2026-02-22, 15:27
Medlem
sonicguides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VictorWard69
I samband med att Håkan Samuelsson tillträdde som ny VD för Volvo Cars så lanserade han en back to office reform som betydde 5 dagar i veckan på kontoret istället för 3 dagar på kontoret 2 dagar flexibelt hemifrån. Denna reform förstärks nu genom att de anställdas närvaro ska övervakas genom rapporter till chefer om hur länge enskild medarbetare varit uppkopplad mot företagets wifi.

Frågor att diskutera:

Är detta en effektiv metod?

Är det kränkande att göra detta?

Fallerade chefer i att genomföra back to office reformen på ett informellt sätt?

Är arbetare för bortskämda med möjligheten att arbeta hemifrån?

Mvh Victor Ward
Väldigt tveksamt om det är effektivt. Har du för mycket tjabbigt folk på ett ställe kommer det aldrig att vara tyst så att var en kan koncentrera sig och göra ett bra arbete. Volvo lär nog ligga i framkant vad det gäller tjabbiga människor i ett teknikföretag.

Nej. Det är inte kränkande men det saknar ju en bra motivering

Fullt möjligt att chefer fallerat men varför fick de ens uppgiften?

Lite grann är det nog så.
Citera
2026-02-22, 18:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
För mig är det helt tvärt om, jag får mycket mer gjort hemma men det beror mycket på att jag inte har någon riktig arbetsplats på jobbkontoret då det är platsbrist.
Hemma har jag dubbla skärmar och allt annat man behöver, på jobbkontoret kör jag bara laptop och får just nu sitta i konferensrummet.

Men även när jag jobbat på andra ställen och haft ordentlig arbetsplats så får jag ändå mer gjort hemma.

Har inga barn och har ett specifikt jobbkontor där allt finns så lämnar endast rummet för lunch och toabesök mer eller mindre. Dricker inte kaffe eller te så kräver inte massa fikaraster.

Ja det där med enkel skärmar på kontoret är fan konstigt man blir ju bra mycket ineffektiv samt missar mail & meddelanden om man t.ex. utvecklings miljön remote i fullscreen.

Hemma har jag tre skärmar då kan jag ha dubbla utvecklingsmiljöer igång utan att behöva hoppa i mellan samt Outlook och teams igång på den tredje.

Men en "booomer" fattar väll inte hur man jobbar effektivt 2026 det viktiga är att du sitter på din plats...
Citera
2026-02-22, 20:16
Medlem
tram123s avatar
Jag har en gammal kollega som är rätt högt uppsatt chef inom företaget och jag fick lite information utav henne.

Det är inte bara närvaron som övervakas utan också vad personalen gör på datorn. t.ex. hur länge personen verkligen jobbat (så inte datorn bara står på), hur länge personen varit inne på sådant som inte är jobbrelaterat m.m.

Det blir extrem övervakning på volvo cars tjänstemän, frågan är hur datan kommer och får användas sen.
Sjuka är att facket inte ens säger ifrån, men Unionen har alltid varit helt värdelösa.

Sen vet jag efter att ha jobbat i företaget själv att det är extremt slappt på tjänstemanna sidan, många som har effektiv jobbtid på typ max 10%.
Möten där det sitter 12 tjänstemän men det är endast 2-3 som behöver vara där m.m.
Håkan har snappat upp detta och vill göra något åt problemet.
Senast redigerad av tram123 2026-02-22 kl. 20:32.
Citera
2026-02-22, 21:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tram123
Jag har en gammal kollega som är rätt högt uppsatt chef inom företaget och jag fick lite information utav henne.

Det är inte bara närvaron som övervakas utan också vad personalen gör på datorn. t.ex. hur länge personen verkligen jobbat (så inte datorn bara står på), hur länge personen varit inne på sådant som inte är jobbrelaterat m.m.

Det blir extrem övervakning på volvo cars tjänstemän, frågan är hur datan kommer och får användas sen.
Sjuka är att facket inte ens säger ifrån, men Unionen har alltid varit helt värdelösa.

Sen vet jag efter att ha jobbat i företaget själv att det är extremt slappt på tjänstemanna sidan, många som har effektiv jobbtid på typ max 10%.
Möten där det sitter 12 tjänstemän men det är endast 2-3 som behöver vara där m.m.
Håkan har snappat upp detta och vill göra något åt problemet.
Intressant om feedback kommer gruppvis. Dvs ett litet team som får låg aktivitet hängs ju individer ut ändå. Kan skapa en hel del osämja och tuffa samtal för teamlead.
Citera
2026-02-22, 21:29
Medlem
WimanXs avatar
Ah, bra där att meddela anställda att allt handlar om närvaro och inte prestatation.
Hade jag varit volvo anställd hade jag sagt upp mig snabbare än det tar att införa systemet, att få en arbetsgivare som hellre övervakar mig än att se till att jag får möjlighet att prestera, den arbetsgivaren förtjänar inte mig
Citera
2026-02-22, 21:39
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Benfrid
Ja det där med enkel skärmar på kontoret är fan konstigt man blir ju bra mycket ineffektiv samt missar mail & meddelanden om man t.ex. utvecklings miljön remote i fullscreen.

Hemma har jag tre skärmar då kan jag ha dubbla utvecklingsmiljöer igång utan att behöva hoppa i mellan samt Outlook och teams igång på den tredje.

Men en "booomer" fattar väll inte hur man jobbar effektivt 2026 det viktiga är att du sitter på din plats...

Hade absolut kunnat ha behov av en skärm till eller en ordentlig wideskärm men det kommer aldrig firman fixa åt mig.
Citera
2026-02-22, 22:43
Medlem
WhenAllLightDiess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
Där jag jobbar har vi haft loggar i passersystemet så länge jag kan minnas, men ingen kollar dem. Till och med kollektivarna får själva rapportera sin arbetstid manuellt i ett separat tidsrapporteringssystem. Frihet under ansvar.

Det är frågan om det verkligen är så. Jag jobbar ibland på ett bevakningsbolag där vi ibland fått info om något som berör saker där man kollar personal i passersystemet med närvaro, därefter har vi fått instruktioner om att kontrollera OM personal finns på plats vid specifika tider etc av säkerhetsansvarig på plats.

Så nog allt sker denna slags övervakning med på företag. På många företag finns ju kortläsare in i varenda rum nästan.
Citera
2026-02-23, 01:21
Medlem
Håkan Samuelsson spinner vidare på mer kontroll över sina anställda.

Det värsta är att det som Volvo Cars Sverige gör har en förmåga att spilla över på andra företag
Citera
2026-02-23, 01:44
Medlem
Det lär ju knappast vara hög kompetens kvar hos Volvo. Dom skarpaste knivarna har nog redan dragit till nått bättre företag som inte tillämpar totalitarism.

Volvo VD marknadsför sig inge vidare.
Citera
2026-02-23, 02:47
Medlem
needAlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 23123asdasdaabc
En metod skulle också vara är att de sätter upp en kamera på parkeringsplatserna med ett program som räknar tiden på länge bilarna är där.
Du tror att alla kör bil? Om de samåker, hur gör du då? Usel idé haha.
Citera
2026-02-23, 02:49
Medlem
needAlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Akrobaten
Håkan Samuelsson spinner vidare på mer kontroll över sina anställda.

Det värsta är att det som Volvo Cars Sverige gör har en förmåga att spilla över på andra företag
Tvekar ändå på det. Nu kanske det är olika i olika branscher men annars tycker jag mig se motsatsen att man ska motiveras till att vara på kontoret, inte att det ska ses som ett fängelse. Jag tror noll på den här planen och det kommer bara få dålig PR och att folk känner sig inlåsta till knappast någon nytta alls.
Citera
2026-02-23, 03:08
Medlem
Jenshalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pontiac-Garage
Källa:
https://carup.se/volvos-drag-overvakar-anstalldas-narvaro-via-wifi/

Mod.

Är det bara siten Carup som rapporterat om detta ger jag inte mycket för sanningshalten.
Känns som de för de mesta bara slår i luften.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in