2026-02-18, 21:05
Medlem
Skrattkramps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av annacondanna
Du snackar “marknadsvärde” som om dejting vore börsen. Det är det inte.

Attraktion är inte en fri marknad med fasta priser.
Det är selektion.

Folk väljer. Punkt.

Alla blir inte valda.
Det betyder inte att systemet är “riggat”.

Det betyder att preferenser finns.

Blanda inte ihop ekonomi med biologi.

Snälla, vira inte in dig mer i din okunskap. Det var du som drog upp aktier. Det är du som blandar ihop.
Citera
2026-02-19, 11:40
Medlem
Citat:
Jag har svårt att se att det finns killar som vill det. Och jag skulle nog inte vara bekväm att gå ut med tovigt och flottigt hår, oduschad, orakad, osminkad. Iaf inte bland folk haha. Men ja, beroende på vad man gör under dejten 200-800kr.

Själv brukar jag duscha för att det behövs, inte för att tjäna pengar. Men det är ju bara jag det.
Citera
2026-02-19, 21:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Myror-Elefanter
Själv brukar jag duscha för att det behövs, inte för att tjäna pengar. Men det är ju bara jag det.
Det var en av alla ritualer jag gör som anser att sminka mig, men ja det är väl att räkna till bare minimum att duscha.
Citera
2026-02-20, 10:53
Medlem
CC75s avatar
Citat:

Hej Annacondanna

En fri marknad har inga fasta priser som du skriver. Den fria marknaden kännetecknas av motsatsen. Jag håller däremot med om att selektion inte är detsamma som orättvisa bara för att den gynnar vissa. I det är vi helt överens.

Vad gäller kvinnors värde har det historiskt alltid varit så att kvinnor värderas högre och många lever idag som om att det fortfarande är så. Män offrar sina liv för kvinnor och barn. En (1) man kan få stammen att överleva men en (1) kvinna kan inte det. Ur ett överlevnadsperspektiv är således kvinnan mer värd än mannen och då mänskligheten till 99% har levt under dödens täcke har det format människors syn på kvinnor och mäns värde. Detta lever i högsta grad kvar även i dagens samhälle även om det alltmer börjar ifrågasättas för att kvinnor vill ha samma privilegier som män men inte ta riskerna med det vilket män i allt högre grad finner orättvist.

Män och kvinnor riskerar olika saker i en relation. Kvinnor, som det känslomässigt svagare könet upplever (betonar – upplever) sig drabbas hårdare men det är en subjektiv åsikt. Finns inget som säger att den är sann. Man kan inte utnyttja svaghet som ett argument till att den andre är ”dummare” än man själv och att man är ett offer. En man däremot kan förlora sitt livsverk, sin avkomma. Han kan få hela det liv han har byggt upp förstörd. Det är fakta, inte upplevelse.

Vad gäller att ha valmöjligheter, att utnyttja människor – inte är samma sak. Att välja bort är inte att exploatera, att säga nej är inte att förtycka och att vara eftertraktad är inte ett brott. Delar din uppfattning där. Det jag och många män vänder oss emot är dock det hyckleri som många (inte alla) kvinnor har när det gäller detta. När en man säger att han inte vill dejta en singelmamma, då är han toxisk, osäker, ingen riktig man. När en man säger att han inte vill ha en kvinna med 30+ BMI, då är han fettofob. En skitstövel etc. Låt oss då enas om att både män och kvinnor har rätt att sätta upp vilka krav de önskar utan att bli kritiserade för det. Om du håller med om det, då ligger problemet idag hos dina medsystrar för väldigt många av dessa gör inte det. De blir grymt provocerade så fort en man en andas att han har vissa önskemål på en kvinna för som alla vet "kvinnan är priset". (Sarkasm i det sista).

Vad gäller kriminalitet och tyranni. Det är lite lustigt att det alltid är de svagare människorna som tar till just den moraliska aspekten bara för att de är klenare. Vad säger att just dessa saker skulle vara fel? Vad säger att det inte är moraliskt rätt att hävda den ”starkares rätt”? Vad säger att det är fel att ta bara för att man kan?

Citat:
Relationer:
Du säger “bara för att man är emotionellt svagare”. Där gör du ett antagande. Kvinnor är i genomsnitt mer relationsorienterade. Det betyder att social exkludering och relationskollaps påverkar dem starkare – men också att de investerar mer. Högre investering = högre potentiell förlust.

På vilket sätt investerar kvinnor mer än män? Jag skulle hävda motsatsen. Män investerar betydligt mer både i pengar och tid samt tar en betydligt högre risk än kvinnor då en kvinnan lätt kan byta ut en man medan en man inte lika lätt kan byta kvinna. Män ger upp mer av sitt liv för att vara tillsammans med en kvinna än vad en kvinna gör.

Citat:
Våld:
Här är det viktigt att vara exakt. Kvinnor kan vara lika aggressiva i vissa relationskontexter, särskilt psykiskt. Men män står för majoriteten av allvarligt fysiskt våld och dödligt våld globalt. Att säga “kvinnor är mer våldsbenägna” utan att skilja på konsekvens, frekvens och kontext är statistiskt slarvigt.

Så bara för att någon är bättre på något så ska den personen ha det till last? Ja, konsekvensen av manligt fysiskt våld är allvarligare men det är för att män är bättre på fysiskt våld. Det innebär dock, som jag skrev, att män också på ett helt annat sätt förstår vad våld innebär och därmed också i de allra flesta fall avhåller sig från det. Detsamma gäller inte för kvinnor. Kvinnor har lågt konsekvenstänk kopplat till fysiskt våld. Det innebär inte att kvinnligt våld ska klassas som mildare.

Citat:
Frågan är:
“Hur blir jag en man som fler kvinnor vill välja?”

Här delar jag fullt ut det du skriver. Det hjälper inte att gnälla och klaga på hur samhället, kvinnor/män, relationer etc är. Var och en måste göra sitt arbete för att navigera i det. Se till att man blir bättre än alla andra. Inte vara naiv och godtrogen. Känna sig själv, veta vad man själv vill och ta fullt egenansvar för sitt liv.

// CC
Citera
2026-02-20, 12:03
Medlem
Citat:
Det var en av alla ritualer jag gör som anser att sminka mig, men ja det är väl att räkna till bare minimum att duscha.

Så är medveten om att det är ditt val och din ritual? Men du vill ändå göra det till en transaktion?
Citera
2026-02-21, 12:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CC75
Hej Annacondanna

En fri marknad har inga fasta priser som du skriver. Den fria marknaden kännetecknas av motsatsen. Jag håller däremot med om att selektion inte är detsamma som orättvisa bara för att den gynnar vissa. I det är vi helt överens.

Vad gäller kvinnors värde har det historiskt alltid varit så att kvinnor värderas högre och många lever idag som om att det fortfarande är så. Män offrar sina liv för kvinnor och barn. En (1) man kan få stammen att överleva men en (1) kvinna kan inte det. Ur ett överlevnadsperspektiv är således kvinnan mer värd än mannen och då mänskligheten till 99% har levt under dödens täcke har det format människors syn på kvinnor och mäns värde. Detta lever i högsta grad kvar även i dagens samhälle även om det alltmer börjar ifrågasättas för att kvinnor vill ha samma privilegier som män men inte ta riskerna med det vilket män i allt högre grad finner orättvist.

Män och kvinnor riskerar olika saker i en relation. Kvinnor, som det känslomässigt svagare könet upplever (betonar – upplever) sig drabbas hårdare men det är en subjektiv åsikt. Finns inget som säger att den är sann. Man kan inte utnyttja svaghet som ett argument till att den andre är ”dummare” än man själv och att man är ett offer. En man däremot kan förlora sitt livsverk, sin avkomma. Han kan få hela det liv han har byggt upp förstörd. Det är fakta, inte upplevelse.

Vad gäller att ha valmöjligheter, att utnyttja människor – inte är samma sak. Att välja bort är inte att exploatera, att säga nej är inte att förtycka och att vara eftertraktad är inte ett brott. Delar din uppfattning där. Det jag och många män vänder oss emot är dock det hyckleri som många (inte alla) kvinnor har när det gäller detta. När en man säger att han inte vill dejta en singelmamma, då är han toxisk, osäker, ingen riktig man. När en man säger att han inte vill ha en kvinna med 30+ BMI, då är han fettofob. En skitstövel etc. Låt oss då enas om att både män och kvinnor har rätt att sätta upp vilka krav de önskar utan att bli kritiserade för det. Om du håller med om det, då ligger problemet idag hos dina medsystrar för väldigt många av dessa gör inte det. De blir grymt provocerade så fort en man en andas att han har vissa önskemål på en kvinna för som alla vet "kvinnan är priset". (Sarkasm i det sista).

Vad gäller kriminalitet och tyranni. Det är lite lustigt att det alltid är de svagare människorna som tar till just den moraliska aspekten bara för att de är klenare. Vad säger att just dessa saker skulle vara fel? Vad säger att det inte är moraliskt rätt att hävda den ”starkares rätt”? Vad säger att det är fel att ta bara för att man kan?

På vilket sätt investerar kvinnor mer än män? Jag skulle hävda motsatsen. Män investerar betydligt mer både i pengar och tid samt tar en betydligt högre risk än kvinnor då en kvinnan lätt kan byta ut en man medan en man inte lika lätt kan byta kvinna. Män ger upp mer av sitt liv för att vara tillsammans med en kvinna än vad en kvinna gör.

Så bara för att någon är bättre på något så ska den personen ha det till last? Ja, konsekvensen av manligt fysiskt våld är allvarligare men det är för att män är bättre på fysiskt våld. Det innebär dock, som jag skrev, att män också på ett helt annat sätt förstår vad våld innebär och därmed också i de allra flesta fall avhåller sig från det. Detsamma gäller inte för kvinnor. Kvinnor har lågt konsekvenstänk kopplat till fysiskt våld. Det innebär inte att kvinnligt våld ska klassas som mildare.

Här delar jag fullt ut det du skriver. Det hjälper inte att gnälla och klaga på hur samhället, kvinnor/män, relationer etc är. Var och en måste göra sitt arbete för att navigera i det. Se till att man blir bättre än alla andra. Inte vara naiv och godtrogen. Känna sig själv, veta vad man själv vill och ta fullt egenansvar för sitt liv.

// CC
Relationer:
Du pratar om investering som om det bara handlar om:
* Pengar
* Tid
*Uppoffring
* Risk

Och ja – många män lägger mycket av allt det där i relationer. Det stämmer.

Men när folk säger att kvinnor investerar mer, menar de oftast något annat.

1. Biologisk investering
En graviditet påverkar en kvinnas kropp, hälsa, karriär och ekonomi på ett sätt som inte är jämförbart. Den risken är inte teoretisk – den är fysisk och långsiktig. Även om man inte vill bli gravid finns risken där och det är kvinnan som tar risken medans mannen kan gå vidare som att inget har hänt.

2. Social investering
Historiskt och fortfarande i många sammanhang påverkas kvinnor hårdare av fel partner:
Ensamstående mamma = större ekonomisk risk (du skrev själv att män väljer bort singelmammor så även risk i relation till att det blir svårare att hitta en ny livspartner)

En kvinna som haft många partners eller legat med många tycker generellt sätt män är fel och man förlorar sitt värde genom att ha haft en eller flera relationer som går i kras.

3. Selektiv investering
Män konkurrerar ofta mer för att bli valda. Kvinnor filtrerar mer innan de investerar fullt. Det kan uppfattas som att män “ger mer”, men det är ofta så att män måste visa mer först.

Det betyder inte att män investerar mindre.
Det betyder att investeringarna ser olika ut.

Du säger att kvinnor lätt kan byta ut en man.
I praktiken är det oftast den som har alternativ, trygghet och självständighet som kan lämna – oavsett kön. Finns många kvinnor som inte kan lämna pga ekonomiska skäl, barn ihop osv.

Och när du säger att män ger upp mer av sitt liv:
I många relationer är det män som gör kvinnan till sitt projekt, sitt syfte eller sitt centrum. Det är ett val, inte en biologisk skyldighet.
En mer nyanserad slutsats är:
* Män investerar ofta mer initialt för att få tillgång till relationen.
* Kvinnor investerar mer fysiskt och ofta mer långsiktigt när barn är inblandade.
* Riskerna är olika – inte större eller mindre per automatik.

Om man känner att man alltid investerar mer än man får tillbaka, då handlar det inte om kön.
Då handlar det om dynamik, gränser och självrespekt.

Våld:
Det handlar inte om att någon ska “straffas” för att de är starkare. Men fysisk kapacitet är inte samma sak som konsekvensförståelse.

Om man tittar generellt visar mycket forskning att kvinnor i snitt har högre konsekvenstänk och lägre riskbenägenhet än män – inte tvärtom. Män är överrepresenterade i våldsbrott, riskbeteenden och impulsiva handlingar. Det tyder inte på att män som grupp “förstår våld bättre”, utan snarare att de oftare tar större risker just eftersom de har lägre konsekvenstänk än kvinnor.

Att män orsakar mer allvarligt våld beror främst på fysisk styrka och högre riskbenägenhet.
Att kvinnor orsakar mindre skada beror främst på lägre fysisk kapacitet och generellt större försiktighet.

Män utsätter män för våld och män utsätter andra kvinnor för våld och allt för ofta i nära relationer. Det är en stor risk för kvinnor att vara i en relation med fel man. Därför är det givet att kvinnor är mer selektiva och försiktiga i sitt sätt att hitta partner.
Citera
2026-02-21, 12:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Myror-Elefanter
Så är medveten om att det är ditt val och din ritual? Men du vill ändå göra det till en transaktion?
Klart jag är! Ja, jag gör det inte för välgörenhet i varje fall. Andra uppskattar mig mer och behandlar mig bättre om jag är "fixad", därför vill jag fixa mig. Men det är mitt val och min ritual - jag vill ju blir som bäst behandlad och få så mycket ut av den jag träffar. Behöver inte vara pengar. Men det kanske ökar mina chanser att träffa någon jag tycker är attraktiv.
Citera
2026-02-21, 12:39
Medlem
Citat:
Klart jag är! Ja, jag gör det inte för välgörenhet i varje fall. Andra uppskattar mig mer och behandlar mig bättre om jag är "fixad", därför vill jag fixa mig. Men det är mitt val och min ritual - jag vill ju blir som bäst behandlad och få så mycket ut av den jag träffar. Behöver inte vara pengar. Men det kanske ökar mina chanser att träffa någon jag tycker är attraktiv.

Inte konstigt alls, men du gav intrycket att du var till salu i tidigare inlägg...
Citera
2026-02-21, 13:02
Medlem
Det är alltid värst för kvinnan.
Män förstår inte hur det är att vara kvinna. Vad hon har att kämpa med.
Det minsta han kan göra är att ta första steget. Ta henne med storm. Och betala.
Citera
  • 7
  • 8

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in