2026-02-21, 00:53
Medlem
PeterNosters avatar
Ursprunget till Raspberry var för att användas i undervisningen i utvecklingsländer.

Enabling all young people to realise their full potential through computing
https://www.raspberrypi.org/

Skillnaden mot allting annat är att man kan styra saker, tända lampor, dra reläer o.s.v
Citera
2026-02-21, 01:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Ursprunget till Raspberry var för att användas i undervisningen i utvecklingsländer.

I historieavsnittet på wikisidan om Raspberry Pi ser jag inget om utvecklingsländer i alla fall. Däremot nämns specifikt sökande till Cambridge datorlaboratorium.

Citat:
The Raspberry Pi Foundation was established in 2008 by a group including Eben Upton,[1] in response to a noticeable decline in both the number and skill level of students applying to study computer science at the University of Cambridge Computer Laboratory. The foundation's goal was to create a low-cost computer to help rekindle interest in programming among schoolchildren.

https://en.wikipedia.org/wiki/Raspberry_Pi#History
Citera
2026-02-21, 01:21
Medlem
Går att bruka på fantastiskt många sätt, en liten fantastisk sak. Man måste bara sätta sig in i skiten. Så trist att det ska behöva krävas lite initiativ, varför kommer allt liksom inte bara till en? Så orättvist.
Citera
2026-02-21, 02:43
Medlem
Kan bl.a. köra home assistant på den. Kan också köra olika open source programvaror och koppla ihop deras funktioner istället för att ha flera låsta betalsystem som inte kommunicerar med varandra.

Mycket som man kan köra på en raspberry pi kan man också köra på en NAS.

Se det som en 24/7 automatiserad dator.
Citera
2026-02-21, 03:53
Medlem
TheFinals avatar
I början var faktiskt RPI ganska billig för vad den kunde göra.
Jag köpte ett gäng och hade runtom i lägenheten som bla kontrollerade övervakningskameror, larm och hemautomation.
När barnen var yngre körde vi mediaspelare på dem.

Än idag har jag ett par online lite här och där, bl.a. som BLE "hotspot" för små BLE-sensorer som sitter lite här o där, bl.a. temperatur, fuktighet, vattenlarm etc.
RPI;n dunkar iväg tempdata till en databas lite då och då som sen automationen läser av och agerar efter.

Så nog kan man göra saker, och det jag gör är inte ens nära vad coola prylar man kan göra med dem.
Men man bör ju ha intresset också för att se möjligheterna.
Citera
2026-02-21, 08:02
Medlem
Jag kör sex RPI hemma mestadels 4 men nån 5:a.

Dom snurrar bland annat:
Lyrian Music Server
Home Assistant
PiHole
WireGuard
Kuma Uptime
Mosqitto MQTT-server
Frigatte NVR (med en Coral TPU)
TeslaMate
Paperless
Cloudflare-klienten

Några av grejerna körs bare metal och resten körs i docker-cointainrar via portainer.

Rpi drar nästan ingen effekt och är solid state så dom håller käften.

Dom är pissenkla att deploya och skalar därför snyggt, speciellt för services som rullar via portainer/docker som har High Availibillity aktiverat så det tar två sekunder att flytta en tjänst från en RPI till en annan RPI som har resurser tillgängliga.

TS måste inte bara vara oinsatt i världen utanför Roblox utan synnerligen fantasilös och okunnig..

Allt jag gör övan är inte svårt men man måste ju ”kunna mer datta” än vad TS uppenbarligen har kapacitet för.
Citera
2026-02-21, 08:16
Medlem
Jag har även byggt ett par båt-datorer baserat på RPI, med olika hattar för CAN/NMEA2000/NMEA0183.

Sjukt mycket kraftfullare och flexibelt än tillgängliga produkter om man vill göra något lite mer special än vad tillverkarna av seglingselektronik låter en göra i sina fyrkantiga produkter.

Speciellt kul är att kombinera sensorer som inte finns eller är för långsamma från usual supects som B&G/Garmin/Raymarine osv.

Jag har en som snurrar i en kappseglingsbåt som bland annat räknar ut hur fort man seglar i jämförelse med polardiagrammet, dvs hur fort man skall kunna segla teoretiskt, räknas ut i % och skickas till en av displayerna på masten. Det GÅR att göra med B&G’s dyrare och större system, men jag har adderat en 9-axlig IMU för att kunna detektera sea-state i en egenbyggd snurra för att få ökad granularitet emot polardiagrammet och fler buckets att samla prestanda i… sen snurrar en egenbyggd snurra som är designad för att detektera cykliska vindvrid och skicka larm till MFD 30 sekunder innan den tror att vrider skall komma.

Snurrar headless med ett modem och den tjänstgör som router för resten av IT ombord och all data (rätt mycket sensorer) skickas till en databas som snurrar här hemma på en större server med grafana för att i efterhand kunna analysera och jämföra data.

Så RPI är faktiskt en superkraftfull pryl att supercharge gamla instrument ombord på en lite äldre båt, eller om man inte känner att man vill lägga en dryg halvmiljon på B&G’s stora system som i ärlighetens namn är rätt klunky och fantasilöst.
Citera
2026-02-21, 08:57
Avslutad
Jag använder en som audiostreamer. Mycket billigare och mindre än en PC. Tänkte även sätta upp en Bitcoin nod.
Citera
2026-02-21, 09:43
Medlem
zeligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av avc
Har aldrig förstått meningen med den.
Finns det någonting Pi uppfyller som ingen annan dator/telefon kan göra bättre och/eller billigare, speciellt när det är hårdvara man redan har (telefon, dator 0-20 år)
Eller är det åter bara en dålig bortförklaring till tvångskonsumtion?
Förklara gärna

De nya raspberrypi 5 med 8 alt 16 GB klarar ju av saker som tidigare krävde en större server.

Det som är helt överlägset med pi'en är ju strömförbrukningen. Du kan ha ett antal sådana på dygnet runt utan att elräkningen påverkas nämnvärt.

Exempel på saker jag använder mina till är DNS (pihole), VPN (piVPN)..."routa trafik", github, nextcloud, kodi osv...
Citera
2026-02-21, 09:47
Medlem
xMaxs avatar
Perfekt för många ändamål. Emulator, cloud, webbserver, Media Server etc.

Men visst, krävs väl lite intresse för att vara en värd investering. Kör med openplotter för segelbåten
Citera
2026-02-21, 09:49
Medlem
zeligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BalduinGroller
Jag använder en som audiostreamer. Mycket billigare och mindre än en PC. Tänkte även sätta upp en Bitcoin nod.

Intressant ifall en pi5 är tillräckligt snabb?
Du får ha en stor disk till den.

Jag körde en bitcoin nod för nåt år sedan på en vanlig PC och den fick jobba rätt bra för att hinna ikapp alla transaktioner.
Citera
2026-02-21, 09:51
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av KamerunHunter
Om du skulle vilja bygga en liten emulatorstation för gamla tv-spel som nes, snes, genesis, neo geo och amiga för att ha i vardagsrummet, vad skulle du köpa för dator för att göra det?

Finns emulatorer till PC för de gamla spelen sen 20 år tillbaka.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in