Citat:
Ursprungligen postat av
susisen123
Alltså det beror väl på vad man menar med ”missbruk”, själva menade bruket är ju att använda det varje dag, vilket skulle anses vara missbruk om det istället var gatutjack man tog. Även fast det heter Elvanse och är en utskriven adhd medicin är det ändå en potent CNS stimulant som kommer skada hälsan extremt mycket i längden vid regelbunden användning. Jag läste att adderall hade levoamfetamin i sig också, vad gör det egentligen? Och är det alltid en 50% mix av de båda om man köper tjack eller kan det lika gärna vara 90% av en?
Nu är inte jag någon expert på ämnet, men såvitt jag vet så bildar de vanligaste framställningssätten en jämvikt mellan de två isomererna. Ja, Adderal innehåller en fjärdedel levoamfetamin och tre fjärdedelar dexamfetamin. Vilket ger ett bättre rus än Elvanse, men fortfarande inte på samma nivå som gatutjack. Stissigheten från dexamfetaminet tar över i högre doser samtidigt som levoamfetaminet släpar efter.
Jag har injicerat rent dexamfetamin, extraherar från Metamina, i varierande doser och det är aldrig i närheten av samma sak som renat gatutjack. Levoamfetaminet står för pundigheten och välmåendet i ett amfetaminrus.
Sen är det ju så klart stor skillnad i tillverkningen på läkemedelsamfetamin och polskt street race. Finns massvis med olika karaktärer på gatutjacket som dels beror på tillverkningssätt, utspädning och diverse kickpotentierare. Men då jag säkerligen satt över ett kilo i venerna under årens gång så har jag en god uppfattning om hur racemiskt amfetamin upplevs i grund och botten.
Vore intressant att trycka plattan i mattan med läkemedelstillverkat racemiskt amfetamin någon gång, för att se hur det ter sig till skillnad från gatutjacket.
Men sådant pysslar jag inte med längre.
En liten avstickare är att för tio år sedan så var det mesta av "amfetaminet" på t.ex. flugsvamp inte amfetamin överhuvudtaget. Eller ytterst lite. Men då många av de som beställde var nybörjare och/eller sällan kommit i kontakt med det på annat håll så visste de inte bättre. Rena skitprodukterna med 5/5 i omdöme. Hur det är idag vet jag inte, men jag förmodar att det är ungefär likadant.
Tragiskt.