2026-02-17, 01:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Vad fem timmar kommer ifrån vet jag inte. Det enda som står på FK:s sida är att man måste kontakta dem om man vill ta ett politiskt uppdrag eller liknande.

Det här är det enda jag har läst och som jag går efter. Men jag personligen räknar alltid med att Försäkringskassan gör sina bedömningar så det alltid missgynnar den som har sjukersättning och väljer därför att inte göra någonting som kan väcka deras uppmärksamhet.

Citat:
Den som har sjukersättning på heltid kan enligt dagens regler ägna sig åt sysslor som kan jämställas med ett förvärvsarbete upp till en 8-del av en vanlig heltid, alltså fem timmar per vecka.

https://hejaolika.se/artikel/sjukersattning-ideellt-arbete-ska-regler-mjukas-upp/#hur-mycket-far-man-jobba-ideellt
Citera
2026-02-17, 01:03
Avstängd
Citat:
Jag vet inte vad du menar.

Skaffar man sig ett jobb som det är att sitta i styrelse, så räknas detta som ökad arbetsförmåga och din ersättning sänks.

Nej, så är det inte.
Citera
2026-02-17, 06:09
Avstängd
Citat:
De gamla reglerna. Jag talar om de nya reglerna från 2008 precis som jag skrev.

Om en person vill veta hur hen ska klara sjukersättning i nutid så kommer hen ju inte behöva regler från forntiden.
Reglerna gäller än i dag, 59200kr, det har även höjts via inflation från ursprungliga belopp på 41000kr.

Det är just därför Brf styrelse arbete är så populärt bland "sjukpensionärer" försäkringskassan checkar sedan upp via skatteverket hur mycket du tjänade under året du begärt jobba under fribeloppet man följer då själva lön du fått och inte hur många timmar du verkligen lagt ner.

Sedan har du uthyrning som går under inkomst av kapital, många äldre brf lägenheter har även ett uthyrningsrum med egen dörr anslutet till sin bostad, sitter du då i styrelse tjänar några extra tusenlappar samt hyr ut rummet för under 40000kr per år skattefritt påverkas inte din sjukersättning.

Oftast dessa som äger sin gamla brf lägenhet har låga avgifter som utgör du inte får bostadstillägg, men som beskrivet ovan behövs inte tillägget ifall man hyr ut rum/ sitter i styrelsen.

Själva timtiden har du även på försäkringskassans hemsida:

Du som har hel sjukersättning får arbeta upp till 5 timmar per vecka, om du vill och kan det. Det kan till exempel handla om politiskt eller ideellt arbete.
Senast redigerad av hjorten16 2026-02-17 kl. 06:35.
Citera
2026-02-17, 07:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lm420
Ingen som tvingar dig att bo här, du är med i EU och kan nyttja den fria rörligheten, väldigt enkelt. Sjukvården är gratis.... För att du betalar skatt. Föredrar man system som i USA där du blir skuldsatt för livet för att du är med i en bilolycka så kan du också flytta dit.

Hade du haft någon sorts förståelse för ekonomi så hade du kanske känt till att man betalar skatt på ett hundratal andra sätt än den skatt som dras från lön. Det är en rätt, precis som att du har en rätt till pension oavsett hur mycket eller lite du har jobbat och precis som pension så påverkas sjukersättningens storlek också av vad du haft för inkomst.

Men vi får väl se det som du gör då, när du blir pensionär så blir du per automatik en bidragssnyltare. Du är alltså en snyltare förr eller senare.

Det var ju precis det jag sa? Bostaden man bor i räknas aldrig som en tillgång för bostadstillägget, det är oavsett om det är en stuga för 50 tusen eller en 10 miljoners villa, du får tillägget oavsett.

Men äger du något värt över 100 tusen som inte är din bostad så blir det direkt avdrag på bostadstillägget.
Det var ju du själv som påstod att man skulle kvalificera sig via arbete för att bli förtidspensionär.. klart jag vet att vi skattar på det mesta i detta land, men det gör alla, och att använda det som ursäkt för att påstå att man skulle ha rätt att bli försörjd av andra via skatten en stor del av livet är bara patetiskt. Och vi måste ju skatta på så mycket just mycket pga så många tycker det är bekvämare att gå hemma och softa.
Citera
2026-02-17, 07:47
Medlem
Pripps0.0s avatar
Om jag förstår det rätt är sjukersättningen baserad på tidigare inkomst, samt om du haft egna sjukförsäkringar som löser ut. Så det kan nog se väldigt olika ut för de med sjukersättning.
Citera
2026-02-17, 08:02
Medlem
Citat:
Du får nog tänka till lite där.

Jag har tänkt och får fortfarande inte ihop det. Taxichaufförer och bud kör bilar och andra fordon. Kan man köra bil kan man arbeta med detta.
Citera
2026-02-17, 08:31
Medlem
Jag klarar mig gott o väl sålänge det går att ta ut kontanter samt handla med dom.
Blir jobbigt om kontanter försvinner helt för då ökar pengarna på kontot okontrollerat och helt plötsligt tycker myndigheterna att man har för mycket tillgångar och drar in bostadsbidraget...
Citera
2026-02-17, 08:36
Medlem
vemedinmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Beror ju helt på vad man har för utgifter, tillgångar, boende, familjesituation mm.

Jag har lägstanivån + hyrestillägg (inte uppdaterat för hyreshöjningen än) och får ut 17707:- (47år änka utan barn, hyra på 7k, ingen SGI och inga övriga inkomster/tillgångar)

Men iom att jag satt fast på försörjningsstöd i många år innan jag fick min sjukersättning så känner jag mig som en jäkla miljonär trots 3300 i mån går till skuldsanering.
Jag har ut 9600 utan bostadstillägg. Hur sjutton kan du ligga på lägsta nivå?
Citera
2026-02-17, 08:38
Medlem
Sonny00s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pripps0.0
Om jag förstår det rätt är sjukersättningen baserad på tidigare inkomst, samt om du haft egna sjukförsäkringar som löser ut. Så det kan nog se väldigt olika ut för de med sjukersättning.

Ja, om man hade ett jobb med kollektivavtal när man blev sjuk så får man en bra slant från AFA när sjukpenningen övergår till sjukersättning.
Citera
2026-02-17, 08:49
Medlem
vemedinmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rtlkertkerjterk5
Du får ut 17707 kr netto för att inte göra någonting? Vilket skämt det här landet är.

Naturligtvis är det ett bidrag.
Jag tror ju personen föredragit att vara frisk/smärtfri!
Citera
2026-02-17, 08:54
Medlem
vemedinmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hennevilljagknulla
Någon som vet om man kan få mer pengar?
Jag har sjukersättning på 12300kr efter skatt samt bostadsbidrag på 4000kr, har aldrig jobbat innan.
Finns inte en chans att du har 12000 e skatt om du aldrig jobbat
Citera
2026-02-17, 08:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hjorten16
Vad du måste förstå är att en sjukersättning är inte permanent, du kan ända förutsättningarna exakt när du vill genom att bara börja jobb, som exempelvis mina vänner gjorde, bägge två hade hårda whiplashskador, efter drygt 10 insåg dom att sjukersättningen blev för låg, valde o börja jobba, bägge två som egna företagare, ena som osteopat o andra som programmerare, det menas även att deras krämpor inte försvann, men dom kunde lyfta upp sig ordentligt i ersättning till en ny nivå.

Det är just vad dom flesta inte förstår, sälla man är så sjuk att man inte klara av o göra något, men dom flesta klarar av o göra annat, det är inte så att livet lägger av bara för man blev sjukpensionär, bästa är o lära sig o inse att man kan plugga undertiden till något annat som mina polare gjorde, sedan göra comeback o få sjukersättningen omvärderar på nytt efter X antal år.

Det är även vad jag förklarar jag gör, jag vill inte ha sjukersättning, jag vill ha sjukpenning som är högre, sjukersättning kan jag ta senare i livet.

Problemet är att folk tror man måste välja sjukersättning, nej o åter nej, varför vill man välja lägre ersättning när den ändå är fri o ändra exakt när man vill?
Du är så ute och cyklar. Det enda du har rätt i är att sjukersättning inte behöver vara permanent. Men oftast är det så.
Det är oerhört svårt att få igenom en sjukersättning idag. Oavsett vad din läkare intygar så kan försäkringskassan tycka tvärtom.
Tror du på alvar att folk som är så sjuka så dom får sjukersättning inte skulle vilja jobba om dom kunnat.
Varför skulle man ha orken att plugga om man inte kan arbeta.
Det är ingen som väljer sjukersättning framför sjukpenning. Man är oerhört tacksam om man får det. Att ha sjukpenning är en ständig kamp om ekonomin. Att hela tiden ha en oro om sjukintyg kommer att godkännas av försäkringskassan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in