Citat:
Ursprungligen postat av
Sereena
Fast, har man arbetsförmåga så är det fusk att gå med sjukersättning (iaf mer än vad ens ev nedsättning är).
Vissa som är väldigt sjuka har fått avslag, sökte när FK fick en gräns att arbeta sig under. Denna gräns finns inte idag, så det är handläggarna själva som spelar duktiga. Ja, det ÄR svårt att få sjukersättning, men med rätt handläggare är det inte så svårt som vissa tror. Och det är mest kvinnor som får avslag.
Självklart kan man inte bara bestämma det själv. Men har man minskad kapacitet att arbeta, så tycker jag ändå man ska våga söka. Vissa går till jobbet, gör jobbet halvdant, äter en Dafgårds och somnar sedan. Vilket troligen leder till att de dör innan pensionsåldern. I det fallet anses man ha 100 % kapacitet att arbeta, vilket är rätt konstigt, jag tycker att lite av kapaciteten måste räknas bort så personen orkar göra saker som att att laga mat och tvätta. T ex på en kompis jobb fanns en gubbe som jobbade heltid, han vare sig duschade eller bytte kläder och åt enbart chips. Bodde i ett kaos. De stod väl ut med honom för att de hade arbetskläder som tvättades av arbetet.
Men det skadar inte att söka. Folk drar sig, för de tror de kommer få avslag. Även de med verkliga och svåra sjukdomar. En del tror också att de måste börja med att sjukskriva sig längre perioder, men FK tänker inte så alla gånger. En del är i extremt dåligt skick när de kommer sig för att söka.
FK har ju fått rätt mycket kritik för att de anser att man kan jobba sådana jobb som inte finns på arbetsmarknaden. Där har FK faktiskt fått backa lite.
Jag har inte själv sett där någon fått ersättning i onödan, men jag har sett något fall där personen utåt sett ser frisk ut, men verkligen inte kan arbeta på grund av någon form av neurologiskt handikapp som gör att han hela sitt liv levt med en autismliknande störning med kroniska psykotiska drag, dvs en slags psykos i själva personligheten. Han kunde själva utförandet av sitt arbete, men det funkade inte när det ständigt blev konflikt mellan hans psykos och arbetsledningen. Men han ser helt jävla normal ut och kan gå och pula hemma. Folk undrar nog varför han inte bara "tar sig samman".
Det kan även vara vits med att söka igen om man får avslag, eftersom handläggare kommer och går. Läkare har också blivit bättre på att skriva intyg, och man har ju rätt att byta läkare om hen inte klarar sådant.