Citat:
Ursprungligen postat av
Nanteq
En massa skatter kommer att öka om S mfl kommer till makten, det vet både du och jag. Även om de kanske inte rör inkomstskatt och jobbskatteavdrag.
Att slopat karensavdrag vet vi ska betalas av arbetsgivarna och det kan bli smärtsamt dyrt för många arbetsgivare.
Vem som betalar är dock inte intressant i nuläget utan det är hur RUT räknat - slopad karens och x antal sjukskrivningar per dag gör ju att folk ”tjänar” massor på S budget jämfört med regeringens. Tar man bort den här punkten tillsammans med vaccinet för 5000:- vet både du och jag att endast ett fåtal skulle tjäna på S budget.
Men det vore intressant att se RUTs rapport och beräkningar.
Du kan ta bort "Du" från ditt "du och jag"-resonemang, för jag köper verkligen inte din beskrivning.
Att arbetsgivare tar större ansvar för personalens hälsa är en bra idé. Genom att de får bära kostnaden för karensdagen, ökar incitamenten att jobba mer med arbetsmiljö och förhindra att personalen behöver bli sjuk över huvudtaget. Vi vet att 90% av alla vårdbehov (minus olyckor) beror på arbetsrelaterad stress, så här bär arbetsgivarna ett stort ansvar. Vi ska inte jobba oss sjuka.
Punkterna jag tog upp är bara
några av sossarnas plånboksfrågor som de flesta tjänar på. Att fackavgiften blir avdragsgill igen är inte bara positivt för skatteåterbäringen, utan gör även att fler har råd att ansluta sig till facket, som får mer styrka i avtalsförhandlingarna och kan ge oss
högre löner och bättre arbetsvillkor. Många positiva ringar på vattnet där! Högerregeringen jobbar istället systematiskt för att folk ska gå ur facket, urholka a-kassa, dumpa löner och försämra arbetsvillkor. Så det spelar roll om man röstar på ett riktigt arbetarparti, eller ett falskt sådant!