2026-02-19, 20:55
Medlem
LuiLuis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hjorten16
Även du har fel, bli "sjukpensionär" innebär inte en permanent lösning. Det handlar om en tillfällig bedömning, checka själv upp detta så inser du att man inte stänger några dörrar, dvs valet är fritt för sjukersättningen, du kan läsa om, rehabilitering osv för en ny tjänst, det menas inte man måste gå på sjukersättning, varav vi har exempelvis 5-timmar regeln du får jobba efter, det är för du ska motiveras att ta dig tillbaka, exakt som jag berättat om mina vänner, från sjukpensionär till egna företagare, efter barnafödande går man på procent sjukskriven, varav hon är sjuk 25% o jobbar 75% nu, men har jobbat 100% efter att varit sjukpensionär.

Det är exakt på detta sätt systemet med "sjukpensionär" fungerar, man stänger inga dörrar, det finns stora möjligheter att läsa om, byta jobb osv.

Eller visa mig vart man stänger dörrar?

Ja. Läs igen och läs rätt. Jag och du menar samma. Valet är fritt men man väljer inte att vara sjuk eller för den delen frisk.
Citera
2026-02-20, 12:00
Medlem
Quote: Jag tror pappskallen menar att man kan hoppa in och ut ur sjukpenning som man vill.
Jobba, sjukskriva sig, jobba igen.

---------------------------------------------------------------------------------------------------- ---------------

Jag kan bara intyga att det är EXTREMT svårt idag o få en sjukskrivning som håller, inte hos Läkaren kanske, men hos den inbillningssjuka envåldshärskaren Försäkringskassan, en nära vän till mig hade skadad menisk i ena knäet, dvs lösa benbitar, kapat korsband, med mera, hon opererade sig för menisken men blev inte bra, fick skadad menisk igen, korsbandet inte lagat pga menisken trasig, hon väntar nu på att få byta ut hela knäleden mot en konstgjord protes, har extremt svårt att gå/röra sig o ont bara hon rör sig litelite grann, som att gå runt med en kniv instucken i knäet hela tiden unjufär, inga värktabletter hjälper, efter 7 månader ansåg ändå FSK att denna person skulle kunna ta ett heltidsjobb? o hon blev utskriven från FSK o tvingas nu söka jobb istället på heltid? Under perioden av 7 månader hon nu fick vara sjukskriven ringde dom som besatta varje månad o frågade om hon inte var frisk nu? att hon var tvungen o återgå i arbete inom kort? osv? Hon skickade in flera sjukintyg från läkaren som beskrev skadan, MR röntgen, med mera? ändå avslog dom sjukskrivningen gång på gång o hon tvingas nu söka jobb istället? FSK är en myndighet som ska hjälpa folk men det gör dom inte längre utan beter sig som ett företag som vill gå med vinst? dvs ha så få sjukskrivningar som möjligt för att slippa betala ut ersättningar till folk som verkligen behöver det i sjukdomstider? jag fattar inte vart detta Sverige är på väg men inte är det åt rätt håll iallafall den saken är klar? Vart är medmänskligheten? vart är hjälpen? sjukt är vad det är. Så ni som tror det är lätt o hoppa in o ut i sjukskrivningar kan glömma det? Inte lätt varken hos läkaren eller hos FSK nuförtiden, för 10+ år sen skulle denna person fått vara sjukskriven tills hon var helt frisk igen, helt klart, men inte idag.
Senast redigerad av Majan00 2026-02-20 kl. 12:08.
Citera
2026-02-20, 14:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Majan00
Quote: Jag tror pappskallen menar att man kan hoppa in och ut ur sjukpenning som man vill.
Jobba, sjukskriva sig, jobba igen.

---------------------------------------------------------------------------------------------------- ---------------

Jag kan bara intyga att det är EXTREMT svårt idag o få en sjukskrivning som håller, inte hos Läkaren kanske, men hos den inbillningssjuka envåldshärskaren Försäkringskassan, en nära vän till mig hade skadad menisk i ena knäet, dvs lösa benbitar, kapat korsband, med mera, hon opererade sig för menisken men blev inte bra, fick skadad menisk igen, korsbandet inte lagat pga menisken trasig, hon väntar nu på att få byta ut hela knäleden mot en konstgjord protes, har extremt svårt att gå/röra sig o ont bara hon rör sig litelite grann, som att gå runt med en kniv instucken i knäet hela tiden unjufär, inga värktabletter hjälper, efter 7 månader ansåg ändå FSK att denna person skulle kunna ta ett heltidsjobb? o hon blev utskriven från FSK o tvingas nu söka jobb istället på heltid? Under perioden av 7 månader hon nu fick vara sjukskriven ringde dom som besatta varje månad o frågade om hon inte var frisk nu? att hon var tvungen o återgå i arbete inom kort? osv? Hon skickade in flera sjukintyg från läkaren som beskrev skadan, MR röntgen, med mera? ändå avslog dom sjukskrivningen gång på gång o hon tvingas nu söka jobb istället? FSK är en myndighet som ska hjälpa folk men det gör dom inte längre utan beter sig som ett företag som vill gå med vinst? dvs ha så få sjukskrivningar som möjligt för att slippa betala ut ersättningar till folk som verkligen behöver det i sjukdomstider? jag fattar inte vart detta Sverige är på väg men inte är det åt rätt håll iallafall den saken är klar? Vart är medmänskligheten? vart är hjälpen? sjukt är vad det är. Så ni som tror det är lätt o hoppa in o ut i sjukskrivningar kan glömma det? Inte lätt varken hos läkaren eller hos FSK nuförtiden, för 10+ år sen skulle denna person fått vara sjukskriven tills hon var helt frisk igen, helt klart, men inte idag.
Ja sjukt är det. Och även om nu fsk tycker att man kan jobba. Var hittar man det jobbet och den arbetsgivare som vill anställa en?
Citera
2026-02-22, 10:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smurfiga
Ja sjukt är det. Och även om nu FSK tycker att man kan jobba. Var hittar man det jobbet och den arbetsgivare som vill anställa en?

Det är som om dom bara tar det som ser bra ut på papperet o ignorerar resten som står i Läkarintyget? även om hon nu i Teorin skulle kunna ha ett stillasittande jobb tex inom kontor, vilket stillasittande jobb finns där man bara sitter hela dagen? Du måste för det första kunna ta dig till jobbet på ett smidigt sätt, det kräver att du GÅR till och från bussen tex? sen väl på jobbet måste du kanske hämta saker, springa hit o dit till möten osv, du kanske inte är utbildad ens inom nått kontorsjobb utan innan kanske du var målare? ja menar dom lever som i en fantasi-värld dessa på FSK som tycker att en person ska kunna ta ett sittande kontors-jobb när man ändå måste springa hit o dit under dagen med kniven instucken i knäet? hur kan man då koncentrera sig på ett jobb? hur enkelt det än är? Vakna upp myndigheter..o se verkligheten för vad det är istället? eller ännu bättre, prova själv o leva med en knäskada o se hur lätt det är? Idioter är dom, inbillningssjuka idioter, dom på FSK är sjuka i huvudet allihopa, lägg ner den myndigheten...tack.
Senast redigerad av Majan00 2026-02-22 kl. 10:24.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in