2026-02-17, 10:30
Medlem
hennevilljagknullas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vemedinma
Finns inte en chans att du har 12000 e skatt om du aldrig jobbat

och varför inte då?

Kolla var grundgarantin är för sjuktersätting/sjukpension och återkom med ditt svar här sen.
Citera
2026-02-17, 10:45
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tekkenisthegame10
Har ni en bra ersättning eller får ni bidrag, hjälp av socialtjänsten eller på annat håll?

Jag håller på att ansöka om sjukersättning på grund av jobbiga saker jag varit med om i mitt liv. Jag hade ett bra jobb innan, men saker och ting förändras ju tyvärr inte alltid till det bättre.

Inom ramen för sjukersättning och bostadstillägg finns möjlighet att tjäna upp till 60 000 kr per år utan att sjukersättningen och bostadstillägget påverkas nämnvärt. Du kanske kan få stöd av dina föräldrar?

Annars så är det så det ser ut, att dom med sjukersättning brukar väl få upp till 6000 kr i bostadstillägg och kanske runt 10 000 kr netto som lägst. Det är inte så otroligt dåligt, särskilt om du kan kombinera det med en liten timanställning periodvis.

Personligen blev jag uppmanad av kommunen att söka sjukersättning och bostadstillägget och ovan är ungefär så jag hoppas finansiera mig själv.
Citera
2026-02-17, 11:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EttTillKonto2
Jag har tänkt och får fortfarande inte ihop det. Taxichaufförer och bud kör bilar och andra fordon. Kan man köra bil kan man arbeta med detta.
Det är väldigt stor skillnad på att kunna kör bil en liten stund när man själv väljer. Och ha det som yrke och vara tvungen. Idag kanske jag mår hyffsat och tar bilen till affären. Allt tar 45 minuter. Imorgon och i övermorgon har jag sådan jävla värk för at jag åkte och handlade igår.
Citera
2026-02-17, 11:07
Medlem
TheJesuits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smurfiga
Det är väldigt stor skillnad på att kunna kör bil en liten stund när man själv väljer. Och ha det som yrke och vara tvungen. Idag kanske jag mår hyffsat och tar bilen till affären. Allt tar 45 minuter. Imorgon och i övermorgon har jag sådan jävla värk för at jag åkte och handlade igår.

Men får du värken av att köra bil eller är det själva handlingen med lyft etc som skapar smärtan? Jag vet flera med värk, men typ alla klar av att dryga ut kassan genom att köra lite svarttaxi. Hade jag också gjort om jag kunnat, men saknar dessvärre körkort.
Citera
2026-02-17, 11:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheJesuit
Men får du värken av att köra bil eller är det själva handlingen med lyft etc som skapar smärtan? Jag vet flera med värk, men typ alla klar av att dryga ut kassan genom att köra lite svarttaxi. Hade jag också gjort om jag kunnat, men saknar dessvärre körkort.
Kan dom köra svarttaxi ska dom inte ha sjukersättning
Citera
2026-02-17, 12:26
Medlem
Citat:

Om du hipp som happ drabbas av värk som gör dig oförmögen att köra bil är du en fara för dina medtrafikanter och borde inte ha körkort.
Citera
2026-02-17, 12:30
Medlem
Citat:
Om du hipp som happ drabbas av värk som gör dig oförmögen att köra bil är du en fara för dina medtrafikanter och borde inte ha körkort.
Har inte påstått att värken kommer under bilkörningen. Utan efter.
Sen var mitt exempel just ett exempel.
Citera
2026-02-17, 12:36
Medlem
Citat:
Har inte påstått att värken kommer under bilkörningen. Utan efter.
Sen var mitt exempel just ett exempel.

Värken är alltså så regelbunden att den fråntar dig arbetsförmågan men inte förmågan att köra bil. Jag förstår.
Citera
2026-02-17, 13:04
Medlem
Citat:
Värken är alltså så regelbunden att den fråntar dig arbetsförmågan men inte förmågan att köra bil. Jag förstår.
Jobbar du på försäkringskassan?
Citera
2026-02-17, 13:15
Medlem
Citat:
Jobbar du på försäkringskassan?

Märks väll klart o tydligt att personen ej jobbar där eller som läkare och vet vad som är ok eller inte och vad för sjukdom/sjukdomar eller psykiskt mående en person har.

Typisk flashbackpissluffare som inte vet ett skit, är bitter över att vara alkis och inte ha rätt till sjukersättning stämmer nog mer överens.
Citera
2026-02-17, 13:36
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vemedinma
Jag har ut 9600 utan bostadstillägg. Hur sjutton kan du ligga på lägsta nivå?

Är din sjukersättning på 100%?
Kolla ditt utbetalningsbesked hur mycket du har och hur mycke skatt som dras.

Sjukersättning, garantiersättning 13715:-
Avdrag för preliminär skatt -2037:-

Så jag har 11678:- utan bostadstillägget.
Citera
2026-02-17, 13:41
Medlem
Sereenas avatar
Citat:

Bara för att man klarar av att köra bil tex 2x20min ett par ggr i veckan betyder ju inte att man kan köra 8h fem dagar i veckan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in