Nu vill Norge återgå till tremilen. Jag blir så trött på denna diskussion.
Fine om vissa enskilda åkare inte gillar femmilen (som Weng) men det bör inte styra vilka distanser damerna skall åka.
Men låt mig granska argumenten:
Fosnäs
Citat:
– Jag tänker främst på underhållningsvärdet för publiken. Att det ska vara spännande att titta på, det är trots att det vi lever på, säger hon.
Weng
Citat:
– Jag är emot främst på grund av att avstånden är för stora och jag undrar om det blir någon spänning när avstånden är så stora, säger Weng.
Men är det underhållningsvärdet och spänningen i loppen som skall styra? Jag tycker inte det. Och om Slind hade varit i toppform och hade haft bra skidor. Och om Frida, Jonna och Linn hade varit med. Då hade det antagligen inte alls blivit så stora tidsavstånd i toppen. Skall man gå tillbaka till tremilen bara för att det blir stora tidsavstånd i ett enskilt lopp? Jag tycker det är andra värden som skall vara styrande för vilka distanser damerna åker.
Och det här med att loppen bör vara spännande för tv-publiken. Hur är det då med loppen på herrsidan. Om Kläbo kommer till start så vet ju alla hur det kommer att sluta, han kommer avgöra med en spurt i slutet av loppen. Hur spännande är det? Men jag ser inga norska krav på att man skall ändra på herrarnas distanser bara för att det inte finns någon spänning i herrloppen. Lite skenheligt och brist på konsekvens tycker jag detta är.
Cramer/Byström
Citat:
Den italienska tränaren Markus Cramer säger att han tycker ”det förstör sporten” att damerna kör femmilen och säger att de lämnat in ett förslag till det internationella skidförbundet Fis om att få det ändrat.
Den svenske landslagschefen Anders Byström välkomnar initiativet. Främst då endast 41 åkare som kom till start.
– Det är en relevant fråga om damerna ska köra en femmil. Det är värt att utvärdera om det är så få som ställer upp. Det kanske är bättre att fortsätta köra tre mil som det var förr i tiden. Det är långt nog för att urskilja vem som är bäst, säger han.
Det är alltså för få startande och för få som fullföljer femmilen och därför bör man gå tillbaka till tremilen enligt Byström. Men hur har det sett ut när man åkt tremilen på mästerskap?
I OS 2018 var det 46 åkare som kom till start. PÅ VM 2023 var det 44 åkare som kom till start. På VM 2021 var det 50 åkare som kom till start. På VM 2019 var det 48 åkare som kom till start. Så Byströms argument är knappast ett starkt argument och det är inte alls givet att det blir fler damer som deltar om man återgår till tremilen.
https://www.expressen.se/sport/os/ilska-mot-femmilen-efter-ebba-anderssons-os-guld-idiotiskt/