2026-02-21, 19:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xyre
Jeg holder med i at det finns massa som inte er logiskt med at ta med valp på så lang åktur, men det er massa som inte verkar va logiskt i detta forsvinnande, så for oss at sitta bakom våran tangentbord och hitta logiken i alt detta verkar omöjligt.

Enig! Att det tycks omöjligt att hitta en logik i detta försvinnande beror mest troligt på att det saknas en logik i vad Terje företar sig under sina dagar i Sverige.
Det känns betydligt sannolikare än att han sysslar med något så genomtänkt och avancerat att ingen har lyckats förstå det.
Citera
2026-02-22, 12:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UnitedKingdom
Så du menar att Terje får en akut psykos eller en stroke innan han ska ta E45 norrut vid Grums och istället åker han till Stockholm, hamnar på Muskö där han till sist parkerar i skogen och försvinner från jorden 😂😂😂!

Terje åker givetvis till Stockholm av en specifik anledning vilken ännu är okänd för alla andra än de inblandade. Synd att vakten inte kunde minnas vilken adress Terje frågade efter ute på Muskö, för just på den adressen och personer på den finns svaret på försvinnandet!

Ja, jag tycker det är en fullt möjlig förklaring utifrån det vi faktiskt vet har hänt.
Sen kan man lägga till en mängd olika antaganden för vilka det helt saknas belägg, tex. båtrattar, spionage, knarkaffärer, hundar, fisketurer, skuldindrivning etc. och komma till helt andra slutsatser.
Citera
2026-02-22, 12:34
Medlem
Ny teori som jag inte sett innan.

Muskö ligger i skärgården, dvs närheten till östersjön och sedan en resa över till moskvastaten ligger nära till hands.

Det gör att man kanske kan ta in agent-teorin och att han är numera i tryggt förvar i moskvastaten efter utfört uppdrag eller har tagit en annan identitet och nu verkar som agent någon annanstans.

Samtidigt, givetvis inser jag att det går inte få några svar på teorin, är man försvunnen spårlöst så är man.
Citera
2026-02-22, 12:55
Medlem
Nottelitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SecretGarden352
Ny teori som jag inte sett innan.

Muskö ligger i skärgården, dvs närheten till östersjön och sedan en resa över till moskvastaten ligger nära till hands.

Det gör att man kanske kan ta in agent-teorin och att han är numera i tryggt förvar i moskvastaten efter utfört uppdrag eller har tagit en annan identitet och nu verkar som agent någon annanstans.

Samtidigt, givetvis inser jag att det går inte få några svar på teorin, är man försvunnen spårlöst så är man.
Om du hade brytt dig om att söka efter Ryssland i den här tråden hade du snabbt sett att din teori är gammal och ointressant...
Citera
2026-02-22, 13:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Notteliten
Om du hade brytt dig om att söka efter Ryssland i den här tråden hade du snabbt sett att din teori är gammal och ointressant...

Ok, men då är det ganska många som tror på det spåret vilket också ganska solklart förklarar även Muskö som slutet på denna resa. Vi får se med tiden, det kanske dyker upp mer information när det blippar till i någon fingeravtrycksövervakning eller liknande som får träff på den försvunna norrmannen.

Jag är lat med att söka ja.
Citera
2026-02-22, 13:17
Medlem
Nottelitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SecretGarden352
Ok, men då är det ganska många som tror på det spåret vilket också ganska solklart förklarar även Muskö som slutet på denna resa. Vi får se med tiden, det kanske dyker upp mer information när det blippar till i någon fingeravtrycksövervakning eller liknande som får träff på den försvunna norrmannen.

Jag är lat med att söka ja.
Som jag skrivit tidigare är det ganska orimligt för en norrman som vill åka obemärkt från Norge till Ryssland att göra det på det sättet när han lätt och utan att någon märkte det kunde gå ombord på en av alla de ryska fiske- eller fraktbåtar som, särskilt före sista Ukrainakriget som gjorde det striktare att gå iland i Norge, fanns många av längs den norska kusten. Det finns fortfarande ryska båtar som går iland och ryssarna har fortfarande möjlighet att möta norska båtar till sjöss men i mindre utsträckning än tidigare. I Kirkenes-området finns det fortfarande norrmän som åker till Ryssland och tankar sina bilar med billig rysk diesel, även om det är mindre än tidigare. Så varför göra så mycket väsen av det som har gjorts i det här fallet för att åka till Ryssland när det inte är nödvändigt, helt ologiskt på alla sätt...
Citera
2026-02-22, 13:31
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av N.A.Palm
Enig! Att det tycks omöjligt att hitta en logik i detta försvinnande beror mest troligt på att det saknas en logik i vad Terje företar sig under sina dagar i Sverige.
Det känns betydligt sannolikare än att han sysslar med något så genomtänkt och avancerat att ingen har lyckats förstå det.

Att det inte finns ett enda samtal till någon svensk person talar starkt emot teorin att Terje skulle köpa en hund i Sverige. Man åker knappast omvägar på 10 tals mil i hopp om att köpa en hund.
Och ännu mindre tar med sig en valp på en 300 mil lång resa, fram och tillbaka.
Kan det vara så att Terje överskattade sin egen bilkörnings-förmåga, det är ju mer troligt.
Citera
2026-02-22, 14:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fredagsmyset
Att det inte finns ett enda samtal till någon svensk person talar starkt emot teorin att Terje skulle köpa en hund i Sverige. Man åker knappast omvägar på 10 tals mil i hopp om att köpa en hund.
Och ännu mindre tar med sig en valp på en 300 mil lång resa, fram och tillbaka.
Kan det vara så att Terje överskattade sin egen bilkörnings-förmåga, det är ju mer troligt.

Även jag är enig. Men jag undrar vad han gjorde på Väddö? ( norra Råda). Det finns lite skummisar där. Så visst kan han handlat och levererat knark etc. Även spionterorin funkar.
Lv skytteskola ligger där och skulle kunna vara av intresse för spioneri. Visst det folk som säljer hundar också. Dessutom på en sån liten väg som norra Råda blev mobilen pingad. Mycket förundrad är jag.
Citera
2026-02-22, 15:53
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Ma1964
Även jag är enig. Men jag undrar vad han gjorde på Väddö? ( norra Råda). Det finns lite skummisar där. Så visst kan han handlat och levererat knark etc. Även spionterorin funkar.
Lv skytteskola ligger där och skulle kunna vara av intresse för spioneri. Visst det folk som säljer hundar också. Dessutom på en sån liten väg som norra Råda blev mobilen pingad. Mycket förundrad är jag.

Det alternativa scenariot som jag ser det, är att Terje av någon anledning kom ihop med det där tortyrgänget på Norra Råda. Antingen av fri vilja eller att han blev indragen.

Lollan försvinner väl i samband med att Terjes bil hittas på Muskö, dom kanske kände på sig att Lollan inte skulle hålla tyst om Terjes öde.

Men i såna fall har det här gänget troligen inte haft sina mobiler med sig?
Det kan ju även vara så att dom lurade Terje på hans pengar och sedan förvirrade han bort sig.
Alternativt var han utsatt för tortyr i någon stuga på Muskö.

Men vad ska polisen göra, knacka dörr och begära husrannsakan i varenda stuga ute på Kanada.

Den där spionteorin kan ju ha att göra med Deniz Arda som också försvann ute där på öarna, att han skulle sprängt sig själv behöver ju inte vara sant. Detta var i Mars 2021, några månader innan Terje försvann.

En tanke är väl om det finns någon koppling mellan dom 3 fallen, Deniz Arda, Normannen och Lollan och att det har med tortyrgänget att göra.
Senast redigerad av fredagsmyset 2026-02-22 kl. 16:03.
Citera
2026-02-22, 16:01
Medlem
BombaySaphires avatar
Han måste ju vara i Ryssland nu. Allt annat är långsökt.
Citera
2026-02-23, 07:49
Avslutad
Fick en något galen fundering.

Kan Terje tillverkat amfetamin eller odla cannabis?
Sedan passar på och tömma lagret i sthlm trakterna för att få pengarna till nya stugan.

Känns ändå rimligt.
Något som fick fel vid leverans.
Citera
2026-02-23, 08:36
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av President89
Fick en något galen fundering.

Kan Terje tillverkat amfetamin eller odla cannabis?
Sedan passar på och tömma lagret i sthlm trakterna för att få pengarna till nya stugan.

Känns ändå rimligt.
Något som fick fel vid leverans.

Det var militären som dumpade bilen på Kanada.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in