2026-02-12, 22:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CC75
Det är glädjande att du är ärlig i din kommentar. Det du skriver är exakt det som vi män upplever att en del kvinnor tänker och resonerar. Kan du förstå att vi män i ett sådant förfarande skulle känna oss utnyttjade? Vi ger men vad får vi tillbaka? Jag som man kan lägga mycket tid och pengar på att få träffa en kvinna som utseendemässigt har fejkat sig ordentligt. Hon är egoistisk, arrogant och dryg i mening att hon värderar sin tid högre än min och därmed visar att det enda intresse hon har för mig är vad jag kan ge henne. Hon är inte intresserad av mig som människa, som person som man. Bara vad jag kan bidra med till hennes liv. Du vill ha en man som "ser" dig som människa, som person som kvinna och inte som ett "knullobjekt". Varför skulle jag som man inte inte vilja ha samma och kunna begära samma tillbaka?

Jag menar, om det är som du skriver att män bara vill ha sex, varför skulle jag som man då chansa att gå på dejt, lägga både tid och pengar om det sedan inte är garanterat att jag får det? Varför skulle jag som man ta den chansen? Du som kvinna verkar inte vilja ta någon chans med en man som inte är beredd att betala allt, så varför skulle jag ta chansen med dig?

// CC

Ja det finns ju en anledning till att det går 10 män på en kvinna på appar som tinder. Kvinnor är mer värda på dejtingmarknaden och det kan inte förneka. Därför kan kvinnor också ha kvar på de som de väljer att träffa.

Kvinnor tar all risk i dejting, sex, relationer. Riskerar både att förlora status, bli utsatt för våld eller bli gravid. Medans en man endast tar en finansiell risk, knappt ens det.

För mig är det en no brainer att mannen ska finansiera dejter.
Citera
2026-02-17, 08:20
Medlem
CC75s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av annacondanna
Ja det finns ju en anledning till att det går 10 män på en kvinna på appar som tinder. Kvinnor är mer värda på dejtingmarknaden och det kan inte förneka. Därför kan kvinnor också ha kvar på de som de väljer att träffa.

Kvinnor tar all risk i dejting, sex, relationer. Riskerar både att förlora status, bli utsatt för våld eller bli gravid. Medans en man endast tar en finansiell risk, knappt ens det.

Jag ger dig rätt i att kvinnor - ur ett marknadsperspektiv - är mer värda på dejtingmarknaden än män. Det är brist på kvinnor och överskott av män om än, och det är en viktig nyans, det är också brist på män som kvinnor vill ha. Kvinnor upplever också brist på män.

Men, visst, jag köper att kvinnor har ett högre värde på dejtingmarknaden. Om vi då gör denna ojämlikhet till en moralisk fråga istället. Nu är inte moral och praktik samma sak men många hävdar ofta moralisk överhöghet. Anser du att det är moraliskt okej att bete sig så som kvinna, att utnyttja män på det sättet? Om, skulle du ha problem med att män också struntande i vad som är moraliskt korrekt och gjorde kvinnor till slavar i syfte att vi kan för det är så naturen har skapat oss?

På vilket sätt tar kvinnan en större risk av sex? Att hon kan bli gravid menar du? Men det går lätt att förhindra idag. Relationer? På vilket sätt tar en kvinna en större risk där? Att bli sårad menar du? Bara för att man är emotionellt svagare innebär inte det man kan lägga det på någon annan. Status... Det stämmer att kvinnor kan förlora i status men kvinnor vinner också på status på ett helt annat sätt än vad män gör så det myntet har två sidor och är inte odelat negativ för kvinnor. Våld, det stämmer inte heller då undersökningar visar att kvinnor är mer våldsbenägna än män. Både fysiskt och psykiskt. Se bara på lesbiska förhållanden. Skillnaden är bara att när en man nyttjar våld blir konsekvensen oftare mer allvarlig men inte desto mindre är kvinnor mer våldsamma än män i många fall. Det psykiska våldet underskattas ofta och där är kvinnor mycket bättre än män.

// CC
Citera
2026-02-17, 10:00
Medlem
Citat:

Musen är värd mer än kuken. Det är därför som män betalar för sex.

Och så sägs det att man inte ska sätta kvinnor på piedestal.
Citera
2026-02-17, 15:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av scaryfoot
Har sett det här tidigare. När män säger nåt negativt om kvinnor som beter sig som assholes så skyndar sig kvinnor att säga att de kvinnorna inte är represantiva för kvinnor irl. Hur vet kvinnor det?

Jag baserar min "kunskap" om hur kvinnor beter sig på min samlade erfarenhet av kvinnor jag mött genom livet. Allt ifrån nära vänner till ytliga bekanta. Så jag vet att detta inte är representativt vilket även TS höll med om.

Vad jag inte gör är att utgå från ett fåtal interaktioner jag haft med kvinnor som bettet sig illa och ta det som en sanning för alla andra jag sedan möter i livet.
Citera
2026-02-17, 21:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CC75
Jag ger dig rätt i att kvinnor - ur ett marknadsperspektiv - är mer värda på dejtingmarknaden än män. Det är brist på kvinnor och överskott av män om än, och det är en viktig nyans, det är också brist på män som kvinnor vill ha. Kvinnor upplever också brist på män.

Men, visst, jag köper att kvinnor har ett högre värde på dejtingmarknaden. Om vi då gör denna ojämlikhet till en moralisk fråga istället. Nu är inte moral och praktik samma sak men många hävdar ofta moralisk överhöghet. Anser du att det är moraliskt okej att bete sig så som kvinna, att utnyttja män på det sättet? Om, skulle du ha problem med att män också struntande i vad som är moraliskt korrekt och gjorde kvinnor till slavar i syfte att vi kan för det är så naturen har skapat oss?

På vilket sätt tar kvinnan en större risk av sex? Att hon kan bli gravid menar du? Men det går lätt att förhindra idag. Relationer? På vilket sätt tar en kvinna en större risk där? Att bli sårad menar du? Bara för att man är emotionellt svagare innebär inte det man kan lägga det på någon annan. Status... Det stämmer att kvinnor kan förlora i status men kvinnor vinner också på status på ett helt annat sätt än vad män gör så det myntet har två sidor och är inte odelat negativ för kvinnor. Våld, det stämmer inte heller då undersökningar visar att kvinnor är mer våldsbenägna än män. Både fysiskt och psykiskt. Se bara på lesbiska förhållanden. Skillnaden är bara att när en man nyttjar våld blir konsekvensen oftare mer allvarlig men inte desto mindre är kvinnor mer våldsamma än män i många fall. Det psykiska våldet underskattas ofta och där är kvinnor mycket bättre än män.

// CC
Okej. Nu ska vi göra det här på riktigt.

Först: hela din utgångspunkt är felkalibrerad.

Du pratar om “marknadsvärde” som om människor vore aktier. Det är redan där det spårar ur. Attraktion är inte en fri marknad med fasta priser – det är selektion. Och selektion är inte orättvis bara för att den inte gynnar alla lika.

Att kvinnor generellt är mer selektiva betyder inte att de är “mer värda”. Det betyder att biologisk investering historiskt sett har varit asymmetrisk. Den som riskerar mer är mer noggrann. Det är inte moral. Det är strategi.

Och när du försöker göra det till en moralisk fråga – “är det okej att kvinnor utnyttjar sitt värde?” – så blandar du ihop två saker:

Att ha valmöjligheter.

Att utnyttja människor.

Det är inte samma sak.

Att välja bort är inte att exploatera.
Att säga nej är inte att förtrycka.
Att vara eftertraktad är inte ett moraliskt brott.

Och jämförelsen med att män skulle “göra kvinnor till slavar för att naturen tillåter det” är en extrem halmgubbe. Det är skillnad på selektivitet i dejting och systematiskt våld och tvång. Den ena är frivillig interaktion. Den andra är kriminalitet och tyranni.

Nu till risk.

Sex:
Ja, graviditet går att förebygga. Men den biologiska konsekvensen landar fortfarande primärt i kvinnokroppen. Det räcker för att riskprofilen ska vara asymmetrisk. Det är inte en åsikt. Det är reproduktionsbiologi.

Relationer:
Du säger “bara för att man är emotionellt svagare”. Där gör du ett antagande. Kvinnor är i genomsnitt mer relationsorienterade. Det betyder att social exkludering och relationskollaps påverkar dem starkare – men också att de investerar mer. Högre investering = högre potentiell förlust.

Status:
Ja, kvinnor kan vinna på sexualiserad status. Men den är extremt volatil. Den är ålderskänslig. Den är ryktekänslig. Den är socialt sanktionerad. Manlig status är ofta prestationsbaserad och kan byggas över tid. Det är olika spelregler, inte samma mynt.

Våld:
Här är det viktigt att vara exakt. Kvinnor kan vara lika aggressiva i vissa relationskontexter, särskilt psykiskt. Men män står för majoriteten av allvarligt fysiskt våld och dödligt våld globalt. Att säga “kvinnor är mer våldsbenägna” utan att skilja på konsekvens, frekvens och kontext är statistiskt slarvigt.

Och det intressanta är egentligen detta:

När män upplever brist uppstår frustration.
När kvinnor upplever brist uppstår selektivitet.

Båda upplever brist – men på olika saker.

Det här är inte en moralisk kamp mellan könen. Det är två olika strategier i ett system där attraktiva individer av båda kön har mer makt än mindre attraktiva individer. Det är inte “kvinnor mot män”. Det är attraktiva mot mindre attraktiva. Kompetenta mot mindre kompetenta. Socialt skickliga mot mindre skickliga.

Om du vill spela spelet bättre är frågan inte:
“Är det moraliskt att kvinnor är selektiva?”

Frågan är:
“Hur blir jag en man som fler kvinnor vill välja?”

Det är där makten faktiskt ligger.

Och det är en mycket obekvämare fråga.
Citera
2026-02-17, 21:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av scaryfoot
Musen är värd mer än kuken. Det är därför som män betalar för sex.

Och så sägs det att man inte ska sätta kvinnor på piedestal.
Valet är i männens händer. Kvinnor kommer fortsätta att vara mer eftertraktade så länge männen gör oss eftertraktade.
Citera
2026-02-18, 13:56
Medlem
Citat:
Jag tycker att det är en bra idé. Men tror inte det kommer att funka ifall man inte får användarna att verifiera sig på något sätt.

Jag skulle nog minst vilja ha 500kr för en dejt med en kille om jag ska fixa mig och betala hälften för dejten. Om jag bara behöver fixa mig 200kr.

Och om du slipper att fixa dig men betala för hela dejten inklusive killens del?
Citera
2026-02-18, 19:26
Medlem
Skrattkramps avatar
Citat:
Du pratar om “marknadsvärde” som om människor vore aktier. Det är redan där det spårar ur. Attraktion är inte en fri marknad med fasta priser – det är selektion. Och selektion är inte orättvis bara för att den inte gynnar alla lika.

Typiskt att varje gång någon hänvisar till en marknad blir det så uppenbart att det alltid är människor som överhuvudtaget inte förstår hur en marknad fungerar.

Fasta priser? Va?
Citera
2026-02-18, 20:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Myror-Elefanter
Och om du slipper att fixa dig men betala för hela dejten inklusive killens del?
Jag har svårt att se att det finns killar som vill det. Och jag skulle nog inte vara bekväm att gå ut med tovigt och flottigt hår, oduschad, orakad, osminkad. Iaf inte bland folk haha. Men ja, beroende på vad man gör under dejten 200-800kr.
Citera
2026-02-18, 20:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skrattkramp
Typiskt att varje gång någon hänvisar till en marknad blir det så uppenbart att det alltid är människor som överhuvudtaget inte förstår hur en marknad fungerar.

Fasta priser? Va?
Du snackar “marknadsvärde” som om dejting vore börsen. Det är det inte.

Attraktion är inte en fri marknad med fasta priser.
Det är selektion.

Folk väljer. Punkt.

Alla blir inte valda.
Det betyder inte att systemet är “riggat”.

Det betyder att preferenser finns.

Blanda inte ihop ekonomi med biologi.
Citera
2026-02-18, 20:21
Medlem
Borde även finnas en app som ger betalt för att man läser korkade inlägg på internet.
Citera
2026-02-18, 20:51
Medlem
Citat:
Jag har svårt att se att det finns killar som vill det. Och jag skulle nog inte vara bekväm att gå ut med tovigt och flottigt hår, oduschad, orakad, osminkad. Iaf inte bland folk haha. Men ja, beroende på vad man gör under dejten 200-800kr.

Men om du inte brukar visa dig bland folk utan att ha duschat och fixat dig - då har du ju inte lagt någon mer energi än du brukar. Då verkar det konstigt att vilja ta betalt för den tid du spenderar med någon som du förhoppningsvis frivilligt vill träffa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in