2026-02-21, 20:45
Medlem
TheFlyingFarangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Prova skriv något bra om Putin på kul för att testa om det går igenom… jag är väldigt tveksam!

Inga problem, han är så paranoid att han samlar in sin avföring för att ingen ska kunna analysera hur sjuk han egentligen är..

Något bra, ge mig ett tips där?

Han har avslöjar världens näst starkaste armé som en bluff?

Han har dödat ryzzlands ekonomi?

Vad har Putin gjort som är bra för Ryzzland (eller världen)?
Citera
2026-02-21, 20:47
Medlem
TheFlyingFarangs avatar
Citat:
En redaktion kan välja att inte publicera ett reportage om det anses “olägligt” dubbelhet inte skriva på något avtal eller värdegrund… det finns andra vapen för att tysta dina åsikter!

Du måste lära dig skilja på nyhetsjournalistik och åsiktsjournalistik annars är det som att tala med en 5 åring.
Citera
2026-02-21, 20:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheFlyingFarang
...och allting styrs av judarna, WEF, Soros, etc, etc?

Tro mig, det granskas mycket noggrant allt stöd som ges till Ukraina. Som du också ser så sparkas det en del Ukrainska politiker/tjänstemän som misstänks försnillat bidrag. Men det som du och många andra som är uppvuxna med det ryzzka korruptionsvärlden inte begriper är att vårt militära stöd till Ukraina inte består av säckar med omärkta dollarsedlar som överräcks på en mörk parkeringsplats i Lviv.

Det ekonomiska stödet består av vapen och ammunition som beställs av Sveriges regering av leverantörer i Sverige, Europa och USA. Det kommer hårdvara till Ukraina, inte kontanter.

Men, har du ett seriöst och faktabaserat tips som belyser korruptionen i stödet till Ukraina så går det bra att skicka PM, jag har ännu inte fått stora journalistpriset...

Snygg halmgubbe där med Soros och WEF, men det var inte det jag skrev…. Att du direkt försöker stämpla kritik mot mediebilden som en konspirationsteori bevisar egentligen min poäng om åsiktskorridoren bättre än jag själv kunde gjort…
Poängen är inte huruvida det skickas kontanter eller granater. Poängen är att du som journalist vet exakt var den röda linjen går för vad som anses ”passande” att lyfta fram. Att du viftar bort frågan om medial ensidighet med ironi om Stora Journalistpriset säger väl allt om hur djupt grindvaktandet sitter.
Citera
2026-02-21, 20:59
Medlem
Syrons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mendeku
Menar du att det inte pågår? Är du så himla blind din tönt.

På Flashback? Vad är det för censur i så fall? Finns ingen anledning att du ska bli sur här, jag är legitimt intresserad av vad det är.
Citera
2026-02-21, 21:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheFlyingFarang
Inga problem, han är så paranoid att han samlar in sin avföring för att ingen ska kunna analysera hur sjuk han egentligen är..

Något bra, ge mig ett tips där?

Han har avslöjar världens näst starkaste armé som en bluff?

Han har dödat ryzzlands ekonomi?

Vad har Putin gjort som är bra för Ryzzland (eller världen)?

Det är intressant att se en ”professionell journalist” tappa fattningen och börja yra om avföring så fort man utmanar den redaktionella linjen. Jobbar du på Expressen mån tro? Din reaktion är det perfekta exemplet på varför EU:s nya censurarkitektur fungerar så effektivt.. den har skapat en kår av grindvakter som inte ens kan föra ett sakligt resonemang utanför de godkända ramarna.

Förhoppningsvis fattar du principen varför jag skrev ”testa skriv något bra om Putin för att se om det går igenom”. Men fortsätt du att fokusera på rysk avföring medan EU monterar ner den fria debatten i realtid. Det är väl det som ger Stora Journalistpriset nuförtiden.
Citera
2026-02-21, 21:04
Medlem
stilichos avatar
Citat:
Men sen det är inte så enkelt som att säga att allt är “mycket värre” i Ryssland och därför är diskussionen avslutad. Ja, det finns lagar där som sätter tydliga gränser inom vissa omården, särskilt kring militären och kriget. Men just poängen är att gränserna är uttaladet. Du vet var de går på ett helt annat sätt i Ryssland. Systemet säger inte att det är obegränsad yttrandefrihet.

Det där måste vara bland det dummaste som skrivits i den här tråden så här långt.

Verkligheten är precis tvärtom. Det finns inga tydliga gränser i Ryssland vilket gör att ingen vet vad man får och inte får skriva. Om du följer rysk media så ser du det här väldigt tydligt när det händer stora händelser, terrorattentat, stora krigshändelser och liknande. Tidningarna vågar helt enkelt inte skriva någonting förrän de vet vad de ska skriva vilket kan ta löjligt lång tid i jämförelse med västerländska medier som bara spottar ur sig vad de känner för att skriva.

Ett annat exempel är givetvis Vladimir Vladimirovitj. Det finns (mig veterligen) inga ryska lagar som förbjuder kritik mot statschefen. Men hur många ryska tidningsartiklar som är kritiska mot Putin kan du hitta? Nej, just det, inte en enda. För ryska journalister vet var de osynliga gränserna går och vet de inte det så slutar de rätt snabbt vara journalister.
Citera
2026-02-21, 21:26
Medlem
TheFlyingFarangs avatar
Citat:
Det är intressant att se en ”professionell journalist” tappa fattningen och börja yra om avföring så fort man utmanar den redaktionella linjen. Jobbar du på Expressen mån tro? Din reaktion är det perfekta exemplet på varför EU:s nya censurarkitektur fungerar så effektivt.. den har skapat en kår av grindvakter som inte ens kan föra ett sakligt resonemang utanför de godkända ramarna.

Förhoppningsvis fattar du principen varför jag skrev ”testa skriv något bra om Putin för att se om det går igenom”. Men fortsätt du att fokusera på rysk avföring medan EU monterar ner den fria debatten i realtid. Det är väl det som ger Stora Journalistpriset nuförtiden.

..och exemplen på den positiva inverkan som Putin haft på Ryzzland, den fria debatten - eller världen för den delen finns var i ditt inlägg?
Citera
2026-02-21, 21:27
Medlem
BlyatMans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stilicho
Exakt vad är det för blockeringar som EU har gjort? Jag känner inte till några.

Sedan har detta givetvis ingenting med EU att göra. Vill européer ha en VPN kan de väl skaffa en själva. Hela tjatet om yttrandefrihet inom EU har givetvis bara med amerikansk inrikespolitik att göra. Trump behöver ständigt nya väderkvarnar att angripa och det här är bara ännu en i en lång rad av sådana.

EU har blockerat hur mycket som helst, skämtar du?
Att säga nej det var inte 6 miljoner judar som dog, jag tror det var 2 miljoner kan vara brottsligt, jag som svensk kan inte ens läsa ryska nyheter. Varför får jag inte bestämma själv vad för nyheter jag ska läsa?
Citera
2026-02-21, 21:28
Medlem
TheFlyingFarangs avatar
Citat:
Snygg halmgubbe där med Soros och WEF, men det var inte det jag skrev…. Att du direkt försöker stämpla kritik mot mediebilden som en konspirationsteori bevisar egentligen min poäng om åsiktskorridoren bättre än jag själv kunde gjort…
Poängen är inte huruvida det skickas kontanter eller granater. Poängen är att du som journalist vet exakt var den röda linjen går för vad som anses ”passande” att lyfta fram. Att du viftar bort frågan om medial ensidighet med ironi om Stora Journalistpriset säger väl allt om hur djupt grindvaktandet sitter.

Har ärligt talat inte den blekaste aningen var den röda linjen går - allt jag skriver publiceras. Så hur går det med tipsen om korruptionen i Ukraina stödet?

Lovar att dela stora journalistpriset med dig om det du påstår stämmer...
Citera
2026-02-21, 21:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stilicho
Det där måste vara bland det dummaste som skrivits i den här tråden så här långt.

Verkligheten är precis tvärtom. Det finns inga tydliga gränser i Ryssland vilket gör att ingen vet vad man får och inte får skriva. Om du följer rysk media så ser du det här väldigt tydligt när det händer stora händelser, terrorattentat, stora krigshändelser och liknande. Tidningarna vågar helt enkelt inte skriva någonting förrän de vet vad de ska skriva vilket kan ta löjligt lång tid i jämförelse med västerländska medier som bara spottar ur sig vad de känner för att skriva.

Ett annat exempel är givetvis Vladimir Vladimirovitj. Det finns (mig veterligen) inga ryska lagar som förbjuder kritik mot statschefen. Men hur många ryska tidningsartiklar som är kritiska mot Putin kan du hitta? Nej, just det, inte en enda. För ryska journalister vet var de osynliga gränserna går och vet de inte det så slutar de rätt snabbt vara journalister.

Jag förstår vad du menar med de osynliga gränserna, och det stämmer att många journalister i Ryssland är mycket medvetna om vad de kan och inte kan skriva – det är en realitet. Men det betyder inte att systemet inte har uttalade regler på vissa områden.

Exempelvis finns det tydliga lagar kring militären, krigshändelser och andra ”känsliga” områden som reglerar vad som är tillåtet. I den meningen finns alltså en sorts ram, även om mycket annat är mer diffust.
Men samma sak ser vi ju i EU….Även om lagen formellt säger ”yttrandefrihet”, så fungerar systemet annorlunda i praktiken. Här filtreras informationen ofta redan hos redaktören genom ”redaktionella linjer”.. Det är en mjukare men lika effektiv form av kontroll där journalister vet exakt vilka ämnen som är karriärdödande att belysa sakligt…

Ryssland kallar sig officiellt en federal semipresidentiell republik med president, parlament och val-alltså formellt en demokrati… De ser sig själva som en ”suverän demokrati” som inte vill styras av väst. Från ett västerländskt perspektiv har landet Ryssland tydliga auktoritära drag med maktkoncentration och mediakontroll, och termen ”diktatur” används flitigt här... Men i Ryssland hävdar man motsatsen och pekar istället på västs hyckleri….
Det är här det blir intressant med EU. Medan Ryssland använder direkta lagar och förbud, har EU byggt ett system av algoritmer, deplattformering och lagstiftning som Digital Services Act (DSA) för att bekämpa ”desinformation”…. I realiteten innebär det att EU tvingar techjättar att dölja och strypa räckvidden för allt som utmanar Bryssels narrativ….

Det är just därför verktyg som frihetssajter (likt de Trump och andra oberoende aktörer bygger upp) blir så avgörande. När de etablerade medierna i både öst och väst blir till megafoner för sina respektive makteliter, behövs plattformar som står utanför deras kontroll… Skillnaden handlar inte bara om vem som är ”mer eller mindre diktatorisk”, utan om hur maktstrukturer sätter gränser för samtalet. I öst sker det lite mer med piska, i EU sker det med algoritmer och redaktionell utfrysning-men resultatet för den fria debatten blir ofta detsamma.
Citera
2026-02-21, 21:30
Medlem
utforskarens avatar
Låter spontant mer som att USA (under Trump) vill avlyssna européers datakommunikation.
Citera
2026-02-21, 23:00
Medlem
Citat:
Jag förstår vad du menar med de osynliga gränserna, och det stämmer att många journalister i Ryssland är mycket medvetna om vad de kan och inte kan skriva – det är en realitet. Men det betyder inte att systemet inte har uttalade regler på vissa områden.

Exempelvis finns det tydliga lagar kring militären, krigshändelser och andra ”känsliga” områden som reglerar vad som är tillåtet. I den meningen finns alltså en sorts ram, även om mycket annat är mer diffust.
Men samma sak ser vi ju i EU….Även om lagen formellt säger ”yttrandefrihet”, så fungerar systemet annorlunda i praktiken. Här filtreras informationen ofta redan hos redaktören genom ”redaktionella linjer”.. Det är en mjukare men lika effektiv form av kontroll där journalister vet exakt vilka ämnen som är karriärdödande att belysa sakligt…

Ryssland kallar sig officiellt en federal semipresidentiell republik med president, parlament och val-alltså formellt en demokrati… De ser sig själva som en ”suverän demokrati” som inte vill styras av väst. Från ett västerländskt perspektiv har landet Ryssland tydliga auktoritära drag med maktkoncentration och mediakontroll, och termen ”diktatur” används flitigt här... Men i Ryssland hävdar man motsatsen och pekar istället på västs hyckleri….
Det är här det blir intressant med EU. Medan Ryssland använder direkta lagar och förbud, har EU byggt ett system av algoritmer, deplattformering och lagstiftning som Digital Services Act (DSA) för att bekämpa ”desinformation”…. I realiteten innebär det att EU tvingar techjättar att dölja och strypa räckvidden för allt som utmanar Bryssels narrativ….

Det är just därför verktyg som frihetssajter (likt de Trump och andra oberoende aktörer bygger upp) blir så avgörande. När de etablerade medierna i både öst och väst blir till megafoner för sina respektive makteliter, behövs plattformar som står utanför deras kontroll… Skillnaden handlar inte bara om vem som är ”mer eller mindre diktatorisk”, utan om hur maktstrukturer sätter gränser för samtalet. I öst sker det lite mer med piska, i EU sker det med algoritmer och redaktionell utfrysning-men resultatet för den fria debatten blir ofta detsamma.

Din kunskap är faktiskt häpnande och beundransvärt att läsa, men jag undrar kommer Eu kunna hindra svenskar från att använda detta nya fria internet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in