2026-03-10, 13:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Nånting stämmer inte med deras uppgifter, kanske dom har blandat ihop sjukpenning och sjukersättning?
Tror jag med
Citera
2026-03-10, 15:53
Medlem
vemedinmas avatar
Citat:
Du måste betala väldigt mycket i skatt issåfall då garantibeloppet är 13715:- (iaf om du är 30+ lägsta är 12235 om du är under 20), på det så betalar jag 2075 i skatt, och kommer få tillbaka lite över 5k).
Jag har inte garantibelopp då mitt är inkomstbaserat. Jag får visserligen tillbaka 22 k i skatt så jag får väl vara glad för det
Citera
2026-03-10, 17:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrGiggles
Skrevs hyra på 7000kr, bostadstillägg just över 6000kr. Är det betalning själv 1000kr/mån för boende? Det är ju nästintill gratis boende..otroligt i så fall. Inte ens fattigpensionärer får så mycket. Har en anhörig som nog har ca 14t/mån pensionär, varav några tusen är änkepension. Har en br avgift på ca 5t å får nog 2t drygt i stöd.
Taket är runt 7000 på hur hög bostadskostnad som bidraget kan beräknas på.
Citera
2026-03-11, 11:16
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vemedinma
Jag har inte garantibelopp då mitt är inkomstbaserat. Jag får visserligen tillbaka 22 k i skatt så jag får väl vara glad för det

Garantibeloppet, även kallat lägstanivån heter ju det just för att det är den lägsta summan du kan få, har du en SGI så får du mer.

Finns några saker som kan sänka den, tex om du har bott utanför sverige en längre tid.
Citera
2026-03-11, 13:45
Medlem
Jag är sjukskriven just nu. Jag drar bara bort sjukpenningen från lönen så får jag exakt samma lön som när jag är frisk.
Citera
2026-03-11, 16:42
Medlem
vemedinmas avatar
Citat:
Garantibeloppet, även kallat lägstanivån heter ju det just för att det är den lägsta summan du kan få, har du en SGI så får du mer.

Finns några saker som kan sänka den, tex om du har bott utanför sverige en längre tid.
Jag har precis pratat med fk, och det stämmer inte det du säger...uppenbarligen
Citera
2026-03-11, 19:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CyberVillain
Jag är sjukskriven just nu. Jag drar bara bort sjukpenningen från lönen så får jag exakt samma lön som när jag är frisk.
Va? Hur menar du?
Citera
2026-03-11, 20:50
Medlem
Jjag vet en som fick en svår hjärnskada.men han började bli bättre så försökte som få honom att börja jobba.han klarade inte det slutamed at han blev utförsäkrad. .en kille som älskar att jobba
Citera
2026-03-11, 21:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smurfiga
Va? Hur menar du?

Du har x lön före skatt när du är frisk.
Y sjukersättning

Jag betalar då ut x - y lön så får jag samma lön som när jag är frisk
Citera
2026-03-12, 16:09
Medlem
Citat:
Du har x lön före skatt när du är frisk.
Y sjukersättning

Jag betalar då ut x - y lön så får jag samma lön som när jag är frisk
Fattar inte hur du tänker.
Citera
2026-03-12, 18:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smurfiga
Fattar inte hur du tänker.

Vad är svårt och fatta. Säg du har 60k i månadslön när du är frisk. Så blir du sjuk.
Du får sjukpenning från försäkringskassan.

Dra av beloppet du får från fk från 60k och betala ut detta som lön. Fk + avdragenlön = frisklön

Fungerar så klart bara så länge du har buffert i ditt bolag
Citera
2026-03-12, 18:34
Medlem
Citat:
Vad är svårt och fatta. Säg du har 60k i månadslön när du är frisk. Så blir du sjuk.
Du får sjukpenning från försäkringskassan.

Dra av beloppet du får från fk från 60k och betala ut detta som lön. Fk + avdragenlön = frisklön

Fungerar så klart bara så länge du har buffert i ditt bolag
Du pratar om att du har eget företag antar jag. Men du kan ju inte ta ut både lön och sjukpenning.
Jag fattar inte ändå
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in