Citat:
Ursprungligen postat av
Ledsensomfan
Jag tycker att det är väldigt intressant med personers beteenden i vardagen. Jag kommer att ta lunchrummet som exempel som diskussionsunderlag, men går bra att ta andra situationer också.
En normalt begåvad person utifrån det sociala är att man inte sitter helt tyst utan att samspela med sin omgivning. Man måste inte vara jättesocial, men det normala är att man visar lite intresse eller engagemang gentemot sin omgivning vid tillfällen där man delar bord på lunchen. En del kommer inte överens så bra, och det är ok. Men själva fenomenet är väldigt intressant.
Alla har vi en person på jobbet som man ibland råkar hamna vid samma bort som i lunchrummet, som man kanske inte hade velat sitta tillsammans med. För artighetens skull frågar man någonting, till exempel om personen ska göra någonting i helgen, mest för att få igång ett litet samtalsämne. En del personer svarar bara och sedan ställer ingen motfråga. Det hade ju varit enkelt att svara, och sedan fråga "vad ska du göra själv?". Men en del personer gör inte ens detta. De kan dela med sig kort av det som handlar om dem, men de ställer aldrig en motfråga eller visar det minsta intresse för andra.
Hur kommer det sig att dessa personer är på detta sättet? Jag kan bara utgå från mig själv. Jag brukar läsa rummet och anpassa mig där efter. Om en person uppenbarligen inte är intresserad av samtal så brukar jag inte heller utsätta den för det. Men det är intressant att diskutera hur dessa personer fungerar i vardagen, och varför de agerar som de gör.
Vad tror ni?
Edit: Tråden handlar inte om att analysera mig och det jag tänker. Utan om fenomenet som helhet.
Stämmer bra in på din beskrivning!
Varför jag är så beror på att mina kollegor är retoriskt efterbliven och lever i en fantasivärld!
Helt bort kopplade ifrån verkligheten och lika obryda om den samma!
Har inget gemensamt att prata om! och deras meningslösa liv intresserar mig inte,
Bara bortkastad tid för absolut ingenting.
Den så kallade sociala kompetens handlar bara om att sitta och ljuga för varandra, det är bara ett skådespeleri kortfattat.
Prata bara för pratades skull ger mig inget.
Ska truten röra sig kan jag lika gärna tugga på något gott i stället.