Citat:
Ursprungligen postat av
spitvenom
I sverige. Landet där personen tråden handlar kommer åtalas, prövas och dömas.
"Landet Sverige" är en stat. En stat bygger på lagar. Det är inte likställt med
EN lag.
Citat:
Ursprungligen postat av
spitvenom
Spelar fortfarande ingen roll vad du "argumenterar emot" eftersom du är helt obetydlig i sammanhanget.
Om det är så du tycker en diskussion ska föras så kan du starta en blogg. Eller skapa din egna "stat" där alla måste hålla med dig.
Citat:
Ursprungligen postat av
spitvenom
Det jag skriver att vad som sker i svensk domstol och inget annat.
Ja, du har sagt det. Praxis är som sagt en tillfällig tolkning av lagen. Praxis kan ändras utan att lagen nödvändigtvis ändras. Så ditt argument är en tautologi. "Det är olagligt för att det är olagligt".
Fråga dig själv varför det ibland händer att domar rivs upp i högre instanser. Nu har som sagt BZE aldrig prövats i HD vad jag kunde se. Men ta exempelvis NJA 2018 s. 983 där man klargjorde frågan om växtdelar innehållande DMT.
Eller på senare år med klargöranden kring industrihampa
https://www.domstol.se/en/hogsta-domstolen/avgoranden2/?q=Industrihampa&f=&s=
Om praxis ändras, betyder det då att "verkligheten" ändrades retrospektivt?
Citat:
Ursprungligen postat av
spitvenom
Men ditt "det är vad jag argumenterar emot" är ändå en bekräftelse på att du inser att man döms i Sverige under de här förutsättningarna.
Välkommen till diskussionen. Ja, jag argumenterar emot med hänvisning till att man inte bör dömas under de förutsättningarna. Vaknade du precis eller?
Citat:
Ursprungligen postat av
spitvenom
Jag får får nöja mig med det. Du kommer inte svara ett rakt "ja" Närmare kommer vi nog inte.
Nej, uppenbarligen har vi olika syn. Du anser att något är olagligt för att det är olagligt, och till synes argumenterar emot en halmgubbe. Jag argumenterar utifrån rättsstatliga principer.
Bensoylekgonin är ett bevis på att man brukat kokain (vilket är olagligt). Rattfylleri kräver att substansen i blodet faktiskt är klassad som narkotika vid mättillfället. Bensoylekgonin är inte klassad som narkotika och innebär därmed inte per automatik att man gjort sig skyldig till rattfylleri. En annan hållning har jag inte haft i tråden.
Om vi accepterar att man döms för ämnen som inte står i lagen bara för att en myndighet "tycker" att de hör dit, var drar vi gränsen? Ska vi låta RMV bestämma vad som är straffbart istället för riksdagen?