2026-02-22, 07:49
Medlem
stilichos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlyatMan
EU har blockerat hur mycket som helst, skämtar du?
Att säga nej det var inte 6 miljoner judar som dog, jag tror det var 2 miljoner kan vara brottsligt, jag som svensk kan inte ens läsa ryska nyheter. Varför får jag inte bestämma själv vad för nyheter jag ska läsa?

Att det är mycket information som är olaglig i EU är jag fullt enig med. Men nu var ju frågan vilken information som var blockerad, alltså information som finns där ute men som inte går att komma åt på grund av tekniska blockeringar, du vet sådant som en Trump-VPN skulle kunna råda bot på.

Och, jo, du som svensk kan läsa ryska nyheter, jag gör det själv varje dag. Om du inte redan gör det borde du definitivt börja.

Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Jag förstår vad du menar med de osynliga gränserna, och det stämmer att många journalister i Ryssland är mycket medvetna om vad de kan och inte kan skriva – det är en realitet. Men det betyder inte att systemet inte har uttalade regler på vissa områden.

Du sa ju uttryckligen att det inte fanns några osynliga gränser i Ryssland. Och nu har du ändrat dig fullständigt. Du är åtminstone lätt att övertyga.

Citat:
Men samma sak ser vi ju i EU….Även om lagen formellt säger ”yttrandefrihet”, så fungerar systemet annorlunda i praktiken. Här filtreras informationen ofta redan hos redaktören genom ”redaktionella linjer”.. Det är en mjukare men lika effektiv form av kontroll där journalister vet exakt vilka ämnen som är karriärdödande att belysa sakligt…

Du har inga problem med att hitta kritik av statschefer i Europa. Till och med i Ungern, EUs mest "ryska" land, går det lätt att hitta nyhetssajter som kritiserar Orban. Att det finns politiserade redaktioner ändrar inte på det faktumet.

Citat:
Ryssland kallar sig officiellt en federal semipresidentiell republik med president, parlament och val-alltså formellt en demokrati… De ser sig själva som en ”suverän demokrati” som inte vill styras av väst. Från ett västerländskt perspektiv har landet Ryssland tydliga auktoritära drag med maktkoncentration och mediakontroll, och termen ”diktatur” används flitigt här... Men i Ryssland hävdar man motsatsen och pekar istället på västs hyckleri….
Det är här det blir intressant med EU. Medan Ryssland använder direkta lagar och förbud, har EU byggt ett system av algoritmer, deplattformering och lagstiftning som Digital Services Act (DSA) för att bekämpa ”desinformation”…. I realiteten innebär det att EU tvingar techjättar att dölja och strypa räckvidden för allt som utmanar Bryssels narrativ….

Vad Ryssland, kända för att ljuga om allt, kallar sig är fullständigt irrelevant. Ryssland är de facto inte en demokrati. Man kan inte vara en demokrati om det bara finns ett alternativ att rösta på.

Citat:
Det är just därför verktyg som frihetssajter (likt de Trump och andra oberoende aktörer bygger upp) blir så avgörande. När de etablerade medierna i både öst och väst blir till megafoner för sina respektive makteliter, behövs plattformar som står utanför deras kontroll… Skillnaden handlar inte bara om vem som är ”mer eller mindre diktatorisk”, utan om hur maktstrukturer sätter gränser för samtalet. I öst sker det lite mer med piska, i EU sker det med algoritmer och redaktionell utfrysning-men resultatet för den fria debatten blir ofta detsamma.

Varken du eller någon annan har visat på några blockerade sajter som en Trump-VPN skulle kunna hjälpa européer att komma runt. Ingen har heller lyckats förklara varför man skulle använda en Trump-VPN, som garanterat är avlyssnad och censurerad av amerikanerna, när man lika gärna kan använda en privat VPN.
Citera
2026-02-22, 08:17
Medlem
Upplyftens avatar
Litar inte på biljonärklubben för fem öre

Inte när man själv har skit under naglarna .

PEN America has documented nearly 23,000 book bans in public schools nationwide since 2021, a number never before seen in the life of any living American. This censorship is being mobilized by groups espousing conservative viewpoints — and has spread to nearly every state— and predominantly targets books about race and racism or books featuring individuals of color and LGBTQ+ people and topics, as well those for older readers that have sexual references or discuss sexual violence.

" n the 2024-2025 school year, PEN America recorded 6,870 instances of book bans affecting nearly 4,000 unique titles. For the third straight year, Florida was the No. 1 state for book bans, with 2,304 instances of bans, followed by Texas with 1,781 bans

https://pen.org/banned-books-list-2025/

Ett mycket märkligt land det där När myndigheter bara kan plocka ut böcker från hyllan helt utan diskussion då är det något skumt på gång

Det är en politisk fientlig handling det Trumpregimen gör , inte för frihets skull utan för en ny typ av ideologi som passar biljonärkslubbens resa mot klassisk fascism och maximal kontroll över vad som sägs och hur det ska sägas, ungefär som lillebror U:K:
Trump är på väg att svetsa ihop regeringsmakten med privat övervaknings -tech . Vi får väldig snart se en centraliserat databas med medborgarnas all insamlade info ( Peter Thiel , Palantir)

Där står sig EU.s DSA tämligen slätt. Mendet förargar Trump och kompisar eftersom målet för det mesta berör biljonärsklubben som inte gillar bli störda i sina planer att kunna producera påverkansmaterial med EU som mål ostraffat.
Senast redigerad av Upplyften 2026-02-22 kl. 08:20.
Citera
2026-02-22, 08:32
Medlem
Och inte kommer jag in på rt.com via Proton VPN med utgångsland USA via Schweiz men det är nog bara ryssarna som har lite problem med sitt internet….eller har usa blockat rt?
Citera
2026-02-22, 09:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stilicho
Att Ryssland blockerar stora delar av det fria internet är ju kanske inte så konstigt med tanke på förhållandena i det landet. Men ryska internettjänster är fortfarande till största delen tillgängliga i Europa. Om så bara för att det inte finns någon stor europeisk brandvägg som kan blockera tillgång till utländska internetsidor.

Vem har förnekat att Europa har ett yttrandefrihetsproblem?

Det enda jag har sagt är att detta amerikanska projekt har ingenting med europeisk yttrandefrihet att göra och allting med amerikansk inrikespolitik att göra. Att attackera Europa är helt enkelt en tacksam sysselsättning för dagens republikanska parti, en av gå saker som de kan vara ense om. Men yttrandefriheten i Europa kommer det givetvis inte ha minsta lilla effekt på.

Sa du precis att Ryssland har friare media än Europa? Knäpp idé. Men om du mot förmodan har missat det så kan jag upplysa dig om att Europa har yttrandefrihet med vissa inskränkningar. Ryssland har yttrandeförbud med vissa säkerhetsventiler. Det är två helt olika världar.

Antingen har du missförstått ganska grovt vad DSA är eller så är du offer för någon för mig okänd konspirationsteori. Kanske lite av båda.

DSA (Digital Services Act) är en radda EU-lagar som stipulerar rättigheter och skyldigheter för internettjänster. Mest handlar det om användarnas rättigheter i förhållande till IT-jättarna (som det för det mesta handlar om). Men det som jag antar att du tycker är relevant här är modereringskravet. DSA gör i praktiken IT-jättarna ansvariga för alla olagligheter som deras användare gör sig skyldiga till. Det finns alltså i praktiken ett modereringskrav.

Exakt vad det är för olagligheter har DSA inget med att göra. Och det är heller inget som är uniformt över hela EU. Saker som är lagliga att säga (och därmed skriva på Facebook) i ett EU-land kan vara olagligt i ett annat. Vad tjänsteleverantörerna modererar bort skiljer sig alltså åt mellan EU-länderna. Vissa länder har mer censur, andra har mindre. Det är ingenting som har med EU som sådant att göra.
Min poäng är att i Ryssland ser man ingen behov av att censurera svensk media medans vi censurerar rysk media i EU.

Men nej oroa dig inte vi är så fria i väst samt vår media som inte äga utav skumma figurer
Citera
2026-02-22, 09:34
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheFlyingFarang
Har ärligt talat inte den blekaste aningen var den röda linjen går - allt jag skriver publiceras. Så hur går det med tipsen om korruptionen i Ukraina stödet?

Lovar att dela stora journalistpriset med dig om det du påstår stämmer...
Den röda linjen går väl vid att skriva positivt om Trump eller republikanerna. Som Malin Ekman på SvD som blev refuserad för att man ansåg att hon gjorde det. Inte för att hon hade fel i sak, utan för att det skulle kunna framställa SvD i negativ dager.

Citat:
Malin Ekman skriver att hon suttit i möte med ledningen och fått förklarat för sig att ”om någon skulle räkna mina artiklar och komma fram till att fler är kritiska mot Demokraterna än Republikanerna, så skulle SvD ha svårt att backa upp mig publikt”.

Edit: Jag glömde, stora journalistpriset? Äran bryr jag mig inte om. Men är det pengar inblandade, tar jag gärna bara dem.
Senast redigerad av EnCarte 2026-02-22 kl. 09:38.
Citera
2026-02-22, 10:01
Medlem
Lite roligt är det dock med tanke på Europas höga svansföring kring frågorna yttrandefrihet och oberoende massmedia att USA vill försöka hjälpa de förtryckta massorna här med lite ocensurerade nyheter.
Citera
2026-02-22, 10:04
Medlem
Duvlorts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slocum
Lite roligt är det dock med tanke på Europas höga svansföring kring frågorna yttrandefrihet och oberoende massmedia att USA vill försöka hjälpa de förtryckta massorna här med lite ocensurerade nyheter.

Tur att USA är snälla då? Finns säkert inget lurt alls i deras godhjärtade gest.

(Samtidigt så rensar man ut böcker från biblioteken där borta?)
Citera
2026-02-22, 10:04
Medlem
Anklagarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
Den röda linjen går väl vid att skriva positivt om Trump eller republikanerna. Som Malin Ekman på SvD som blev refuserad för att man ansåg att hon gjorde det. Inte för att hon hade fel i sak, utan för att det skulle kunna framställa SvD i negativ dager.
Klockrent exempel. Det intressanta är att hon nästan syns och hörs mer nu än när hon var på SvD. Sannolikt för att hon får skriva fritt utan arbetsgivare.
Citera
2026-02-22, 10:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av H3xinator
Och inte kommer jag in på rt.com via Proton VPN med utgångsland USA via Schweiz men det är nog bara ryssarna som har lite problem med sitt internet….eller har usa blockat rt?

Skriv RT.ru så kommer du in… men vet att flera inte kommer in där heller. EU bestämde ju att denna sida och sputnik skulle censureras/stängas ner i EU men de lyckades inte för alla.
Citera
2026-02-22, 10:22
Medlem
Duvlorts avatar
Citat:
Skriv RT.ru så kommer du in… men vet att flera inte kommer in där heller. EU bestämde ju att denna sida och sputnik skulle censureras/stängas ner i EU men de lyckades inte för alla.

RT.ru censurerar rätt hårt själva, väldigt svårt att läsa om OS där. Bara en massa snyftreportage varför man inte får vara med och hur dumma alla andra är.
Citera
2026-02-22, 10:42
Medlem
Citat:
Alltså jag kör via USA så då borde väl inte EU kunna censurera? Det är via Proton VPN med utgångsland USA (via Schweiz) som jag inte kommer in. På rt.ru kommer jag in med utgångsland Sverige.
Citera
2026-02-22, 10:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Omduvaemin
Din kunskap är faktiskt häpnande och beundransvärt att läsa, men jag undrar kommer Eu kunna hindra svenskar från att använda detta nya fria internet?

Dom kommer garanterat försöka… Många tänker att internet är som en öppen bok där man bara kan skriva in adressen och köra, men EU:s strategi handlar inte om att sätta upp ett stort förbudsskylt. Det är mycket mer subtilt än så … de bygger en digital mur av krångel..
Här är hur de i praktiken kan göra en sajt nästan omöjlig att använda, även om du har länken… Tänk på internet som en karta. När du skriver in en adress frågar din dator din internetleverantör (t.ex. Telia eller Tele2) efter vägen… Genom nya lagar som DSA kan EU tvinga leverantörerna att helt enkelt svara att ”vägen inte finns”.. Du skriver in adressen manuellt, men får bara ett felmeddelande om att sajten inte kan hittas. Det har redan hänt med flera utländska nyhetssajter i Sverige – de är tekniskt blockerade direkt i nätet..

Största och de mest effektiva sättet är att de kommer försöka skrämma bort dig med säkerhetsvarningar….
EU pushar nu för regler (inom projektet eIDAS) som ger dem mer kontroll över de digitala ”hänglåsen” på hemsidor... Om en frihetssajt inte är godkänd av EU, kan din webbläsare (Chrome, Safari etc.) börja skrika att sajten är ”farlig” eller ”osäker” så fort du försöker gå in på den. De flesta vänder då i dörren, även om de har adressen…

Det här också det mest effektiva… En sajt behöver servrar och skydd mot attacker, och det kostar pengar hur USA ska lösa de vet jag inte om de gäller att de ska vara tex betallösningar eller gratis. Men EU sätter en enorm press på banker och betaltjänster. Om en sajt klassas som att den sprider ”skadlig information”, kan de tvingas stänga ner deras bankkonton och blockera donationer… Utan pengar och finansiering slocknar sajten snabbt , oavsett hur många som vill läsa den.

Det skrämmande är att EU inte behöver göra det olagligt att skriva in en länk… De ser bara till att det blir så tekniskt svårt, ekonomiskt omöjligt och socialt ”farligt” att nästan ingen orkar. De stänger inte ner internet, de bygger bara en mur av byråkrati och kod runt vår del av det.

MEN om EU skulle gå så långt att de försöker blockera en officiell amerikansk statlig plattform som Freedom.gov, kliver vi in i ett fullskaligt digitalt krig. USA har redan gjort det tydligt att de ser rätten till information som en fråga om nationell säkerhet..
Motdraget av USA skulle troligen bli diplomatiska och personliga sanktioner…detta är det vassaste vapnet... USA har börjat upprätta listor över EU-tjänstemän, byråkrater i EU-kommissionen och chefer för nationella mediemyndigheter som genomför blockeringarna!!
EU kan tvinga de svenska operatörerna (markbundet internet) att blockera en sajt, men de har mycket svårare att kontrollera rymden… Motdraget kan då säkerligen bli samarbeten med satellitleverantörer som Starlink .. då kan USA erbjuda direktuppkoppling som helt går förbi EU:s markbundna filter och DSA-lagar. Om Bryssel försöker blockera sajten på marken, skickar USA signalen direkt från rymden till användarens terminal.

Annat sätt kan vara att USA skapar tusentals "spegelsajter" (mirrors) varje timme... Om EU blockerar en adress, dyker en ny upp direkt. Dessutom använder de "Domain Fronting", där trafiken till frihetssajten ser ut att gå till en helt vanlig, livsviktig tjänst som Microsoft eller Amazon. Om EU vill stoppa frihetssajten måste de stänga ner hela Microsoft i Europa- vilket skulle krascha ekonomin..

Det vi ser nu är inte bara en juridisk tvist- det är förspelet till det första globala digitala kriget... Om EU fortsätter att dra åt snaran kring det fria internet, och USA svarar med att medvetet runda deras murar, så slutar det inte med arga brev i Bryssel. Det slutar med en total systemkollaps.
Vi rör oss mot en punkt där EU, i sin desperation att behålla kontrollen över narrativet, tvingas till den ultimata eskaleringen!! att klassa amerikanska plattformar som ett direkt hot mot nationell säkerhet. Om EU försöker blockera Freedom.gov eller strypa de amerikanska satellitsignalerna, kommer USA inte sitta still!!😁
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in