2026-02-20, 08:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MarcoStar
Du kanske tillhör den tiondel som inte tjänar på deras politik - alltså har en månadslön över 100 lax. Men då borde du vara motiverad nog att gå till jobbet utan skattelättnader, kan jag tycka.

Din empatiska förmåga är som förväntat obefintlig.

Varför skall jag som redan avstår 77% av min bruttolön i skatter och avgifter och redan överrepresenterar i skatteinbetalningar dra ännu mer samtidigt som du ständigt tär på samhälllets gemensamma resurser?
Citera
2026-02-20, 08:19
Medlem
Graavargs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nanteq
Trots det har du väldigt svårt att visa upp några siffror för hur bra den finska vindkraften faktiskt går. En googling tyder på motsatsen.
Vad har Tidö gjort som orsakar de brakförluster du ser i den bifogade länken?

Vad bra, du har försökt ta reda på fakta.

Tidö har gjort allt de kunnat för att både signalera och försvåra för vindkraft, inklusive införa nya påhittade "balanseringskostnader". Som gäller enbart för vindkraft, kärnkraftverk behöver t.ex. inte betala nån balanseringsavgift om/när de måste stänga ner en reaktor för att fixa nåt.

Om jag hade varit ett vindkraftbolag på väg att bygga en stor vindkraftpark i Sverige skulle jag också ha lagt ner allt och flyttat inventering och vindkraftsproduktion till ett annat land. Vilket är vad de alla i stort sett gjorde, TACK VARE TIDÖ.

Det är ju vad du också vill, så jag förstår liksom inte hur det inte fattar det?

Vindkraft är ju "woke". Grön energi är "woke". Vindkraft är "inte lönsamt". Vindkraft är "fult". Yada, yada, yada...

Tidö fick ju precis som de ville, ingen ny vindkraft i Sverige. Du borde ju vara själaglad, den politiken LYCKADES ju. Men när man börjar påstå att "vindkraft inte funkar" generellt samtidigt som alla andra EU-länder och våra närmasta grannländer bygger ut vindkraft så det knakar, då ÄR man en verklighetsfrånvänd idiot. Och ännu dummare blir det när man kräver "bevis" på det som stirraar en i ögonen...

Sverige blir nu utan vindkraftsutbyggnad tack vare Tidö, det är bara att vara jätteglad och ropa ut det från hustaken, så att hela Sverige förstår vem som är ansvarig.

Jisses!
Citera
2026-02-20, 08:20
Medlem
Graavargs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Akrobaten
Har våra grannar en lösning när det är kallt, inte blåser och alla ställer sig och lagar middag kl 16-18? *frågar åt en kompis

Tydligen. Men fråga finnarna, de verkar äta gott (de som har råd med maten)...
Citera
2026-02-20, 08:34
Medlem
Citat:
Du förstår att lågkonjunkturen även drabbat resten av världen? Ändå har Sverige den tredje högsta arbetslösheten i hela EU och sämsta tillväxten. Hur kommer det sig att länder som inte har en Tidö-regering hanterar ekonomiska kriser så mycket bättre? Den frågan har Finanspolitiska rådet visserligen redan svarat på i sin sågning av regeringens politik, så du har material att läsa på.

Blev ämnet om statsfinanserna för jobbigt så du var tvungen att byta till arbetslöshet?

Om du vill prata om arbetslöshet kan man väl konstatera att varken sossarna, Alliansen eller Tidö har gjort något särskilt bra jobb. Efter varje kris etablerar sig arbetslösheten på en ny, högre nivå och det krävs en lång tid av högkonjunktur för att den ska sjunka. Detta förefaller sant oavsett vem som sitter i Rosenbad.
Citera
2026-02-20, 08:43
Medlem
grey.eagles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Graavarg
På grund av Tidö, förstås. Vad skulle det annars vara?

Det blåser lika mycket i Sverige som i Finland (det blåser ännu mer i Sverige, faktiskt), Sverige har större yta att bygga vindkraft på och mycket mer av perfekt reglerkraft i form av vattenkraft än vad de har i Finland.

Nu är det ju inte bara i Finland som det går bra för vindkraft, det är i princip i hela EU. Tja, utom i Sverige då...
LOL vill nog ha en mer logiskt svar, inte pga Tidö.
Eller menar du att vindkraften var subventionerad av skattebetalarna i privatsektor, innan Tidö?
Citera
2026-02-20, 08:48
Medlem
MarcoStars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Simora
Blev ämnet om statsfinanserna för jobbigt så du var tvungen att byta till arbetslöshet?

Om du vill prata om arbetslöshet kan man väl konstatera att varken sossarna, Alliansen eller Tidö har gjort något särskilt bra jobb. Efter varje kris etablerar sig arbetslösheten på en ny, högre nivå och det krävs en lång tid av högkonjunktur för att den ska sjunka. Detta förefaller sant oavsett vem som sitter i Rosenbad.

Ämnet statsfinanser är bara jobbigt om man är högerväljare och det är jag som bekant inte. Fyra av fyra högerregeringar har kraschat svensk ekonomi nu. Men Maggan har varit med och sanerat efter två av dem, så jag känner mig trygg i att hon fixar det en tredje gång.

Sossarna hade aldrig låtit en halv miljon människor gå arbetslösa utan åtgärder. Särskilt inte när samhället är så trasigt som det är nu efter fyra år med Tidö, och varenda människa med två armar och två ben hade behövt hjälpa till med att reparera det.

Vänsterregeringar investerar i samhället - högerregeringar stoppar skattepengar i egna fickor. Men nu måste vi blicka framåt och låta Svantessons finans-fiasko bli en viktig lärdom att aldrig nånsin överlämna statens finanser i händerna på en högerregering igen.
Citera
2026-02-20, 08:49
Medlem
grey.eagles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Graavarg
Tydligen. Men fråga finnarna, de verkar äta gott (de som har råd med maten)...
Men varför har det dragit en kabel från Sverige till Finland om deras energi behov är täckta?
Citera
2026-02-20, 08:57
Medlem
grey.eagles avatar
Citat:
Ämnet statsfinanser är bara jobbigt om man är högerväljare och det är jag som bekant inte. Fyra av fyra högerregeringar har kraschat svensk ekonomi nu. Men Maggan har varit med och sanerat efter två av dem, så jag känner mig trygg i att hon fixar det en tredje gång.

Sossarna hade aldrig låtit en halv miljon människor gå arbetslösa utan åtgärder. Särskilt inte när samhället är så trasigt som det är nu efter fyra år med Tidö, och varenda människa med två armar och två ben hade behövt hjälpa till med att reparera det.

Vänsterregeringar investerar i samhället - högerregeringar stoppar skattepengar i egna fickor. Men nu måste vi blicka framåt och låta Svantessons finans-fiasko bli en viktig lärdom att aldrig nånsin överlämna statens finanser i händerna på en högerregering igen.
Men lösningarna som vänstersidan brukar använda är mer statliga jobb, noll vinst för Sverige, Noll.
Eller mer högskoleplatser, noll vinst för Sverige, Noll
Friår vad gav det Sverige för vinst, Noll
Sverige måste dra in pengar, inte bara beskatta medelklassen som nu görs antingen via elen, el drivmedelspriser, el så kommer en bank skatt som drabbar medelklassen igen.

Se för fan till att bolagen stannar i Sverige eller bli ett nytt Nordkorea.

Jag noterar också att du inte kommenterade den som fick 125% i skatt. Så jag antar att du tyckte det var ok. Men viktigare är vilka signaler sänder det till andra driftiga människor?
Citera
2026-02-20, 09:05
Medlem
MarcoStars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grey.eagle
Men lösningarna som vänstersidan brukar använda är mer statliga jobb, noll vinst för Sverige, Noll. Eller mer högskoleplatser, noll vinst för Sverige, Noll
Friår vad gav det Sverige för vinst, Noll
Sverige måste dra in pengar, inte bara beskatta medelklassen som nu görs antingen via elen, el drivmedelspriser, el så kommer en bank skatt som drabbar medelklassen igen.

Se för fan till att bolagen stannar i Sverige eller bli ett nytt Nordkorea.

Jag noterar också att du inte kommenterade den som fick 125% i skatt. Så jag antar att du tyckte det var ok. Men viktigare är vilka signaler sänder det till andra driftiga människor?

Oj, gör statligt anställda "noll" för Sverige? Det var ett dräpande besked åt polisen, försvarsmakten och domstolar med flera!

Att du inte förstår nånting betyder inte att det är oviktigt. Det betyder bara att du är obildad.
Citera
2026-02-20, 09:06
Medlem
Graavargs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grey.eagle
LOL vill nog ha en mer logiskt svar, inte pga Tidö.
Eller menar du att vindkraften var subventionerad av skattebetalarna i privatsektor, innan Tidö?

Det är nog du som behöver kunna svara på varför vindkraft inte löns i Sverige, inte jag.

Sverige är det land som är mest avogt inställt till vindkraft, detta uttryckligen på grund av Tidö-partierna. Så det är inte det minsta underligt att vindkraftbolagen har flyttat sina investeringar och sin kommande energiproduktion till andra länder.

Det är nog bara jubelidioter som klarar av att inbilla sig att det skulle vara bra för Sverige, att gå miste om investeringar och energiproduktion. Men trösten för oss normalfuntade är förstås att det är en idioti som M, KD, L och kanske mest av allt SD kommer att få stå för i decennier.

Vindkraften byggs kontinuerligt ut i hela EU så att det knakar i fogarna, men INTE i Sverige. Det är INTE svårt att förstå varför, och det är GARANTERAT INTE för svenska "anti-woke"-politiker och -krigare skulle vara smartare än alla andra....
Citera
2026-02-20, 09:07
Medlem
grey.eagles avatar
Citat:
Oj, gör statligt anställda "noll" för Sverige? Det var ett dräpande besked åt polisen, försvarsmakten och domstolar med flera!

Att du inte förstår nånting betyder inte att det är oviktigt. Det betyder bara att du är obildad.
Du hade alltså inget bättre svar. Tråkigt.
Citera
2026-02-20, 09:07
Medlem
Citat:

Du har rätt! Sossarna hade gömt dem i "arbetsmarknadsprogram" så att de hade försvunnit ut ur statstiken, men såklart inte bidragit till samhällets finanser.

Det borde du ha begripit vid det här laget.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in