2026-02-22, 17:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hjorten16
Inte gör det något, råka ut för en likande miss med alkohol, på något sätt via mätaren jag druckit, jag hävda jag har inte druckit på 3 veckor, detta va dessutom en vanlig tisdags morgon kl 06:37.

Man körde mig till station där jag fick blåsa i en större apparat, den vissa 0,0 i alkohol, jag påpekar lagen, ni måste köra tillbaka mig genom den vissa 0,0%, polisen gnöla o körde tillbaka mig.

Svårare är det inte.
Har du stora svårigheter att förstå att man gärna slipper åka till stationen för en sådan sak om man inte måste? Även om man bortser från den rätt självklara faktorn att jag inte har lust att lägga en massa tid på sådant i onödan så kan det ju även vara så att jag hade en tid att passa.

Sen kan det ju tilläggas att polisen inte har någon skyldighet att köra tillbaka dig i en sådan situation. Nu hade du turen att de gick med på det, men de måste inte det. Jag känner en som råkade ut för samma sak och inte fick skjuts tillbaka, och då var det nästan en mil till där bilen stod.
Citera
2026-02-22, 17:39
Medlem
Parkeringsfittor är inte till för detta ändamål!

Man kan sova på så kallad rastplats.
Eller långt så in i helvete in i skogen
Citera
2026-02-22, 17:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamerunHunter
Har du stora svårigheter att förstå att man gärna slipper åka till stationen för en sådan sak om man inte måste? Även om man bortser från den rätt självklara faktorn att jag inte har lust att lägga en massa tid på sådant i onödan så kan det ju även vara så att jag hade en tid att passa.

Sen kan det ju tilläggas att polisen inte har någon skyldighet att köra tillbaka dig i en sådan situation. Nu hade du turen att de gick med på det, men de måste inte det. Jag känner en som råkade ut för samma sak och inte fick skjuts tillbaka, och då var det nästan en mil till där bilen stod.
Jo det har man, även polisman hävda som du först, jag tog upp du får inte utsätta mig för en ekonomisk situation, bilen står 1,5 mil efter en landsväg, jag kan inte ta mig dit mer än med taxi, jag tappar även mycket arbetstid genom detta, men du kan korta ner anspråket på förlorad arbetsinkomst genom att köra mig tillbaka.

Dvs det är inte mitt fel polisen gör fel.
Citera
2026-02-22, 17:46
Medlem
Citat:
Jo det har man, även polisman hävda som du först, jag tog upp du får inte utsätta mig för en ekonomisk situation, bilen står 1,5 mil efter en landsväg, jag kan inte ta mig dit mer än med taxi, jag tappar även mycket arbetstid genom detta, men du kan korta ner anspråket på förlorad arbetsinkomst genom att köra mig tillbaka.

Dvs det är inte mitt fel polisen gör fel.
Vilket lagrum hänvisar du till när du säger att polisen har den skyldigheten?
Citera
2026-02-22, 17:57
Medlem
Citat:
Vilket lagrum hänvisar du till när du säger att polisen har den skyldigheten?
Du gör en skadestånds ansökan hos polisen, dvs då vanligt är det.

Genom att jag uppvisa 0.0 bevisa det även att polisen gjort en felaktig bedömning, men skulle jag haft 0,001 skulle jag fått betala allt själv.
Citera
Medlem
scoremaxs avatar
Du parkerar på en McDonaldsparkering, alternativt ute vid ett företag, NÄRA en väg.

Dvs ”Hidden in plain sight”
En viktig grej är att ha en ordentlig sovsäck, sängkläder, så att du kan sovs bekvämt, och ha rutan lite öppen, på det sättet syns du inte i bilen, och det bildas ingen kondens som avslöjar dig heller.

Jag sov 2 veckor ute i Kista på det sättet precis när pandemin bröt ut (i Januari alltså)
Citera
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GetSomHeterRalf
Parkeringsfittor är inte till för detta ändamål!

Nä alltså, den fittan var rätt liten, bättre då där man kan köra av och vara på sin egen väg så att säga, på en rastplats eller liknande.
Citera
2026-02-22, 18:00
Medlem
Citat:
Du gör en skadestånds ansökan hos polisen, dvs då vanligt är det.

Genom att jag uppvisa 0.0 bevisa det även att polisen gjort en felaktig bedömning, men skulle jag haft 0,001 skulle jag fått betala allt själv.
Det är inte skadestånd jag pratar om, utan huruvida de är skyldiga att skjutsa tillbaka dig eller ej.
Citera
2026-02-22, 18:03
Medlem
Citat:
Det är inte skadestånd jag pratar om, utan huruvida de är skyldiga att skjutsa tillbaka dig eller ej.
Men det är just det skadeståndet handlar om, mina kostnader för att at mig tillbaka samt förlorad arbetstid genom dessa svårigheter o ta sig till bilen igen.

Genom att han körde tillbaka mig finns inget skadestånds anspråk.
Citera
2026-02-22, 18:11
Medlem
Citat:
Men det är just det skadeståndet handlar om, mina kostnader för att at mig tillbaka samt förlorad arbetstid genom dessa svårigheter o ta sig till bilen igen.

Genom att han körde tillbaka mig finns inget skadestånds anspråk.
Som sagt, jag kan acceptera att det finns lagstöd för att du ska hållas kostnadsfri. Det kan lösas på så sätt att du tar en taxi och sedan begär ersättning för den resan av polisen, dvs skadestånd. Men det är inte det jag frågar om.

Hävdar du att du har rätt att kräva att polisen kör dig tillbaka? För det är något helt annat.
Citera
2026-02-22, 18:18
Medlem
Citat:
Som sagt, jag kan acceptera att det finns lagstöd för att du ska hållas kostnadsfri. Det kan lösas på så sätt att du tar en taxi och sedan begär ersättning för den resan av polisen, dvs skadestånd. Men det är inte det jag frågar om.

Hävdar du att du har rätt att kräva att polisen kör dig tillbaka? För det är något helt annat.
En polis har inte heller fria tyglar o göra en massa missar som kostar pengar, även han har en chef som tar han i örat ifall det kommer in en massa skadestånds anspråk,

Men visst jag hade kunnat ta taxi, men han valde o köra mig tillbaka. för mig spelar det ingen roll, vill dom ta med visst, men det ska ske på rätt grunder, inte via myndighetsutövning som att jag uppger fel adress till vart jag ska, jag kan lika väl vara på väg norr över eller till finland, finns inget krav jag måste upp ge exakt vart jag ska.
Citera
2026-02-22, 18:21
Medlem
Citat:
En polis har inte heller fria tyglar o göra en massa missar som kostar pengar, även han har en chef som tar han i örat ifall det kommer in en massa skadestånds anspråk,

Men visst jag hade kunnat ta taxi, men han valde o köra mig tillbaka. för mig spelar det ingen roll, vill dom ta med visst, men det ska ske på rätt grunder, inte via myndighetsutövning som att jag uppger fel adress till vart jag ska, jag kan lika väl vara på väg norr över eller till finland, finns inget krav jag måste upp ge exakt vart jag ska.
Så då frågar jag en gång till. Hävdar du att polisen har skyldighet att köra tillbaka dig eller inte? Om ja, vilket lagrum hänvisar du till?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in