2026-02-20, 18:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gniknus2
Shit du har verkligen noll koll på vad du pratar om.

Dig svarar jag inte igen
Nä gör inte det. Du kanske har missat de fabriker med 30 40k anställda som kört igång på kort tid.

Bilindustrin flyttat till Kina för att de leder utveckling och här finns gott om välutbildad arbetskraft. Den södertörnska hbtqi utbildningen är helt bortblåst för dig
Citera
2026-02-20, 18:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av carlpetersen73
Jag kommer inte att behöva jobba den dag jag blir gubbe. Vilket jävla fattigdomstecken att inte ha något bättre för sig när man blivit så gammal. Pengar lär han ha, bara livet som är fattigt.
Jag hoppas verkligen inte att jag arbetar i den åldern. Men du förstår att människor är olika, en del mår bra av att jobba. Jag känner många sådana. Du är fattig när det gäller att se saker i andra perspsektiv
Citera
2026-02-20, 18:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Glödskal
Stopp. Backa bandet. Måste Volvo regga närvaro med wifi? Är mellancheferna blinda eller anses de som illojala mot högsta ledningen?

Vad är det för jävla ställe?

Mitt tips, och jag går till jobbet, är att de anställda som kan söker sig till mindre anala arbetsgivare.
Mellancheferna sitter i back-to-back mellanchefsmöten och går genus-kurser, dom är hinner inte vara chefer..

En bidragande faktor är att många mellanchefer är svaga och skitnödiga chefer och inte är kapabla att bedöma leverans och då får stora organisationer ta till denna typ av fyrkantiga lösning.
Citera
2026-02-20, 18:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pelle-Roev
Ha ha ha, säger chefen "Hoppa på ett ben!" så ska du göra det. Vad spelar det för roll? Har ledningen bestämt att "så här får det bli" så får du väl för helvete rätta dig efter det! Du är anställd, anställningen kan avslutas ganska kvickt.
Denna jämförelse haltar väl lite
Har svenskar blivit så här söndercurlade i huvudet?
Citera
2026-02-20, 18:48
Medlem
carlpetersen73s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jonte400
Jag hoppas verkligen inte att jag arbetar i den åldern. Men du förstår att människor är olika, en del mår bra av att jobba. Jag känner många sådana. Du är fattig när det gäller att se saker i andra perspsektiv
Nja, Håkan som inte har fler verktyg i lådan lär ju vara bra mycket fattigare än jag. Sedan förstår jag att man är olika, men hallå, gubben är 74 år. Du är fattig som inte kan stava
Citera
2026-02-20, 18:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anon666
Mellancheferna sitter i back-to-back mellanchefsmöten och går genus-kurser, dom är hinner inte vara chefer..

En bidragande faktor är att många mellanchefer är svaga och skitnödiga chefer och inte är kapabla att bedöma leverans och då får stora organisationer ta till denna typ av fyrkantiga lösning.
Helt rationellt. Vi kommer få se en häftig utgallring av tjänstemän de kommande 10 åren. Den är precis i startgropen.
Men ska Volvo överleva och konkurerra på lika villkor så måste kostymen att anpassas till lvrig marknad.
Jag tror att alla som läst högskola/ universitet inser detta, undantag för humanistiska skitutbildningar
Citera
2026-02-20, 19:06
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ludexSum
Det står och faller helt med arbetstagarens kompetens, disciplin och arbetsmoral. Alla har inte vad som krävs för att vara effektiva med distansarbete.

Utifrån ovanstående krävs ett kompetent ledarskap.

Det finns flera svenska studier/rapporter som pekar på att distansarbete kan vara en effektivare lönsning än kontorsarbete beroende på typ av jobb, hur distansarbetet är organiserat och hur man mäter effektiviteten.
Jo men jag skiter i studierna då jag har en hel del erfarenhet.

Har du försökt hålla projektmöten med typ teams?
När man diskuterar olika saker så blir det så att man pratar i mun på varandra och strax börjar medlemmarna hålla tyst.
Ingen dynamik alls.
Funkar bra för avrapportering eller när en person har föredrag om något.
Jag har provat åtskilliga gånger och det funkar dåligt.

I början av pandemin var det enda lösningen men funkade kass.
Åtskilliga möten med ineffektivt resultat.

Jag hade i förra veckan ett sådant möte och det blev sådär. Men för att förenkla då vi var från olika platser i Sverige så blev det via teams.

Jo det bästa är när man inte behöver resa men vi människor funkar bäst vid fysiska möten. Egen erfarenhet.

Det handlar inte om ledarskap. Varit chef i över 20 år men detta är något relativt nytt men funkar dåligt.
Citera
2026-02-20, 19:19
Medlem
ludexSums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Jo men jag skiter i studierna då jag har en hel del erfarenhet.

Har du försökt hålla projektmöten med typ teams?
När man diskuterar olika saker så blir det så att man pratar i mun på varandra och strax börjar medlemmarna hålla tyst.
Ingen dynamik alls.
Funkar bra för avrapportering eller när en person har föredrag om något.
Jag har provat åtskilliga gånger och det funkar dåligt.

I början av pandemin var det enda lösningen men funkade kass.
Åtskilliga möten med ineffektivt resultat.

Jag hade i förra veckan ett sådant möte och det blev sådär. Men för att förenkla då vi var från olika platser i Sverige så blev det via teams.

Jo det bästa är när man inte behöver resa men vi människor funkar bäst vid fysiska möten. Egen erfarenhet.

Det handlar inte om ledarskap. Varit chef i över 20 år men detta är något relativt nytt men funkar dåligt.

Det handlar definitivt om ledarskap, att du varit chef i över 20 år och ändå inte begriper hur distansarbete kan vara mycket effektivt visar att distansarbete kräver något som ligger utanför din kompetensram. Ju snabbare du accepterar det desto snabbare kan du bli mottaglig för hur andra lyckas där du misslyckas.

Jag delar inte din uppfattning alls gällande distans, ej heller ditt kategoriska uttalande om "hur människor fungerar bäst". Det du beskriver är typiskt för ineffektiva möten samt svag ledning och verksamhetsstruktur. Dessa resursslukande möten är ett vanligt inslag oavsett om de sker på distans, på kontoret, eller om det är ett ledningsgruppsmöte eller annan mötesform.

Din personliga erfarenhet går emot både min erfarenhet och forskning. Arbetets effektivitet präglas av ledning, kultur och individens förmågor.
Citera
2026-02-20, 19:26
Avstängd
Det är ett tveeggat svärd.

I rätt händer är hemarbete brutalt. Men i fel händer så är det netflix
Citera
2026-02-20, 19:32
Medlem
Citat:
Helt rationellt. Vi kommer få se en häftig utgallring av tjänstemän de kommande 10 åren. Den är precis i startgropen.
Men ska Volvo överleva och konkurerra på lika villkor så måste kostymen att anpassas till lvrig marknad.
Jag tror att alla som läst högskola/ universitet inser detta, undantag för humanistiska skitutbildningar
Du vet att alla ingenjörer som konstruerar bilars hård och mjukvara är om möjligt ÄNNU viktigare nu än någonsin är tjänstemän va?
Citera
2026-02-20, 19:43
Medlem
Pelle-Roevs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gniknus2
Fan vad du är efterbliven

Bara för att du bor 5 min från jobbet å inte har nån fritid, familj, eller partner betyder inte det att alla är losers

Lysande! Hur kom du fram till slutsatsen att jag bodde 5 minuter från jobbet, inte hade nån familj eller fritidsintressen? Undrar just vem som är efterbliven!
Med tanke på hur du skriver så är du säkert en Millenial eller kanske rent av en gen. Z för du skriver nämligen som nån sån! Jag har ungefär 30 min. bilfärd till jobbet, min fru har lite kortare, tredje barnet bor fortfarande hemma och han åker buss. Under pandemin jobbade både min fru och jag hemma merparten av arbetstiden, men ibland var vi tvungna att köra iväg för att delta på kundmöten. Ett tag efter pandemin var avblåst så blev vi beordrade att återgå till det vi hade gjort tidigare, nämligen att tåga in på våra arbetskpntor på våra respektive arbetsplatser. Inget att gnälla om, men det är klart att kan man inte hålla sig nykter eller gå upp i tid så man kommer innan flexen har passerats så kan det såklart bli bekymmer om det händer för ofta. Det hände även på min arbetsplats med runt 100 anställda att en del inte kunde sköta det där med att jobba hemifrån, och ett par av dem fick faktiskt sluta. Sluta gnäll och ta det som det kommer eller säg upp dig, det är mitt råd!
Citera
2026-02-20, 19:46
Medlem
Pelle-Roevs avatar
Citat:
Denna jämförelse haltar väl lite
Har svenskar blivit så här söndercurlade i huvudet?

Många millenials och gen. Z kan inte sköta "frihet under ansvar", så ja de har nog blivit söndercurlade av föräldrarna eller blivit söndriga p.g.a nåt annat. Jag vet inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in