2026-02-18, 14:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hjorten16
Ja exakt, man kan välja jobb även fast man är sjuk på så sätt undvika sjukersättning o välja sjukpenning istället, det är vad många gör idag, finns ingen gräns för hur många ggr jag får vara sjuk om jag verkligen är sjuk, oavsett ersättningsform. Man väljer helt själv, vill man ha en lägre ersättning så lyfter staten på hatten o blir nöjd medans andra vill ha den högre ersättnings nivån.

Ja ne så funkar det ju inte nej.....alltså herrejävlar i min draglåd.
Citera
2026-02-18, 14:33
Medlem
Citat:
Ja exakt, man kan välja jobb även fast man är sjuk på så sätt undvika sjukersättning o välja sjukpenning istället, det är vad många gör idag, finns ingen gräns för hur många ggr jag får vara sjuk om jag verkligen är sjuk, oavsett ersättningsform. Man väljer helt själv, vill man ha en lägre ersättning så lyfter staten på hatten o blir nöjd medans andra vill ha den högre ersättnings nivån.
Så du ska både jobba och vara sjuk?
Hur tror du det skulle funka?
Jo det finns en gräns för hur många gånger du kan vara sjuk. Vid x antal gånger måste arbetsgivaren starta en utredning.
Citera
2026-02-18, 17:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smurfiga
Du har helt missuppfattat vad sjukersättning är. Det är inget val man gör. Sjukersättning är för kroniskt sjuka som aldrig bedöms kunna utföra arbete igen
Vad är det för trams, jag har berättat om mina vänner som var sjukpensionärer i över 10år, sedan valde dom själva o börja jobba just för ersättningen inte var så kul o leva på. Men det är inget som hindra dom att bli heltid sjuka igen, skulle dom uppleva det så räknas ersättningen ut efter den aktuella nivå dom nu ligger på och inte den dom hade förut.

Finns inget kroniskt med sjukersättning, det är helt fritt o välja, samt finns inget som heller hindra dig att välja det ena eller det andra.

Förstår inte vart ni fått det ifrån? varför tror ni alla sjukpensionärer är så extremt sjuka att dom inte kan göra något?
Citera
2026-02-18, 17:51
Medlem
Citat:
Så du ska både jobba och vara sjuk?
Hur tror du det skulle funka?
Jo det finns en gräns för hur många gånger du kan vara sjuk. Vid x antal gånger måste arbetsgivaren starta en utredning.
Finns ingen gräns, som jag berätta har jag pressat den till max, men jag gör det på en juridisk grund, som jag berätta med medicinering som har biverkningar, det utgör att jag inte får köra ex bil, jag är hantverkare o bil är ett måste, jag jobbar på höjder utgör att jag inte få ha yrsel osv, tror ni fattar poängen.
Detta håller juridiskt vid ex en överklagan, alla har rätt att få vara sjuk, bara för man har fler biverkningar o symtom utgör inte att man kan från gå lagen om rätt till sjukpenning.
Citera
2026-02-18, 18:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av 2025-06-05
Har du lust att citera?

Från första sidan: (FB) Ni som har sjukersättning, hur klarar ni er ekonomiskt?
Citera
2026-02-18, 18:41
Medlem
Citat:
Vad är det för trams, jag har berättat om mina vänner som var sjukpensionärer i över 10år, sedan valde dom själva o börja jobba just för ersättningen inte var så kul o leva på. Men det är inget som hindra dom att bli heltid sjuka igen, skulle dom uppleva det så räknas ersättningen ut efter den aktuella nivå dom nu ligger på och inte den dom hade förut.

Finns inget kroniskt med sjukersättning, det är helt fritt o välja, samt finns inget som heller hindra dig att välja det ena eller det andra.

Förstår inte vart ni fått det ifrån? varför tror ni alla sjukpensionärer är så extremt sjuka att dom inte kan göra något?
Om man väljer att börja jobba för ersättning är för låg. Då är man inte sjuk. Utan har myglat och utnyttjar systemet. Dim borde bli återbetalningsskyldiga.
Och dom kan inte välja att ha sjukersättning igen.
Citera
2026-02-18, 18:42
Medlem
Citat:
Finns ingen gräns, som jag berätta har jag pressat den till max, men jag gör det på en juridisk grund, som jag berätta med medicinering som har biverkningar, det utgör att jag inte får köra ex bil, jag är hantverkare o bil är ett måste, jag jobbar på höjder utgör att jag inte få ha yrsel osv, tror ni fattar poängen.
Detta håller juridiskt vid ex en överklagan, alla har rätt att få vara sjuk, bara för man har fler biverkningar o symtom utgör inte att man kan från gå lagen om rätt till sjukpenning.
Då borde du få sparken. Du verkar vara en glidare som utnyttjar och lever på andra.
Tror bara du ljuger. En normal arbetsgivare hade omplacerat dig om du inte klarar uppgifterna. Sen blir det sparken
Senast redigerad av Smurfiga 2026-02-18 kl. 19:27.
Citera
2026-02-18, 20:00
Medlem
Citat:
Om man väljer att börja jobba för ersättning är för låg. Då är man inte sjuk. Utan har myglat och utnyttjar systemet. Dim borde bli återbetalningsskyldiga.
Och dom kan inte välja att ha sjukersättning igen.
Man behöver inte vara någon mumie bara för man är sjukpensionär, förstår inte vart du fått det ifrån?

Mycket hänger på om man kan vidareutbilda sig eller inte, jobbar du som mekaniker på volvo är det inte så lätt o omplacera dig till ex en kontorstjänst. varav du blir sjukpensionär istället.
Citera
2026-02-18, 20:03
Medlem
Citat:
Då borde du få sparken. Du verkar vara en glidare som utnyttjar och lever på andra.
Tror bara du ljuger. En normal arbetsgivare hade omplacerat dig om du inte klarar uppgifterna. Sen blir det sparken
Haha jag är enskild företagare o försäkringskassan betalar min sjukpenning. det jag berätta är sant, hur man kan reglera det själv.
Citera
2026-02-18, 23:05
Medlem
LuiLuis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Man vet ju normalt hur mycket man klarar av, tex vet man att om man kör mer än en timme så kommer man ha förbannat ont imorgon och inte kunna köra alls på några dagar, det betyder ju inte att man inte kan köra den där timmen, och kanske tom, lite till, på ett säkert sätt.
Och det kommer ofta gradvis eller senare tex några timmar senare eller dagen efter, inte pang bom.

Jag fattar helt hur du menar med alla gör inte det. Många tror att kan man köra bil med allt vad det innebär med kognitiva och fysiska krav och dessutom har reflexer som funkar, så kan man ”alltid sitta och vika kuvert någonstans” och det kanske man skulle kunna då och då men dessa jobb finns inte och finns de, så finns det ingen sim vill anställa sjuklingar för det är dåligt för verksamheten på alla sätt.
Citera
2026-02-18, 23:47
Medlem
LuiLuis avatar
Citat:

Du har delvis rätt. Men du skriver förbannat dåligt och då blir folk förvirrade.

För att vara/bli aktuell för sjukersättning så måste vissa krav uppfyllas som tex att sjukvården har uttömt alla rimliga undersökningar/operationer/rehab/arbetsträning/fysio-terapi /mediciner/hjälpmedel/psykolog mm. och arbetsförmågeutredningen som oftast gör med flera professioner inblandade ska utgöra en sammanfattning om huruvida den sjuke är så sjuk så att denne inte kan arbeta från 25-100%. Detta dokument ges sedan til fk handläggare som äger beslutet om sjukersättning.
Sjukdomen/skadan måste klassas som kronisk och irreversibel, man måste även vara svensk medborgare. Detta är inget man väljer själv. Skadorna/sjukdomen diagnostiserar läkarna, beslutet tar f-kassan.

När du väl fått ditt beslut så måste du ta ut helt sjukersättning i ett år innan du kan, om möjlighet finns, komma att utföra studier elr någon form av yrke. Självklart dras då sjukersättningen bort och ersätts av lön och detta menar du att de sjuka kan välja och visst, har du 100% sjukersättning så kan du ”välja” att efter ett år, jobba 50% och ta sjukersättning 50% och detta kan ändras över tid, utefter hälsan, men att vara sjuk eller inte är inget man ”väljer”, för antingen är man sjuk eller inte.
Citera
2026-02-19, 07:22
Medlem
Sereenas avatar
Citat:

Fast, har man arbetsförmåga så är det fusk att gå med sjukersättning (iaf mer än vad ens ev nedsättning är).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in