Citat:
Ursprungligen postat av
UranDykaren
Inom tillverkningsindustrin har vi jobbat med mätning och uppföljning i decennier.
På större industrier är det standard med TAK/ OEE (Overall Equipment Effectiveness).
Det är ett nyckeltal som bryter ner effektiviteten i tillgänglighet, prestanda och kvalitet. Alla stopp ska kodas, alla avvikelser ska in i systemet. Har du 10 min rast och tar 20 blir det en Stopptid. Maskinen går sönder, stopptid är du ny och håller inte takttider, stopptid, allt följs upp dagligen i ledningsgruppen. Det är produktionens verklighet. Du är klockad på minuten hela arbetsdagen.
Och det är just därför det blir ironiskt när tjänstemannasidan reagerar på wifi övervakning då många har varit med och infört alla effektivitets mätningar.
Inom produktionen har man levt med full transparens. Lean, 5S, tavlor, FTT, OEE, pulsmöten, genomgångar, allt mäts, allt följs upp.
Men när det börjar mätas närvaro och uppkoppling på tjänstemanna då blir det såklart ramaskri.
Samtidigt står man ute i verksamheten och försöker få tag på tex en tekniker, materialstyrare eller någon på planering. Man ringer och jä..eln jobbar hemma. Ibland kan de inte ens svara ordentligt för de inte har "tillgång" till allt hemma. Möten som ställs in för att folk jobbar på distans vilket påverkar flödet direkt ute i verksamheten, men den kostnaden syns såklart inte lika tydligt som ett stopp i OEE.
Jag har länge tyckt att man borde införa motsvarande "prestations mätningar" även på tjänstemannasidan.
Tänk om varje timme skulle kodas eller varför inte införa standardiserat arbetssätt där alla måste stå och jobba i minst 3 timmar om dagen.
Hur mycket tid går till värdeskapande arbete? Hur mycket går till väntan, omtag, möten utan beslut? Det skulle bli en intressant statistik.
I produktionen kan du inte ta långlunch eller boka en klipptid mitt på dagen eller köra ett gympass och sen sitta och äta framför datorn i lugn och ro. I produktionen är du i takt med linan, man är synlig, man är mätbar. På kontorssidan har det funnits en helt annan kultur.
Om det menas allvar med effektivitet och konkurrenskraft borde samma principer gälla alla. Alla bidrar till fabrikens output direkt eller indirekt. Då är det väl rimligt att även tjänstemannasidan omfattas av tydlig uppföljningar samt mätning och digital styrning. Kanske är det dags att fler får känna på den verkligheten, vilket verkar komma fortare än vi tror.
Detta nominerar jag till årets post. Så välskrivet och träffande.
En anledning till att tjänstemännen vill jobba hemma är pga att man inte har tillräckligt med göra för att fylla en arbetsdag. Man lider stor del av arbetsdagen på jobbet för att man behöver lätsasjobba. Dagarna blir som SIRAP, men alternativet är lägre lön och tyngre jobb. Det är en Honey Trap. När jobba hemifrån dök upp gick en dröm i uppfyllelse för Sveriges alla tjänstemän (sjuk mängd). Nu är leken över och arbetsgivaren går inte längre med på detta. Mitt tips är att låsa in dem i ett rum varje dag. Datorer, kylskåp och microvågsugn.