevisprovokation vilket vi redan har i Sverige.
Senast redigerad av Jubeli 2026-02-23 kl. 07:03.
Citera
2026-02-23, 07:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ledsensomfan
Vi ser exempel som Dumpen.se där vuxna män konfronteras efter att ha tagit kontakt med vad de tror är minderåriga. Oavsett vad man tycker om deras metoder så visar det en sak: det finns människor som är beredda att begå grova brott, om tillfället ges.

Samma sak med en olåst cykel som ställs ut i en förort. Vissa menar att “brottet hade inte skett om cykeln inte stod där”. Men är det verkligen ett rimligt argument? Cyklar står olåsta varje dag. Är det inte bättre att synliggöra dem som faktiskt är beredda att stjäla, istället för att låta dem fortsätta i skuggorna?

Jag är för att polisen i större utsträckning ska få använda brottsprovokation. Inte för att skapa brott, utan för att avslöja de som redan är villiga att begå dem. Det handlar om att testa gränserna hos personer som själva väljer att kliva över dem.

Är det verkligen fel att ge någon chansen att göra rätt, och samtidigt kunna lagföra den som väljer att göra fel?

Vad tänker ni?

Samtidigt har väl brottsprovokation redan

Om en trafikpolis ställer sig på en plats där han vet att många kör för fort hur är det annorlunda mot att placera ut en olåst cykel och håller under bevakning
Citera
2026-02-23, 07:35
Medlem
TheJesuits avatar
Att ställa ut en olåst cykel på display frammanar ett brott som (kanske) inte annars hade skett. Att poliser finns som tillgängliga barn i chattgrupper eller som tillgängliga mördare på Signal är inte samma sak, de är då endast mottagare för de som aktivt söker att utföra brott. Denna senare typ av provokation borde polisen haft i sin arsenal sedan igår.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in