2026-02-20, 18:24
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av IcaBasicBobDylan
Låter som ett utmärkt sätt att få de mest produktiva medarbetarna att säga upp sig. Jag hade i alla fall inte valt en arbetsplats med sådana krav om jag hade andra alternativ.
Precis

De bästa vill ha en arbetsplats de känner sig fria i
Citera
2026-02-20, 18:25
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av jonte400
Men företagare bestämmer själva hur de vill ha det. Passar det inte dig och byt jobb i stället tför att vara här och lipa som en kärring
Jag jobbar inte där
Jag bryr mig om varumärket Volvo PV
Och de jag känner som jobbar där

Detta beslut kommer kväva all arbetslust

Att du inte bryr dig om nåt av det betyder bara att du är blatte eller korkad
Citera
2026-02-20, 18:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VictorWard69
I samband med att Håkan Samuelsson tillträdde som ny VD för Volvo Cars så lanserade han en back to office reform som betydde 5 dagar i veckan på kontoret istället för 3 dagar på kontoret 2 dagar flexibelt hemifrån. Denna reform förstärks nu genom att de anställdas närvaro ska övervakas genom rapporter till chefer om hur länge enskild medarbetare varit uppkopplad mot företagets wifi.

Frågor att diskutera:

Är detta en effektiv metod?

Är det kränkande att göra detta?

Fallerade chefer i att genomföra back to office reformen på ett informellt sätt?

Är arbetare för bortskämda med möjligheten att arbeta hemifrån?

Mvh Victor Ward
Warren Buffett brukar säga att man ska anställa människor man litar på och sedan låta dem göra sitt arbete. Om man behöver övervaka wifi-uppkoppling för att veta om folk arbetar har man sannolikt ett ledarskapsproblem snarare än ett närvaroproblem.

Effektiva organisationer bygger på ansvar och tydliga mål, inte fysisk kontroll. När fokus flyttas från resultat till närvaro riskerar man att få lydnad istället för engagemang.
Citera
2026-02-20, 18:28
Avstängd
Precis

Å de som inte kan bidra med mer närvaro gillar Håkans idé

Citat:
Ursprungligen postat av raskelpoo
Warren Buffett brukar säga att man ska anställa människor man litar på och sedan låta dem göra sitt arbete. Om man behöver övervaka wifi-uppkoppling för att veta om folk arbetar har man sannolikt ett ledarskapsproblem snarare än ett närvaroproblem.

Effektiva organisationer bygger på ansvar och tydliga mål, inte fysisk kontroll. När fokus flyttas från resultat till närvaro riskerar man att få lydnad istället för engagemang.
Citera
2026-02-20, 18:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gniknus2
Lögn

Han får mycket kritik av RND om du inte frågar de höga cheferna som vill fjäska

Att du tror alla tycker som aktieägare å journalister säger mycket om din mentala förmåga
Håkan är tillsatt av en styrelse och har ett uppdrag att utföra. Långt mycket viktigare att han gör ägare till Volvo cars än massa onödiga tjänstemän. Du förstår att utan ägare finns det inget företag. Han är hyllad för sitt uppdrag. Klart han inte kan vara populär hos alla anställda i tider av uppsägningar- det vet han om.
Citera
2026-02-20, 18:31
Medlem
Citat:
Jag jobbar inte där
Jag bryr mig om varumärket Volvo PV
Och de jag känner som jobbar där

Detta beslut kommer kväva all arbetslust

Att du inte bryr dig om nåt av det betyder bara att du är blatte eller korkad
Ingen fara. Finns det inte villig arbetskraft som vill arbeta på plats kan hela Torslanda flytta till Kina på ett halvår.
Sötebrödsdagarna är över nu.
Citera
2026-02-20, 18:33
Avstängd
Utan anställda som trivs finns ingenting

Citat:
Håkan är tillsatt av en styrelse och har ett uppdrag att utföra. Långt mycket viktigare att han gör ägare till Volvo cars än massa onödiga tjänstemän. Du förstår att utan ägare finns det inget företag. Han är hyllad för sitt uppdrag. Klart han inte kan vara populär hos alla anställda i tider av uppsägningar- det vet han om.
Citera
2026-02-20, 18:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av carlpetersen73
De tillsätter en gammal gubbe som genomför detta. Säger mer om honom än verkligheten.
Det lät föraktansfullt. Har du lyckats bättre i livet?
Citera
2026-02-20, 18:36
Medlem
Citat:
Utan anställda som trivs finns ingenting
Om kravet är att man ska jobba hemifrån för att trivas så kan det vara.
Volvo faller inte med Göteborgsfabriken. Den kan de ersätta omgående med en fabrik i Kina där folk är på plats.
Citera
2026-02-20, 18:38
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Och tar konsekvenserna att alldeles för många och fel personer slutar
Exakt så.
Citera
2026-02-20, 18:39
Avstängd
Citat:
Om kravet är att man ska jobba hemifrån för att trivas så kan det vara.
Volvo faller inte med Göteborgsfabriken. Den kan de ersätta omgående med en fabrik i Kina där folk är på plats.
Shit du har verkligen noll koll på vad du pratar om.

Dig svarar jag inte igen
Citera
2026-02-20, 18:43
Medlem
carlpetersen73s avatar
Citat:
Det lät föraktansfullt. Har du lyckats bättre i livet?
Jag kommer inte att behöva jobba den dag jag blir gubbe. Vilket jävla fattigdomstecken att inte ha något bättre för sig när man blivit så gammal. Pengar lär han ha, bara livet som är fattigt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in