2026-02-22, 11:23
Medlem
Låt mig ge er en annan detalj om personalpolitiken på Volvo cars. Man anställer inte svenska akademiker, man flyger in dem från hela världen och har hustle med att provida lägenheter första året och hålla på med migrationspapper osv. Då pratar jag inte om de allra högsta cheferna utan tjänstemän på låg nivå. Kineser på alla positioner på tjänstemannasidan. Vissa avdelningar med mexikansk chef och där alla medarbetare är utifrån. Säg mig vad ni tror om
det? Varför duger inte en svensk Chalmerist? Någon som nu behöver ge tillbaka till skattebetalare och Csn. Diversity my ass.
Samt så upplever jag inte att folk är mer lata eller slappa än något annat företag i Västsverige, glöm det, jag har arbetat på flertalet och det är snarlikt överallt.
Citera
2026-02-22, 11:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gigglebyt3s
Du blandar ihop tjänstemän och tjänstemän / "jobba vid datorn" osv. Jobbar med IT och i driftbolag måste vi spåra vår tid, fakturera mot kund tid minst 6-7h per dag. Interna möten räknas inte. Vet att det är samma inom ekonomikonsult och redovisning osv. Fakturerar du för lite efter ett tag blir det kicken.

Sedan fattar jag inte, man ringer och de jobbar hemma? Har de inte allt på laptopen så måste de ju jobba på kontoret. Har inget med datorer eller tjänstemän att göra, utan

Mitt exempel utgick från den större tillverkningsindustrin, och ja det är många gånger man ringt teknikern på just det avsnittet, man behöver hjälp med tex ett pressverktyg som gått sönder. Det blir svårt att titta och laga med datorn hemma. Vi kodar stopptid för vi kommer inte vidare med med felet, underhåll kan inte heller laga.
Övertiden kommer som ett brev på posten för halva dagen blev stopptid då inte teknik inte va på plats å supporta underhåll, vilket bla är deras jobb.
Citera
2026-02-22, 11:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UranDykaren
Mitt exempel utgick från den större tillverkningsindustrin, och ja det är många gånger man ringt teknikern på just det avsnittet, man behöver hjälp med tex ett pressverktyg som gått sönder. Det blir svårt att titta och laga med datorn hemma. Vi kodar stopptid för vi kommer inte vidare med med felet, underhåll kan inte heller laga.
Övertiden kommer som ett brev på posten för halva dagen blev stopptid då inte teknik inte va på plats å supporta underhåll, vilket bla är deras jobb.

Det är just sådana situationer som det är viktigt att man inte har så mycket restid mellan hem och arbetsplats. Om man vill vara flexibel mellan att jobba hemifrån och att vara på plats på arbetsplatsen.

I slutändan är det viktigaste att jobbet blir gjort och alla skäl att det blir försenat måste man se över.
Citera
2026-02-22, 12:21
Medlem
fizzles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ludexSum
I post 95 skrev jag "Jasså? Är de etniskt svenska i överväldigande majoritet bland ingenjörer och administratörer?"

Jag backar inte, ingenjörer/administratörer/linjefolk och precis alla andra Volvo-anställda är inte längre etniska svenskar utan är en mångkulturell miss-match av Aladdin, Ali Baba och de 40 rövarna från den absolut mest missanpassade kulturdelen av världens skitländer:
https://www.worldvaluessurvey.org/images/Map2023NEW.png

Vilka avdelningar i Volvo Sverige har idag etnisk svensk personal i majoritet? För 40 år sedan var det samtliga avdelningar. Jag har konsultat på samtliga orter och inte på en enda avdelning har etniska svenskar varit i majoriteter, så - vilka avdelningar?

Indier är asiater, inte från mellanöstern. Konstorspersonal från Indien är inte synonymt med araber på bandet. Indier har ingenting med det problem du tog upp som jag har citerat.
Gör om gör rätt Du ljuger dessutom säkert om att du har konsultat, för du ljuger ju om resten med.

Att volvo har blandade etniciteter på kontoren är inte samma sak som att du blandar ihop indier med araber. Din frågeställning förvirrar dig själv.
Så jävla pinsamt korkat troll
Citera
2026-02-22, 12:30
Medlem
ludexSums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fizzle
Indier är asiater, inte från mellanöstern. Konstorspersonal från Indien är inte synonymt med araber på bandet. Indier har ingenting med det problem du tog upp som jag har citerat.
Gör om gör rätt Du ljuger dessutom säkert om att du har konsultat, för du ljuger ju om resten med.

Att volvo har blandade etniciteter på kontoren är inte samma sak som att du blandar ihop indier med araber. Din frågeställning förvirrar dig själv.
Så jävla pinsamt korkat troll

Jag ljuger aldrig, finns ingen anledning. Du läser in sådant jag aldrig skrivit. Eftersom din kulturkompetens är obefintlig så hänvisar jag IGEN till kulturkartan: https://www.worldvaluessurvey.org/images/Map2023NEW.png

- där ser du tydligt vilka länder som ingår i Aladdin och Ali baba och de 40 rövarna och som genomgående är problematiska i svensk och svensk arbetsmarknadskontext.

Igen: Volvos bas av etniskt svenska anställda är utbytt till mångkulturellt kaos.
Citera
2026-02-22, 12:44
Medlem
fizzles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ludexSum
Jag ljuger aldrig, finns ingen anledning. Du läser in sådant jag aldrig skrivit. Eftersom din kulturkompetens är obefintlig så hänvisar jag IGEN till kulturkartan: https://www.worldvaluessurvey.org/images/Map2023NEW.png

- där ser du tydligt vilka länder som ingår i Aladdin och Ali baba och de 40 rövarna och som genomgående är problematiska i svensk och svensk arbetsmarknadskontext.

Igen: Volvos bas av etniskt svenska anställda är utbytt till mångkulturellt kaos.

Indier är inte araber. Som sagt. Diskussionen kring det är över.
Indier är inte mångkulturellt kaos synonymt med araber. Jag har redan förtydligat och vunnit diskussionen över dig i tidigare inlägg. Vad du än har att tillägga så är det irrelevant eftersom du har fel och ljuger.
Citera
2026-02-22, 12:50
Medlem
ludexSums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fizzle
Indier är inte araber. Som sagt. Diskussionen kring det är över.
Indier är inte mångkulturellt kaos synonymt med araber. Jag har redan förtydligat och vunnit diskussionen över dig i tidigare inlägg. Vad du än har att tillägga så är det irrelevant eftersom du har fel och ljuger.

Jag har inte påstått att indier är araber, och jo, de ingår i mångkulturellt kaos. News 4 u: att Indien och Pakistan (aka it-migranter) befinner sig bland alla andra skitländer på kulturkartan beror på något, gissa varför.
Citera
2026-02-22, 14:00
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WhenAllLightDies
Närvaro via wifi? Låter snarare som att de vill mäta om folk ens gör nåt.

Närvaro kan de se via passering in med kort/taggar, vilket många företag redan gör.
Där jag jobbar har vi haft loggar i passersystemet så länge jag kan minnas, men ingen kollar dem. Till och med kollektivarna får själva rapportera sin arbetstid manuellt i ett separat tidsrapporteringssystem. Frihet under ansvar.
Citera
2026-02-22, 14:10
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Enklare med en fysisk stämpelklocka som bara finns på deras arbetsplats.

Jag är av åsikten att arbetet sköts bättre om man är fysiskt på sin arbetsplats.
Egen erfarenhet då distansarbete infördes under pandemin och resultatet.

Jo jag har rätt många timmar genomförda med Skype, Zoom och Teams.

För mig är det helt tvärt om, jag får mycket mer gjort hemma men det beror mycket på att jag inte har någon riktig arbetsplats på jobbkontoret då det är platsbrist.
Hemma har jag dubbla skärmar och allt annat man behöver, på jobbkontoret kör jag bara laptop och får just nu sitta i konferensrummet.

Men även när jag jobbat på andra ställen och haft ordentlig arbetsplats så får jag ändå mer gjort hemma.

Har inga barn och har ett specifikt jobbkontor där allt finns så lämnar endast rummet för lunch och toabesök mer eller mindre. Dricker inte kaffe eller te så kräver inte massa fikaraster.
Citera
2026-02-22, 14:34
Medlem
UnitedKingdoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VictorWard69
Frågor att diskutera:

Är detta en effektiv metod?

Är det kränkande att göra detta?

Fallerade chefer i att genomföra back to office reformen på ett informellt sätt?

Är arbetare för bortskämda med möjligheten att arbeta hemifrån?

Mvh Victor Ward

Utan den minsta tvekan är svaret JA!
Citera
2026-02-22, 14:42
Medlem
sk33s avatar
Tja. Gubbarna som bygger bilarna får ju stämpla in och stämpla ut. Finns säkert många som bara glider runt och tar långa raster etc bland personalen som inte bär stålhätta.

Därmed känns det väl spontant som typisk kinesisk övervakningsmani.

Det är väl dock inte helt ovanligt att folks datorer och kanske även mobiler övervakas av företagen. För att se så det görs arbete, eller att de åtminstone används. Finns inte automat-klickare för ingenting.

Skulle aldrig ha en jobbmobil i dagens läge, annat än på arbetstid. Sista jobbmobilen var 2002, gott så.
Citera
2026-02-22, 14:45
Medlem
HipToBeSquares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adacse
Låt mig ge er en annan detalj om personalpolitiken på Volvo cars. Man anställer inte svenska akademiker, man flyger in dem från hela världen och har hustle med att provida lägenheter första året och hålla på med migrationspapper osv. Då pratar jag inte om de allra högsta cheferna utan tjänstemän på låg nivå. Kineser på alla positioner på tjänstemannasidan. Vissa avdelningar med mexikansk chef och där alla medarbetare är utifrån. Säg mig vad ni tror om
det? Varför duger inte en svensk Chalmerist? Någon som nu behöver ge tillbaka till skattebetalare och Csn. Diversity my ass.
Samt så upplever jag inte att folk är mer lata eller slappa än något annat företag i Västsverige, glöm det, jag har arbetat på flertalet och det är snarlikt överallt.

Om Volvo cars är smarta så tar de in sparkade tyska ingenjörer eftersom fordonsindustrin i Tyskland håller på att kollapsa och det finns friställda tyskar. De tyska ingenjörerna har bra med kunskap när det gäller fordonsindustrin. Jag har en känsla att de inte gör det i någon större omfattning utan massimporterar indier och pakistanier.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in