2026-02-21, 17:11
Medlem
Mr.RedHats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ambushed
Han har ställt upp en alldeles egen bedömningsgrund för vad som är narkotika.
Jag har inte hittat på legalitetsprincipen. Det är grundstommen i straffrätten.

Citat:
Ämnet ska inte bara vara narkotikaklassat av staten, utan Mr Rövhatt ska även kunna förstå att ämnet är narkotika.
Man förstår att något är olagligt när det framgår genom en text som publicerats för allmänheten. En sådan text har du ännu inte presenterat.

Citat:
Mr Rövhatt ska dock inte behöva ringa en myndighet för att förstå
Helt riktigt. Varför föreslog du det då?
Citat:
och han ska inte heller behöva ta reda på vad en ester är för något (för att förstå vad en ester är måste man faktiskt ha en doktorsexamen).
Ja, eftersom du enligt egen utsago är professor i nasal amfetaminkunskap (en produktiv sådan) så utgår jag ifrån att din näsa har en doktorsexamen.

Citat:
Vi kan väl kalla det Lex Rövhatt kanske. Endast ämnen som är klassade som narkotika och som Mr Rövhatt förstår är narkotika, är narkotika.
Kallas återigen för legalitetsprincipen. Lägg därpå till promulgationsprincipen.

Men du kan kalla det för "lex rövhatt" om du vill. Vi förstår att det är på den nivån dina juridiska kunskaper ligger
Senast redigerad av Mr.RedHat 2026-02-21 kl. 17:19.
Citera
2026-02-21, 17:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.RedHat
Vart?
I Sverige givetvis. Landet där personen tråden handlar kommer åtalas, prövas och dömas för rattfylleri samt eget bruk om hon haft bensoylekgonin i blodet eftersom det i sig ÄR narkotikaklassat här oavsett om du anser att det är narkotika eller ej.
Citat:
Det är vad jag argumenterar emot.
Spelar fortfarande ingen roll vad du "argumenterar emot" eftersom du är helt obetydlig i sammanhanget. Det jag skriver är vad som sker i svensk domstol och inget annat. Ditt svammel om vad du anser är irrelevant för hur verkligheten ser ut, något jag redan visat gång på gång.

Men ditt "det är vad jag argumenterar emot" är ändå en bekräftelse på att du inser att man döms i Sverige under de här förutsättningarna. Jag får får nöja mig med det. Du kommer inte svara ett rakt "Ja" på att man döms. Närmare kommer vi nog inte.
Senast redigerad av spitvenom 2026-02-21 kl. 17:34.
Citera
2026-02-21, 17:39
Medlem
Mr.RedHats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spitvenom
I sverige. Landet där personen tråden handlar kommer åtalas, prövas och dömas.
"Landet Sverige" är en stat. En stat bygger på lagar. Det är inte likställt med EN lag.

Citat:
Spelar fortfarande ingen roll vad du "argumenterar emot" eftersom du är helt obetydlig i sammanhanget.
Om det är så du tycker en diskussion ska föras så kan du starta en blogg. Eller skapa din egna "stat" där alla måste hålla med dig.

Citat:
Det jag skriver att vad som sker i svensk domstol och inget annat.
Ja, du har sagt det. Praxis är som sagt en tillfällig tolkning av lagen. Praxis kan ändras utan att lagen nödvändigtvis ändras. Så ditt argument är en tautologi. "Det är olagligt för att det är olagligt".

Fråga dig själv varför det ibland händer att domar rivs upp i högre instanser. Nu har som sagt BZE aldrig prövats i HD vad jag kunde se. Men ta exempelvis NJA 2018 s. 983 där man klargjorde frågan om växtdelar innehållande DMT.
Eller på senare år med klargöranden kring industrihampa
https://www.domstol.se/en/hogsta-domstolen/avgoranden2/?q=Industrihampa&f=&s=

Om praxis ändras, betyder det då att "verkligheten" ändrades retrospektivt?

Citat:
Men ditt "det är vad jag argumenterar emot" är ändå en bekräftelse på att du inser att man döms i Sverige under de här förutsättningarna.
Välkommen till diskussionen. Ja, jag argumenterar emot med hänvisning till att man inte bör dömas under de förutsättningarna. Vaknade du precis eller?

Citat:
Jag får får nöja mig med det. Du kommer inte svara ett rakt "ja" Närmare kommer vi nog inte.
Nej, uppenbarligen har vi olika syn. Du anser att något är olagligt för att det är olagligt, och till synes argumenterar emot en halmgubbe. Jag argumenterar utifrån rättsstatliga principer.

Bensoylekgonin är ett bevis på att man brukat kokain (vilket är olagligt). Rattfylleri kräver att substansen i blodet faktiskt är klassad som narkotika vid mättillfället. Bensoylekgonin är inte klassad som narkotika och innebär därmed inte per automatik att man gjort sig skyldig till rattfylleri. En annan hållning har jag inte haft i tråden.

Om vi accepterar att man döms för ämnen som inte står i lagen bara för att en myndighet "tycker" att de hör dit, var drar vi gränsen? Ska vi låta RMV bestämma vad som är straffbart istället för riksdagen?
Senast redigerad av Mr.RedHat 2026-02-21 kl. 17:47. Anledning: Förtydligande grammatik
Citera
2026-02-21, 17:48
Medlem
Citat:
Bensoylekgonin är ett bevis på att man brukat kokain (vilket är olagligt). Rattfylleri kräver att substansen i blodet faktiskt är klassad som narkotika vid mättillfället. Bensoylekgonin är inte klassad som narkotika och innebär därmed inte per automatik att man gjort sig skyldig till rattfylleri. En annan hållning har jag inte haft i tråden.
Det är en sak att skriva och argumentera för att du inte anser att det bör vara klassat som narkotika men eftersom det ÄR ETT FAKTUM att bensoylekgonin är klassat som narkotika i Sverige vilket också återspeglas i domar i Sverige blir ju detta fullständigt löjligt att forstätta tjata om

Om det ändras i framtiden är en annan sak. Idag och den dagen trådens huvudperson kommer åtalas, prövas och dömas om hon haft just detta i blodet är det fortfarande narkotikaklassat i Sverige. Du vet ju detta. Du har ju själv läst hur domstolarna skriver och dömer. Varför fortsätter du att skriva motsatsen när du vet detta. Det är helt obegripligt
Citera
2026-02-21, 17:53
Medlem
Mr.RedHats avatar
Citat:
Det är en sak att skriva och argumentera för att du inte anser att det bör vara klassat som narkotika men eftersom det ÄR ETT FAKTUM att bensoylekgonin är klassat som narkotika i Sverige vilket också återspeglas i domar i Sverige blir ju detta fullständigt löjligt att forstätta tjata om

Om det ändras i framtiden är en annan sak. Idag och den dagen trådens huvudperson kommer åtalas, prövas och dömas om hon haft just detta i blodet är det fortfarande narkotikaklassat i Sverige. Du vet ju detta. Du har ju själv läst hur domstolarna skriver och dömer. Varför fortsätter du att skriva motsatsen när du vet detta. Det är helt obegripligt
Om det nu är narkotika. Varför kan du inte visa vart det står att det är narkotika?
Citera
2026-02-21, 17:54
Medlem
Citat:

Nej, uppenbarligen har vi olika syn. Du anser att något är olagligt för att det är olagligt, och till synes argumenterar emot en halmgubbe. Jag argumenterar utifrån rättsstatliga principer.

Jag har ingen "syn" i detta alls. Jag konstaterar fakta, att det är narkotikaklassat eftersom det är det. Jag skiter i om det är det eller inte. Jag förhåller mig till verkligheten.

Du borde kunna skriva "jag förstår att det är narkotikaklassat men jag anser att det inte borde vara det" istället för att skriva att det inte är klassat som narkotika när det är så i Sverige.
Citera
2026-02-21, 17:56
Medlem
Citat:

Det är som sagt lönlöst att argumentera mot honom eftersom han driver linjen att han måste förstå att bensoylekgonin är narkotika för att det ska kunna vara narkotika.

Och när han förstår något är det så klart bara han själv som kan säga. Lex Rövhatt som sagt.
Citera
Medlem
Mr.RedHats avatar
Citat:
Jag har ingen "syn" i detta alls. Jag konstaterar fakta, att det är narkotikaklassat eftersom det är det. Jag skiter i om det är det eller inte. Jag förhåller mig till verkligheten.

Du borde kunna skriva "jag förstår att det är narkotikaklassat men jag anser att det inte borde vara det" istället för att skriva att det inte är klassat som narkotika när det är så i Sverige.
Du har länkat till lite domar där man går på RMV:s bedömning att det är att betrakta som narkotika. Är domstolen lagstiftare enligt dig?
Citera
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Döms man för rattfylleri vid påvisande av endast Bensoylekgonin i blodet?

Ja eller nej ?

Det beror lite på omständigheterna, svarar Lawline

FRÅGA: Kan man bli dömd för drograttfylla och/eller ringa narkotikabruk om man har 0,05ų/g bensoylekgonin i blodet?

SVAR: Det beror lite på omständigheterna. det måste bedömas att man brukat narkotika uppsåtligen, se narkotikastrafflagen 1§. Om man kan bevisa att man fått i sig bensoylekgonin på annat sätt än att man förbrukat narkotika så hålls man inte ansvarig. Narkotikastrafflagen 3§När det kommer till drograttfylla så är det nolltolerans som gäller, man bli alltså dömd för 0,05 mikrogram/g. Lag om straff för vissa trafikbrott 4§ 2 stycketFör ringa narkotikabrott så räcker mängden 0,05 mikrogram/g om man tittar på praxis. I Svea Hovrätt Mål Nr B 1887-11 dömde man till ringa narkotikabrott för mängden 0,05 mikrogram/g.

Det som är viktigt för att döma till fördel för åtalet är att man kan peka på uppsåt, vilket inte verkar vara särskilt svårt då även bensoylekgonin i sig, som metabolit, är narkotikaklassad och inte särskilt förekommande i andra läkemedel eller dylikt. ...

https://lawline.se/answers/ringa-narkotikabrott-for-005g-bensoylekgonin
Citera
2026-02-21, 18:02
Medlem
Citat:
Du har länkat till lite domar där man går på RMV:s bedömning att det är att betrakta som narkotika. Är domstolen lagstiftare enligt dig?
Nej domstolen stiftar inga lagar. De dömer utifrån de lagar som finns och vad som bestämts och domstolarna dömer således personer som haft det i blodet till rattfylleri.
Citera
2026-02-21, 18:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
Det beror lite på omständigheterna, svarar Lawline

FRÅGA: Kan man bli dömd för drograttfylla och/eller ringa narkotikabruk om man har 0,05ų/g bensoylekgonin i blodet?

SVAR: Det beror lite på omständigheterna. det måste bedömas att man brukat narkotika uppsåtligen, se narkotikastrafflagen 1§. Om man kan bevisa att man fått i sig bensoylekgonin på annat sätt än att man förbrukat narkotika så hålls man inte ansvarig. Narkotikastrafflagen 3§När det kommer till drograttfylla så är det nolltolerans som gäller, man bli alltså dömd för 0,05 mikrogram/g. Lag om straff för vissa trafikbrott 4§ 2 stycketFör ringa narkotikabrott så räcker mängden 0,05 mikrogram/g om man tittar på praxis. I Svea Hovrätt Mål Nr B 1887-11 dömde man till ringa narkotikabrott för mängden 0,05 mikrogram/g.

Det som är viktigt för att döma till fördel för åtalet är att man kan peka på uppsåt, vilket inte verkar vara särskilt svårt då även bensoylekgonin i sig, som metabolit, är narkotikaklassad och inte särskilt förekommande i andra läkemedel eller dylikt. ...

https://lawline.se/answers/ringa-narkotikabrott-for-005g-bensoylekgonin
Men nu blandar du in uppsåt och det är ju en annan sak och en förutsättning för att dömas för de brott där uppsåt krävs.

Sen finns det en nedre mängdgräns för vissa substanser. Det framkommer också i RMV analyssvar när man mottar dessa i DurTvå.

Men Lawline i all ära. Man ska vara rätt försiktig där.
Senast redigerad av spitvenom 2026-02-21 kl. 18:07.
Citera
2026-02-21, 18:09
Medlem
Mr.RedHats avatar
Citat:
Nej domstolen stiftar inga lagar. De dömer utifrån de lagar som finns och vad som bestämts och domstolarna dömer således personer som haft det i blodet till rattfylleri.
Så du förstår skillnaden på ett faktum om skriven lagtext och en bedömning kring en lagtolkning?

Om svaret är ja. Vad är det du egentligen tjafsar emot?

Om svaret är nej. Vad anser du kring att inom straffrätten råder ett strikt analogiförbud?
(Analogiförbudet innebär att man får inte "tolka in" ämnen som inte står i listan)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in