2026-08-01, 21:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bottenpaflaskan
Det finns inga som helst bevis för att dom träffats.

https://youtu.be/cVsbKFYdB6E

https://youtu.be/HIiq_-jZ7io

Vill du sätta dig in mer i fallet kan jag rekommendera dessa två filmer.

Tack. Har sett den svenska versionen förut men den Norska var ju betydligt mera detaljrik och intressant.
När jag hörde intervjun med hans anhöriga, 2 kvinnor (ca 35 min in i norska filmen) så klarnade det för mig.
Han led av ångest som verkade bli värre och värre. Han kontaktade ju henne 3-4 gånger om dagen. Sedan hade han dessutom terroriserat henne med samtal mitt i natten. Då ville han plötsligt föra över pengar till hennes konto + hennes två systrar. Detta förklarade han som att han ville ge förskott på sitt arv.

Känns som att han visste att han inte skulle / ville leva länge till….
Citera
2026-08-02, 21:18
Medlem
bottenpaflaskans avatar
Jo så kan det vara..
Men ett jävla besvär att söka lån, köpa kåk, o sen åka till en ö i grannlandet bara för att ta livet av sig.. Sen brukar självmördare hittas igen.
Jag tror inte han valde att hoppa i havet för att ta livet av sig.
Citera
2026-08-03, 20:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lillaknytet
Tack. Har sett den svenska versionen förut men den Norska var ju betydligt mera detaljrik och intressant.
När jag hörde intervjun med hans anhöriga, 2 kvinnor (ca 35 min in i norska filmen) så klarnade det för mig.
Han led av ångest som verkade bli värre och värre. Han kontaktade ju henne 3-4 gånger om dagen. Sedan hade han dessutom terroriserat henne med samtal mitt i natten. Då ville han plötsligt föra över pengar till hennes konto + hennes två systrar. Detta förklarade han som att han ville ge förskott på sitt arv.

Han kanske var hotad av någon/ några. Det skulle förklara husköpet i en annan ända av Norge. Även omvägen över Sverige när han skulle dit. Kanske också varför valde åka till Muskö och fråga vakten vid Musköbasen.
Han kanske kände dig förföljd.
Citera
2026-08-03, 20:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lillaknytet

Jag är inte säker på att det är ångest. Det verkar som han visste att han inte skulle leva länge till. Kan det ha varit så att han var hotad av någon eller några?
Det skulle i så fall förklara husköpet i Nordnorge. Omvägen genom Sverige. Kanske till och med varför han åkte till Muskö. Han kanske ansåg att han var förföljd och ville skaka av sig dem. Det skulle till och med kunna förklara varför han frågade vakten på Musköbasen om vägen.
Citera
2026-08-03, 22:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ma1964
Jag är inte säker på att det är ångest. Det verkar som han visste att han inte skulle leva länge till. Kan det ha varit så att han var hotad av någon eller några?
Det skulle i så fall förklara husköpet i Nordnorge. Omvägen genom Sverige. Kanske till och med varför han åkte till Muskö. Han kanske ansåg att han var förföljd och ville skaka av sig dem. Det skulle till och med kunna förklara varför han frågade vakten på Musköbasen om vägen.

Ja han kan ha haft någon typ av förföljelse mani. Att han inbillar sig att han var jagad.
Jag tror inte att det handlar om rån/mord.
Känns som att han själv orsakat detta. Men kanske inte när han varit helt klar i huvudet om du förstår….
Att han hade med 17 tusen kronor som aldrig kunnat hittats kan ju bero på att han hade dom i fickan när han ramlade ner i vattnet….
Citera
2026-08-08, 12:19
Medlem
rubbergirls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rubbergirl
Jag undrar hur det blir med söket efter Terje som Vesar Viken Search & Rescue är involverade i.

Tyvärr har man bara lyckats samla ihop 920 kr / 50.000 kr i skrivande stund då det är 34 dgr kvar av insamlingen.
https://www.spleis.no/project/487652

Ser inget datum för när söket ska ske. Efter semestrar?
De håller på med en ny insamling nu som slutar om ca 1 1/2 månad. Den är uppe i 3,2k / 50k i skrivande stund. Så totalt har de samlat ihop under 5k.

Man skriver även att söket kommer bli kostsamt.
Jag vet inte hur Vsar jobbar: ställer de in söket när det inte kommer in medel till det?
Är fortfarande inte något datum utsatt för när det eventuellt skulle ske.
Citera
2026-08-25, 10:27
Medlem
b00b00s avatar
Jag är fortfarande övertygad om att ryssen har något med detta att göra.
Men nu vill staten ta deras hus.

Citat:
Den ryska affärsmannen Stanislav Aleschenko ligger bakom bygget, enligt svenska myndigheter. Han har kopplingar till Putin-regimen i Ryssland och ”utgör ett säkerhetshot mot Försvarsmakten”.

Nu har Fortifikationsverket ansökt om att expropriera fastigheten ”med hänsyn till Försvarsmaktens skyddsvärden och rikets säkerhet”.

https://www.expressen.se/nyheter/sverige/forsvarsmakten-vill-ta-over-ryska-huset-vid-muskobasen/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in