2026-02-21, 13:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fredagsmyset
Visst var Terje ända ute vid Norrtälje som jag förstår det, innan han plötsligt vänder söderut igen.

Uppe i Norrtälje hade han två val, antingen att svänga av mot Rimbo eller fortsätta kustvägen mot Hallstavik och Gävle. Istället viker han av söderut mot Lidingö och sedan vidare mot Nynäshamn.

Har väldigt svårt att förstå varför han väljer vägen mot Nynäshamn/Svärdsö och sedan Muskö.
Den som kan förklara denna färdväg är ett geni.

Norrtälje-Nynäshamn är en omväg på 13 mil, fram och tillbaka 26 mil.
Tror knappast man gör den turen i onödan, om man inte är väldigt förvirrad/stressad.

Ja, det är lite omvägar verkar det som. Men hundköpsteorin är väl den ledande teorin om varför han inte körde direkt till husköpet iallafall.
Citera
2026-02-21, 14:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UnitedKingdom
Terje var INTE det minsta dement eller senil!
Terje var INTE en förvirrad person!

De enda vilka är förvirrade (ev senila) är ni som lägger inlägg här i tråden om just detta!

Intressant, äntligen en öppning i det här mystiska fallet!

Här har vi en skribent som uppenbarligen antingen var med i bilen under resan, eller hade ingående personlig kontakt med Terje under hans dagar här i Sverige.

Du är förmodligen den person i världen som vet mest om Terje och hans försvinnande. När vi andra spekulerar och försöker finna en rimlig teori har du ovedersägliga fakta. Det är dags att du tar bladet från munnen och informerar framför allt familjen, men även myndigheter om dina observationer, så att alla kan få ett avslut på denna tragiska gåta.
Citera
2026-02-21, 14:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av systernbolaget
Ja, det är lite omvägar verkar det som. Men hundköpsteorin är väl den ledande teorin om varför han inte körde direkt till husköpet iallafall.

Om Terje nu var ute för att köpa en hund, vilket det inte finns några som helst belägg för, så är det i sig ett tecken på att han hade ett kraftigt grumlat omdöme. Om han över huvud taget hade en klar tanke på ett hundköp så hade det naturligtvis skett på hemvägen.

Vem skulle ta med sig en nyinköpt valp på en flera hundra mil lång bilresa till en ny och okänd plats, särskilt utan någon som helst utrustning för detta? Hur skulle det gå med den stackars hundens anknytning till den nye ägaren och sitt nya hem? Hur skulle den få nya mat och sovrutiner? Skulle den springa runt i bilen och göra sina behov?

Vansinnigt är bara förnamnet...
Citera
2026-02-21, 15:12
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av N.A.Palm
Om Terje nu var ute för att köpa en hund, vilket det inte finns några som helst belägg för, så är det i sig ett tecken på att han hade ett kraftigt grumlat omdöme. Om han över huvud taget hade en klar tanke på ett hundköp så hade det naturligtvis skett på hemvägen.

Vem skulle ta med sig en nyinköpt valp på en flera hundra mil lång bilresa till en ny och okänd plats, särskilt utan någon som helst utrustning för detta? Hur skulle det gå med den stackars hundens anknytning till den nye ägaren och sitt nya hem? Hur skulle den få nya mat och sovrutiner? Skulle den springa runt i bilen och göra sina behov?

Vansinnigt är bara förnamnet...

Jag är 100% med på att det inte verkar rimligt öht, dessutom är det inte bara ta med sig en hund från Sverige till Norge. Dessutom hade inte Terje vad jag förstår någon telefonkontakt med några svenskar alls. Borde man inte ringa till en kennel först innan man bestämmer sig för att köpa en hund?
GPSn var redan inmatad före avresa då Terje inte var särskilt bra på att hantera den.
Terje hade garanterat blivit stoppad i tullen på vägen hem, i Corona tider, tror inte alls han ville köpa hund i Sverige då det bara är bökigt. Det är då troligare att Terjes GPS inte ville fungera som den skulle dag två, och att han därför virrar bort sig då tekniken strulade.
Senast redigerad av fredagsmyset 2026-02-21 kl. 15:15.
Citera
2026-02-21, 16:22
Medlem
UnitedKingdoms avatar
Citat:
Intressant, äntligen en öppning i det här mystiska fallet!

Här har vi en skribent som uppenbarligen antingen var med i bilen under resan, eller hade ingående personlig kontakt med Terje under hans dagar här i Sverige.

Du är förmodligen den person i världen som vet mest om Terje och hans försvinnande. När vi andra spekulerar och försöker finna en rimlig teori har du ovedersägliga fakta. Det är dags att du tar bladet från munnen och informerar framför allt familjen, men även myndigheter om dina observationer, så att alla kan få ett avslut på denna tragiska gåta.

Enda jag skriver är att TERJE INTE var varken dement förvirrad eller senil, vilket ALLA i hans närhet även kan verifiera!!!!!!!!!! Men fortsätt du med dina inlägg om att han var helt borta och hamnade i Stockholm utan att han ens förstod det!!!!!!!!!!
Senast redigerad av UnitedKingdom 2026-02-21 kl. 16:25.
Citera
2026-02-21, 17:22
Medlem
Citat:
Enda jag skriver är att TERJE INTE var varken dement förvirrad eller senil, vilket ALLA i hans närhet även kan verifiera!!!!!!!!!! Men fortsätt du med dina inlägg om att han var helt borta och hamnade i Stockholm utan att han ens förstod det!!!!!!!!!!

Vi talar om akut psykos, stroke eller liknande som inträffar under resans gång, inte om en långsamt utvecklad demens som kommer smygande.

Terje var ensam under sin resa. Hans omgivning kan bara ge en bild av hur han var inför avresan. De har ingen möjlighet att veta något vad som eventuellt sker under resans gång. Hans telefonsamtal hem om dels hjälp att hitta, dels att han snart var framme talar för att han inte hade koll på läget.
Citera
2026-02-21, 18:59
Medlem
Citat:
Om Terje nu var ute för att köpa en hund, vilket det inte finns några som helst belägg för

Finns en hel haug med indikasjoner på det:

- En stor mengd søk på hans dator (som jag sett).
- Besøk hos kennel hvor han forsøker å kjøpe valp kontant. Tilforlitlig info.
- SMS til kennel hvor han sier han kan kjøpe hund i Sverige.

Varfor kaller du alt dette "inte några som helt belägg"?
Citera
2026-02-21, 19:07
Medlem
UnitedKingdoms avatar
Citat:
Vi talar om akut psykos, stroke eller liknande som inträffar under resans gång, inte om en långsamt utvecklad demens som kommer smygande.

Terje var ensam under sin resa. Hans omgivning kan bara ge en bild av hur han var inför avresan. De har ingen möjlighet att veta något vad som eventuellt sker under resans gång. Hans telefonsamtal hem om dels hjälp att hitta, dels att han snart var framme talar för att han inte hade koll på läget.

Så du menar att Terje får en akut psykos eller en stroke innan han ska ta E45 norrut vid Grums och istället åker han till Stockholm, hamnar på Muskö där han till sist parkerar i skogen och försvinner från jorden 😂😂😂!

Terje åker givetvis till Stockholm av en specifik anledning vilken ännu är okänd för alla andra än de inblandade. Synd att vakten inte kunde minnas vilken adress Terje frågade efter ute på Muskö, för just på den adressen och personer på den finns svaret på försvinnandet!
Senast redigerad av UnitedKingdom 2026-02-21 kl. 19:14.
Citera
2026-02-21, 19:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xyre
Finns en hel haug med indikasjoner på det:

- En stor mengd søk på hans dator (som jag sett).
- Besøk hos kennel hvor han forsøker å kjøpe valp kontant. Tilforlitlig info.
- SMS til kennel hvor han sier han kan kjøpe hund i Sverige.

Varfor kaller du alt dette "inte några som helt belägg"?

Terje hade bevisligen ett intresse av att köpa hund, men finns det några belägg för att han reste till Stockholmsområdet i den avsikten?

Han hade inte berättat för någon i sin omgivning att han hade för avsikt att hämta en hund där. Allt resonemang handlade om en resa till Nordnorge.
Han hade ingen utrustning, bur matskålar, foder eller annat med sig.
Att hämta en hund, med allt vad det innebär, i inledningen på en lång resa till främmande trakter kan inte betecknas som något annat än oansvarigt och hänsynslöst.
Om han i själva verket bara hade för avsikt att hämta en hund i Stockholm, varför då allt detta resonerande med bekanta om lämpligaste vägen till Nordnorge?
Citera
2026-02-21, 19:34
Medlem
Citat:
Så du menar att Terje får en akut psykos eller en stroke innan han ska ta E45 norrut vid Grums och istället åker han till Stockholm, hamnar på Muskö där han till sist parkerar i skogen och försvinner från jorden 😂😂😂!

Terje åker givetvis till Stockholm av en specifik anledning vilken ännu är okänd för alla andra än de inblandade. Synd att vakten inte kunde minnas vilken adress Terje frågade efter ute på Muskö, för just på den adressen och personer på den finns svaret på försvinnandet!

Citat:
Ursprungligen postat av fredagsmyset
Visst var Terje ända ute vid Norrtälje som jag förstår det, innan han plötsligt vänder söderut igen.

Uppe i Norrtälje hade han två val, antingen att svänga av mot Rimbo eller fortsätta kustvägen mot Hallstavik och Gävle. Istället viker han av söderut mot Lidingö och sedan vidare mot Nynäshamn.

Har väldigt svårt att förstå varför han väljer vägen mot Nynäshamn/Svärdsö och sedan Muskö.
Den som kan förklara denna färdväg är ett geni.

Norrtälje-Nynäshamn är en omväg på 13 mil, fram och tillbaka 26 mil.
Tror knappast man gör den turen i onödan, om man inte är väldigt förvirrad/stressad.

Terje var inte bara till Norrtälje. Han var ända ute på Väddö och måste åkt via Hallstavik också. Sen vänder han uppåt mot Stockholm igen. Väldigt underligt. På Väddö snurrade han runt lite också. Bland annat Norra Råda.
Citera
2026-02-21, 19:36
Medlem
Reiserute planerade han samme dag som han søkte på norske annonser på hundar.
Efter han blitt nekat av norsk saljare, kanske han forandrade planerna (han skriver ju det i sms-et med)?

Jeg holder med i at det finns massa som inte er logiskt med at ta med valp på så lang åktur, men det er massa som inte verkar va logiskt i detta forsvinnande, så for oss at sitta bakom våran tangentbord och hitta logiken i alt detta verkar omöjligt.

"Hund-spåret" er ett av dom mer realistiska efter min bedømning.
Citera
2026-02-21, 19:45
Medlem
rubbergirls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bottenpaflaskan
https://www.tv2.no/nyheter/%C3%85sted-norge/etterforsket-som-mulig-drap-politiet-glemte-a-sjekke-gps/15609341/

Där är bilden jag menade.
Angående Terjes bil undrar jag lite hur rädd han var om den egentligen. Av hur den såg ut invändigt på bilder så var den ju inte pedantskött precis.

Ja du.. Det vore ju ett villospår det..
Min huvudteori är att ett plötsligt möte med en bofast eller stugägare på Muskö ligger bakom försvinnandet om det nu ligger ett brott bakom. Och jag har svårt tro att någon i en sådan situation skulle starta upp gpsen för att lägga in villospår.
Men en sak stör mig.
Citat:
Borde det inte gå att få fram var bilen befann sig när positionerna lades in och vilken tid?

Jag försökte luska i det när jag läste instruktionsboken men hittar inte den infon. Har även kollat videos där de visar funktioner (inlagda rutter) men inte sett ngn detaljnivå.

Som jag förstått det kan man se datum & tid i nyare navigationssystem men inte i de äldre (jag utgick från att han hade 2013 års Pioneer navigationssystem för Isuzu D-Max).

Jag skulle gärna vilja veta detta då det hade underlättat. Om jag förstod det rätt fanns det ngt program man kunde koppla till GPS:ens minneskort & på så vis ta fram tider.
Men ta det jag skriver med en nypa salt för jag får ingen klarhet i detta.
Tagga gärna en GPS expert

Vart är den svart / vit rutiga flaggan? Är det i Värmland el. Nykirke? Ser så dåligt på bilder jag kollat på.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in