2026-02-20, 17:58
Medlem
Graavargs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ChrisLynch
Hur skapar man mer elproduktion med vind när det inte blåser?

Jag förstår inte frågan, hur tänker du egentligen?
Citera
2026-02-20, 18:04
Medlem
Graavargs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nanteq
Balanseringskostnaden drabbar ju konsumenterna i lika hög grad. Helt rimligt att producenterna får betala om de orsakar merkostnader för staten.
Att vindkraft inte är lönsamt är inget påhitt, det är fakta. De säljer ofta till fasta, låga priser på kontrakt till industrin. När det blåser fungerar det men gör det inte det behöver de köpa in dyr el från andra produktionsslag. En ohållbar affärsmodell som jag antar att du anklagar nuvarande regering för?
Jag har inget emot vindkraft som stödkraft men de senaste veckorna har ju tydligt visat att den inte håller som baskraft.
Det måste ju även en blind kunna se..

Man kan tycka vad man vill om det, men om du som vindkraftsproducent kan välja mellan att bygga din vindkraft i land där regeringen kontinuerligt snackar skit om vindkraft och inför extra balanseringsavgifter, och ett land som säger "välkommen, vi har redan planerat områden, det är bara att välja" och som INTE tar ut några extra balanseringsavgifter, vilket land väljer du att investera i?

Nu vill ju inte regeringen och Tidö-väljarna att vindkraftbolagen ska investera mera i Sverige, så det är säkert glada för slutresultatet. Men om man inbillar sig att det är ett "bra resultat för Sverige" så har man inte allt hemma. Vi talar trots allt om en gratis tillgänglig och 100% förnybar naturresurs som man kan sälja till andra för pengar...
Citera
2026-02-20, 18:06
Medlem
Graavargs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nanteq
Framförallt behöver du svara på hur vindkraften kan vara lönsam i andra länder. Det har du inte lyckats med på ett tvåsiffrigt antal inlägg och ingen källa belägger det du säger.

Du har nog inte allt hemma, varför skulle jag behöva svara på det?

Jag litar på företagsproffsen och investerarna, de vet nog allra, allra bäst. Och det investeras i och byggs vindkraft så in i tusan, runtom i Europa. De vet nog vad de gör, nån förklaring från mig behövs inte. Överhuvudtaget.

De vet nog precis vad de gör också när de alla gett sig iväg från Sverige, dess värre...
Citera
2026-02-20, 18:10
Medlem
Graavargs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grey.eagle
Du hade inget svar alltså.

Sverige har byggt mest vindkraft per capita i hela EU, Du påpekat att de andra nu bygger, och inte Sverige, ja men vad bra de kanske kommer ikapp Sverige då, eller hur. Du vrider o vänder och falsk skriver som en politiker.

Bullshit.

De som kör med lögner och halvsanningar är den svenska "anti-vindkraft"-mobben. Inklusive Tidö-regeringen ochdess supportrar. Och nu har de lyckats stoppa nästan all vindkraftutbyggnad i Sverige, och jaga iväg vindkraftsbolag och deras investerare till andra länder.

Det borde du ju tycka att är jättebra, inte sant? Så varför detta gnäll?
Citera
2026-02-20, 18:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Graavarg
Jag förstår inte frågan, hur tänker du egentligen?

Om det inte blåser, som idag, så spelar det ingen roll hur mänga vindkraftverk du har. Det blir inte mer el.
Citera
2026-02-20, 18:48
Medlem
Graavargs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ChrisLynch
Om det inte blåser, som idag, så spelar det ingen roll hur mänga vindkraftverk du har. Det blir inte mer el.

Wow. Jo, absolut, håller helt med!
Citera
2026-02-20, 20:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MarcoStar
Utredningen jämför Socialdemokraternas skuggbudget mot regeringens och rapporten visar att 9 av 10 hade fått mer i plånboken med sossarnas. Om du kollar videon från pressträffen med Damberg >> så visas detaljer ur rapporten, som dessa plånbokseffekter:

• Höjt barn- och studiebidrag: 200 kr/mån
  • Höjt bostadsbidrag för barnfamiljer: 1'100 kr/mån
  • Billigare mediciner: 900 kr/år
  • Bältrosvaccin: 5'000 kr
  • Gratis kollektivtrafik: 725 kr/mån
  • Slopad karens: 2'350 kr/mån (exempel undersköterska som är sjuk två gånger en månad)

Ingenting av det du rabblar upp skulle ge mig mer i plånboken, så det där påståendet "Vanligt folks tur" eller "9 av 10 får mer i plånboken med våran politik" är lögner
Citera
2026-02-20, 20:07
Medlem
Citat:
Du kan ta bort "Du" från ditt "du och jag"-resonemang, för jag köper verkligen inte din beskrivning.

Att arbetsgivare tar större ansvar för personalens hälsa är en bra idé. Genom att de får bära kostnaden för karensdagen, ökar incitamenten att jobba mer med arbetsmiljö och förhindra att personalen behöver bli sjuk över huvudtaget. Vi vet att 90% av alla vårdbehov (minus olyckor) beror på arbetsrelaterad stress, så här bär arbetsgivarna ett stort ansvar. Vi ska inte jobba oss sjuka.

Punkterna jag tog upp är bara några av sossarnas plånboksfrågor som de flesta tjänar på. Att fackavgiften blir avdragsgill igen är inte bara positivt för skatteåterbäringen, utan gör även att fler har råd att ansluta sig till facket, som får mer styrka i avtalsförhandlingarna och kan ge oss högre löner och bättre arbetsvillkor. Många positiva ringar på vattnet där! Högerregeringen jobbar istället systematiskt för att folk ska gå ur facket, urholka a-kassa, dumpa löner och försämra arbetsvillkor. Så det spelar roll om man röstar på ett riktigt arbetarparti, eller ett falskt sådant!

Känner du till varför Norge har högre korttids sjukfrånvaro än Sverige? Eller varför vi införde karensavdraget?
Citera
2026-02-20, 20:16
Medlem
MarcoStars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Akrobaten
Ingenting av det du rabblar upp skulle ge mig mer i plånboken, så det där påståendet "Vanligt folks tur" eller "9 av 10 får mer i plånboken med våran politik" är lögner.

Eller så är det du som är ovanlig. 9 av 10 betyder ju att 1 av 10 är det.
Citera
2026-02-20, 20:41
Medlem
Det gör de säkert din pajas.
Nu blåser det igen kring Stockholm och säkert också i hela landet. I morgon kommer vindkraften göra stora förluster igen. Vilket de även gjort senaste dagarna då vi haft noll vind. Vindkraften går alltid dåligt.
Du måste ju vara den mest blåsta jäveln på det här forumet om du aldrig tror att du behöver backa dina påståenden med någon form av fakta utan.
Att folk investerar är inte samma sak som att branschen går med plus. Du är ju helt tappad.
Citat:
Ursprungligen postat av Graavarg
Du har nog inte allt hemma, varför skulle jag behöva svara på det?

Jag litar på företagsproffsen och investerarna, de vet nog allra, allra bäst. Och det investeras i och byggs vindkraft så in i tusan, runtom i Europa. De vet nog vad de gör, nån förklaring från mig behövs inte. Överhuvudtaget.

De vet nog precis vad de gör också när de alla gett sig iväg från Sverige, dess värre...
Citera
2026-02-20, 20:44
Medlem
Vanlig löntagare i det övre spannet. Hade tjänat noll på S förslag. Nu är vi två som motsätter deras skitsnack.
Du tjänar ju på det eftersom du är en parasit men du kanske skulle starta en omröstning om hur det ser ut på Flashback i stort?
Citat:
Eller så är det du som är ovanlig. 9 av 10 betyder ju att 1 av 10 är det.
Citera
2026-02-20, 20:57
Medlem
Såg först nu att sossarna bett de räkna på TVÅ karensdagar per MÅNAD
Ingen vid sunda vätskor kan ta ett sådant påstående på något som helst allvar.
Klart som fan det blir mycket pengar till den enskilde men den personen kommer kallas
till HR efter två månader på ett privat företag.
Att inte media totalt plockar isär de här totalt oseriösa förslagen och beräkningarna är ju helt otroligt.
Sen jämför de 12 karensdagar med Tidös seriösa förslag om stegvisa skattesänkningar för låginkomsttagare. Klart du tjänar på att få två extra dagar ledigt med full betalning per månad.
Citat:
Utredningen jämför Socialdemokraternas skuggbudget mot regeringens och rapporten visar att 9 av 10 hade fått mer i plånboken med sossarnas. Om du kollar videon från pressträffen med Damberg >> så visas detaljer ur rapporten, som dessa plånbokseffekter:

• Höjt barn- och studiebidrag: 200 kr/mån
  • Höjt bostadsbidrag för barnfamiljer: 1'100 kr/mån
  • Billigare mediciner: 900 kr/år
  • Bältrosvaccin: 5'000 kr
  • Gratis kollektivtrafik: 725 kr/mån
  • Slopad karens: 2'350 kr/mån (exempel undersköterska som är sjuk två gånger en månad)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in