Resultat: Kommer Stegra gå i konkurs innan 2027?
Ja
89,89%
498 röster
Nej
10,11%
56 röster
2026-02-22, 11:29
Medlem
Hur ser det ut på området? Fortfarande lika folktomt?
Citera
2026-02-22, 13:13
Medlem
Livsuppehållande åtgärder i livets slutskede eller palliativa vård skulle jag likställa det med. Dessutom med andras kapital.

Ytterst viktigt att det inte når den internationella marknaden hur illa ställt det är.

Finansiärer som alternativt flyr eller ställer krav, riskerar att få den uppenbara uppsåtliga bluffen kommer upp i dagen / flyta upp till ytan.

Och då kan i värsta fall Styrelsen ställas inför faktum att dom undanhållit fakta för finansiärer och övriga intressenter.

Och det skulle nog finnas många brott i dett som skulle falla under allmänt åtal = det får inte ske.

Sapiens jobbar i grupp, dom kommer att hålla liket vid liv.

Inte olagligt att vara INKOMPETENT, så VI får se om man lyckas ställa någon till svars för det som sker i Boden.

Men dom som vet dom vet.

Jag står fast vid att 26 februari är ett avgörande datum, blir utfallet i EU annorlunda än till Stegras fördel så ska jag leta efter något annat.

Men Stegras kommunikation till OSS som står som Gäldenärer har mer att önska, så jag fortsätter spekulera tills dom berättar för OSS vad det är för fantastiska lösning dom inväntar. Skylla på finansierings rundan hade varit ok även för mig om dom gett OSS information om hur Stegra ligger till med den.
Senast redigerad av Filfjant 2026-02-22 kl. 13:25.
Citera
2026-02-22, 13:37
Medlem
OlofPlanets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bakat6488
Hur ser det ut på området? Fortfarande lika folktomt?

Pratade med några arbetare när jag var och handlade. De sa att det är långt från fullt på arbetsplatsen, kanske 20 procent. När jag åkte förbi barackboendens så var det ännu färre bilar på parkeringarna än för en månad sedan.
Citera
2026-02-22, 16:43
Medlem
HerrGickhans avatar
Samuel Furfari visar i sin bok The Hydrogen Illusion (2022) att kostnaden för att producera vätgas är sju gånger dyrare än att producera det på andra sätt. Han skriver vidare att idén om vätgas för att lagra energi är mer än hundra år gammal och har återkommit i perioder, precis som klädmodet, men alltid slutat i att det upptäcks vara orimligt.

En annan intressant aspekt som han tar upp är att så länge något stannar som en idé så kostar det lite. När man däremot för idén vidare till att försöka göra det praktiskt då skenar kostnaderna. Northvolt och Stegra framträder som två sådana försök.

En intressant detalj är att Furfari arbetat 36 år som energiexpert åt EU.
Citera
2026-02-22, 16:46
Medlem
Anklagarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Samuel Furfari visar i sin bok The Hydrogen Illusion (2022) att kostnaden för att producera vätgas är sju gånger dyrare än att producera det på andra sätt. Han skriver vidare att idén om vätgas för att lagra energi är mer än hundra år gammal och har återkommit i perioder, precis som klädmodet, men alltid slutat i att det upptäcks vara orimligt.

En annan intressant aspekt som han tar upp är att så länge något stannar som en idé så kostar det lite. När man däremot för idén vidare till att försöka göra det praktiskt då skenar kostnaderna. Northvolt och Stegra framträder som två sådana försök.

Det saknas något i den här meningen

Citat:
Samuel Furfari visar i sin bok The Hydrogen Illusion (2022) att kostnaden för att producera vätgas är sju gånger dyrare än att producera det på andra sätt.

Är det stålet eller gasen som blir dyrare?
Citera
2026-02-22, 19:27
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anklagaren
Det saknas något i den här meningen

Är det stålet eller gasen som blir dyrare?

Att producera vätgas med elektrolys skulle det stå. Alltså den metod som Stegra har aviserat att de ska använda.
Senast redigerad av HerrGickhan 2026-02-22 kl. 19:29.
Citera
2026-02-22, 19:36
Medlem
Citat:
Att producera vätgas med elektrolys skulle det stå. Alltså den metod som Stegra har aviserat att de ska använda.

Vad händer om elpriset är negativt som det har varit emellanåt? Hur ser de elavtal som Stegra har skrivit med leverantöre(n)(r). Det vet vi ingenting om.
Citera
2026-02-22, 19:37
Medlem
Anklagarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad
Vad händer om elpriset är negativt som det har varit emellanåt? Hur ser de elavtal som Stegra har skrivit med leverantöre(n)(r). Det vet vi ingenting om.
Det är ett fast pris. Det har upprepats otaliga gånger i tråden. Minns inte men kanske 20 öre.
Citera
2026-02-22, 19:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av braattha
Om man ser till att först köpa grön el från vindkraft och sol så är det väl i princip omöjligt att bara producera på dagar då den formen av el finns.

Att göra vätgas av el och sen omvandla det tillbaka till el för attt köra när det inte blåser blir ju extremt dyrt.
Jag tror att inge har facit på den totala kostnaden om man nu ska göra helt grönt för att inte tala om hur dom får hit malmen den planeras ju att hämtas från Kannada och Brasilien.
Det blir varken miljövänlig eller billigt.
ska det sen med Lastbil mellan Boden och hamnen tur och retur så pratar vi 200 bil och släp per dygn alla dagar i veckan dygnet runt året runt.

Finns det ens behov av detta stålet eller är det något man ska skapa?

Järnvägsspåret är väl klart?

Citat:
Järnvägen till Boden Industrial Park är nu helt färdigställd – en månad före tidsplan och under budget. Projektet är en av Bodens viktigaste infrastruktursatsningar i modern tid och en central del av den pågående gröna samhällsomställningen.

Den nya järnvägen knyter samman Boden Industrial Park – där Stegra etablerar världens första storskaliga gröna stålverk – med Malmbanan och hela det nationella järnvägsnätet. Det ger området den kapacitet som krävs för tunga, långväga och klimatvänliga transporter.

https://boden.se/samhalle-och-utveckling/samhallsutveckling/bodenxt/bodenxt-nyheter/2025-12-02-jarnvagen-till-boden-industrial-park-klar

Behov och behov, det finnns väl alltid behov av allt....politiker runt om i EU kan ju ställa krav på att en viss procentuell andel av stålet i fordonen som köps in till den offentliga sektorn måste vara "miljövänligt".

Jag antar att det finns motsvarande krav på procentuell andel elfordon etc. runt om på olika håll och kanter inom EU.
Citera
2026-02-22, 19:50
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad

Om elpriset är negativt permanent eller ofta återkommande så kommer elmarknaden att kollapsa. Vi vet ingenting med säkerhet om Stegra eftersom de konsekvent ljuger om det mesta. De påstår att de skrivit ett femårigt avtal mellan 2027 och 2032. Priset har inte tillkännagetts, men jag skulle förmoda 39 öre/kWh eftersom 40 öre påstås vara den kalkylerade brytpunkten för lönsamhet.

Jag tror att det kommer att vara helt andra faktorer som är det kritiska för Stegra. Till att börja med så ha de ju inte ens byggt klart stålverket. För det andra finns det ingen som använt den metod Stegra avser göra i praktisk drift. Stegra är som en längdåkare som satsar på guld nästa OS, men hittills inte ens ha stått på skidor.
Senast redigerad av HerrGickhan 2026-02-22 kl. 19:54.
Citera
2026-02-22, 19:51
Medlem
braatthas avatar
Citat:

Intressant att Eu inte tar hjälp i stället för att sänka miljarder på sådana döfödda projekt.

Hur många är det i dag som tankar Etanol? hittar ingen siffra men den verkar vara försvinnande liten.
Citera
2026-02-22, 19:55
Medlem
Citat:
Om elpriset är negativt permanent eller ofta återkommande så kommer elmarknaden att kollapsa. Vi vet ingenting med säkerhet om Stegra eftersom de konsekvent ljuger om det mesta. De påstår att de skrivit ett femårigt avtal mellan 2027 och 2032. Priset har inte tillkännagetts, men jag skulle förmoda 39 öre/kWh eftersom 40 öre påstås vara den kalkylerade brytpunkten för lönsamhet.

Jag tror att det kommer att vara helt andra faktorer som är det kritiska för Stegra. Till att börja med så ha de ju inte ens byggt klart stålverket. För det andra finns det ingen som använt den metod Stegra avser göra i praktisk drift. Stegra är som en längdåkare som satsar på nästa OS, men hittills inte ens ha stått på skidor.

Det risken är försumbar skulle jag vilja påstå. Marknaden kommer tämligen fort att rätta till detta. F.ö brukar jag inte ligga sömnlös på nätterna och oroa mig över låga elpriser men det kanske finns andra som gör det...vad vet nu jag?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in