2026-02-21, 09:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gray.Eminence
Finns emulatorer till PC för de gamla spelen sen 20 år tillbaka.
Det vet jag. Vilken PC skulle du köpa?
Citera
2026-02-21, 09:53
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av KamerunHunter
Det vet jag. Vilken PC skulle du köpa?

Har tillräckligt av dem så jag hoppar över just nu.
Citera
2026-02-21, 09:55
Medlem
Mailmanss avatar
Hade en utvecklare som förklarade för mig att detta var det bästa som finns. Kan inte ett skit om det dock..
Citera
2026-02-21, 10:09
Medlem
För diverse hobbyprojekt och utbildning. En billig lågkostnadsdator som kan göra allt en vanlig dator kan.

Då det är USB-C kraftförsörjning så kan den köras på batteribank eller bilbatteri. Så det går att köra det standalone i en bil, lastbil, husvagn, båt eller sommarstuga.

Det är ett mellanting mellan fullstor dator och microcontrollers som ESP32/STM32.
Citera
2026-02-21, 10:19
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av zelig
Intressant ifall en pi5 är tillräckligt snabb?
Du får ha en stor disk till den.

Jag körde en bitcoin nod för nåt år sedan på en vanlig PC och den fick jobba rätt bra för att hinna ikapp alla transaktioner.
Det ska fungera alldeles utmärkt. Tänkte köra 2Tb. Har även en OrangePi 6 plus men det blir lite meckigare eftersom Umbrel inte finns till den men det går säkert att lösa på nått sätt.
Citera
2026-02-21, 10:19
Medlem
Djurmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av avc
Har aldrig förstått meningen med den.
Finns det någonting Pi uppfyller som ingen annan dator/telefon kan göra bättre och/eller billigare, speciellt när det är hårdvara man redan har (telefon, dator 0-20 år)
Eller är det åter bara en dålig bortförklaring till tvångskonsumtion?
Förklara gärna
För ett par år sedan byggde jag ett system för övervakning av pool, värmepump och en del andra temperaturer, dp var Raspberry det givna alternativet. Skulle vara intressant att se hur du påtar in värden från termometerkomponenter på 2 ledare in i en dator eller telefon. I min Pi fanns det en driva pinnar att sätta dom på.
Citera
2026-02-21, 10:28
Medlem
tnems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Newkie
Nu är jag väl lite arbetsskadad av både jobbet och mina diy projekt.

Säg att du vill bygga en enklare CNC styrning med lite fart, men inte har budget för en Sinumerik med komplett drivpaket. Då kan du använda en Raspberry Pi som gör banberäkningarna och skickar bara tidskritisk styrdata till ett billigare styrkort och externa drivsteg.

Det är bara ett exempel av många.

Du når såklart inte upp till en riktig proffsstyrning när det gäller helhet, robusthet och funktioner, men det blir ändå en tydlig förbättring i hur mycket man hinner beräkna och kompensera för, särskilt när man pressar hastighet och acceleration simultant på flera axlar.

Skall du ha många in och utgångar så är väl en arduino bättre.
Citera
2026-02-21, 10:35
Moderator
vhes avatar
Även industribruk. Diverse maskiner där där en RPi är hjärnan. Förhållande vis bra prestanda för priset.
Citera
2026-02-21, 10:56
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av anon666
Jag kör sex RPI hemma mestadels 4 men nån 5:a.

Dom snurrar bland annat:
...
PiHole
...

Detta pihole?
Citera
2026-02-21, 13:47
Medlem
En kul liten leksak, men ändå väldigt kraftfull. Om man gillar programmering osv. Sen finns massor med små kul projekt man kan testa.
Citera
2026-02-21, 14:22
Avslutad
För den kom när billiga o bra små datorer inte fanns.
Citera
2026-02-21, 15:04
Medlem
RiMaXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stilicho
En pi är liten och billig och kan stå och göra saker som hade blivit dyrt eller opraktiskt att låta en riktig dator sköta.

Och tvångskonsumtion kan det knappast vara eftersom de kostar så lite och kräver så mycket arbete att etablera. Det blir helt enkelt rätt dåligt konsumerat om man betalar några hundralappar för en mikrodator som man sedan måste ägna ett antal timmar åt att installera och konfigurera.

Man kan låta en "riktig dator" sköta det under tiden man gör annat också, sen undrar jag vad som hade blivit dyrt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in