2026-02-16, 17:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smurfiga
Denna tråd handlar om sjukersättning. Sjukpenning som många pratar om i tråden är helt annat.
Sjukersättning är det som för hette sjukpensionär.
Men nuförtiden följs det upp av försäkringskassan med några års mellanrum. Oftast händer inget.
I mitt fall har jag mycket högre sjukersättning än när jag hade sjukpenning.
Vad du måste förstå är att en sjukersättning är inte permanent, du kan ända förutsättningarna exakt när du vill genom att bara börja jobb, som exempelvis mina vänner gjorde, bägge två hade hårda whiplashskador, efter drygt 10 insåg dom att sjukersättningen blev för låg, valde o börja jobba, bägge två som egna företagare, ena som osteopat o andra som programmerare, det menas även att deras krämpor inte försvann, men dom kunde lyfta upp sig ordentligt i ersättning till en ny nivå.

Det är just vad dom flesta inte förstår, sälla man är så sjuk att man inte klara av o göra något, men dom flesta klarar av o göra annat, det är inte så att livet lägger av bara för man blev sjukpensionär, bästa är o lära sig o inse att man kan plugga undertiden till något annat som mina polare gjorde, sedan göra comeback o få sjukersättningen omvärderar på nytt efter X antal år.

Det är även vad jag förklarar jag gör, jag vill inte ha sjukersättning, jag vill ha sjukpenning som är högre, sjukersättning kan jag ta senare i livet.

Problemet är att folk tror man måste välja sjukersättning, nej o åter nej, varför vill man välja lägre ersättning när den ändå är fri o ändra exakt när man vill?
Citera
2026-02-16, 18:09
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hjorten16
Vad du måste förstå är att en sjukersättning är inte permanent, du kan ända förutsättningarna exakt när du vill genom att bara börja jobb, som exempelvis mina vänner gjorde, bägge två hade hårda whiplashskador, efter drygt 10 insåg dom att sjukersättningen blev för låg, valde o börja jobba, bägge två som egna företagare, ena som osteopat o andra som programmerare, det menas även att deras krämpor inte försvann, men dom kunde lyfta upp sig ordentligt i ersättning till en ny nivå.

Det är just vad dom flesta inte förstår, sälla man är så sjuk att man inte klara av o göra något, men dom flesta klarar av o göra annat, det är inte så att livet lägger av bara för man blev sjukpensionär, bästa är o lära sig o inse att man kan plugga undertiden till något annat som mina polare gjorde, sedan göra comeback o få sjukersättningen omvärderar på nytt efter X antal år.

Det är även vad jag förklarar jag gör, jag vill inte ha sjukersättning, jag vill ha sjukpenning som är högre, sjukersättning kan jag ta senare i livet.

Problemet är att folk tror man måste välja sjukersättning, nej o åter nej, varför vill man välja lägre ersättning när den ändå är fri o ändra exakt när man vill?

Hela grejen med sjukersättning är ju dock att den är avsedd för dom som bedöms att aldrig kunna jobba igen om det inte tex dyker upp nån ny behandling som ger arbetsförmågan tillbaka.
Citera
2026-02-16, 18:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av loooser123
Du får skattepengar av arbetande människor, men staten tar en del av dessa tillbaka.

Det är enbart trams.

Du lever av vad andra producerar. Du är en nolla som helst inte borde finnas.

Det bästa för Sverige vore om du inte fanns.
Vad yrar du om? När har jag påstått att jag har sjukersättning? Stor del av tiden befinner jag mig inte ens i Sverige...

Citat:
Ursprungligen postat av jakirosmother
kan man få bostadstillägg om man har sjukersätting när man bor i brf/hus?
Ja, det är samma regler som för en vanlig pensionär. Det vill säga att om det är ditt boende och du inte har andra tillgångar så är det en bostad och inte en tillgång, vilket ger dig rätt till bostadstillägg oavsett vad bostaden är värd.

Bostadstillägget kan man få för i princip vad som helst så länge det är ett boende och att det finns en kostnad för det, vill du t.ex köpa en husbil och bo i den så kommer det räknas som ditt boende och du kan få bostadstillägg för att täcka upp t.ex räntekostnad på lånet.

Citat:
Ursprungligen postat av Rogare.pontare
Så idiotiskt.
Det är pengar som betalas av andras skatt...
Med den logiken så måste vi anta att du är emot barnbidrag, gratis sjukvård, gratis utbildning, A-kassan osv? Varför bor du överhuvudtaget i Sverige?

Citat:
Ursprungligen postat av rtlkertkerjterk5
Naturligtvis är det ett bidrag.
Nej, det är en väsentlig skillnad på ett bidrag och en ersättning. Ett bidrag är något du får för att du behöver det, en ersättning är något du har rätt till. Man har rätten till det för att man är med och betalar skatt, när ett behov uppstår så ska systemet då betala tillbaka.

Antar att du tycker att pension också är ett bidrag...

Citat:
Ursprungligen postat av Steinarr
Hur lyckas folk ens få sjukersättning? Det ska tydligen vara nästintill omöjligt sedan 2010 (?).

UG hade väl till och med ett reportage för några år sedan om att inte ens svårt förståndshandikappade fick sjukersättning.

Personer med cancer, MS eller ALS får inte heller sjukersättning i de flesta fallen.
Ja, det kan i dagsläget vara extremt svår att få sjukersättning även fast man har full rätt till det. Det är på grund av försäkringskassans egna läkares tolkningar av alla intyg, man försöker hitta minsta lilla misstag på alla läkares intyg för att kunna neka.

Det är därför det har uppstår mer och mer jurister som arbetar specifikt med det, man bör i princip anlita en av dessa numera för att ha en vettig chans.
Citera
2026-02-16, 18:27
Medlem
Jag tänker att ersättningen är ganska låg, men har man en rik partner eller själv har kapital och ägt boende så kan man leva gott.
Citera
2026-02-16, 19:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lm420
Vad yrar du om? När har jag påstått att jag har sjukersättning? Stor del av tiden befinner jag mig inte ens i Sverige...

Ja, det är samma regler som för en vanlig pensionär. Det vill säga att om det är ditt boende och du inte har andra tillgångar så är det en bostad och inte en tillgång, vilket ger dig rätt till bostadstillägg oavsett vad bostaden är värd.

Bostadstillägget kan man få för i princip vad som helst så länge det är ett boende och att det finns en kostnad för det, vill du t.ex köpa en husbil och bo i den så kommer det räknas som ditt boende och du kan få bostadstillägg för att täcka upp t.ex räntekostnad på lånet.

Med den logiken så måste vi anta att du är emot barnbidrag, gratis sjukvård, gratis utbildning, A-kassan osv? Varför bor du överhuvudtaget i Sverige?

Nej, det är en väsentlig skillnad på ett bidrag och en ersättning. Ett bidrag är något du får för att du behöver det, en ersättning är något du har rätt till. Man har rätten till det för att man är med och betalar skatt, när ett behov uppstår så ska systemet då betala tillbaka.

Ja, det kan i dagsläget vara extremt svår att få sjukersättning även fast man har full rätt till det. Det är på grund av försäkringskassans egna läkares tolkningar av alla intyg, man försöker hitta minsta lilla misstag på alla läkares intyg för att kunna neka.

Det är därför det har uppstår mer och mer jurister som arbetar specifikt med det, man bör i princip anlita en av dessa numera för att ha en vettig chans.
är inte gratis om man betalar via skatten, sen är dessutom vården i dethär landet bedrövlig, det lär du inse den dagen du faktiskt behöver hjälp. Folk avlider i väntan på sin tur.
Sverige är ett luftslott. A-kassan betalar man för och är medlem i så inte direkt något där heller.
Citera
2026-02-16, 20:12
Medlem
Sedan 1990-talet är Yvonne, 60, sjukpensionär på halvtid, det som numera heter sjukersättning.

”Yvonne får bara ut runt 20 000 efter skatt i sjukersättning och lönebidrag.
– Visst, det är en låg inkomst. Men jag gjorde en bra vinst på huset och har över två miljoner kronor på banken. Det är ju pengar jag kan använda.”

https://www.hemhyra.se/nyheter/trots-miljoner-pa-banken-yvonne-far-inte-hyra-pa-grund-av-lag-inkomst-det-kanns-sa-orattvist/
Citera
2026-02-16, 20:17
Medlem
jakirosmothers avatar
Citat:

Ser man på, kanske ska kolla upp det då.
Citera
2026-02-16, 20:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Hela grejen med sjukersättning är ju dock att den är avsedd för dom som bedöms att aldrig kunna jobba igen om det inte tex dyker upp nån ny behandling som ger arbetsförmågan tillbaka.
Nej det är det inte, alla kan jobba med något bara se Stephen Hawking, frågan handlar om vill eller inte vilja.

Genom det är blir även sjukersättningen lika frivillig som att välja sjukpenning.

Man väljer oftast själv om man vill omfattas av sjukersättning, många tror det är enda utvägen varav dom även väljer den utan att förstå konsekvensen av sitt val, det är just för man väljer garantin med ersättning som den även är lägre än själva sjukpenningen.

På så sätt gör man ett eget val, liksom min vänner, från sjukpensionär till vanliga arbetare för att sedan gå tillbaka till procent sjuk, valet var helt upp till dom själva.

Likväl som jag kan jobb 200% nu om jag vill, men jag väljer o vara sjukskriven just nu, valet är helt o hållet mitt egna.
Citera
2026-02-16, 20:50
Medlem
Citat:

Va? Det finns folk som inte jobbat som får sjukersättning, så det du påstår om att det skulle vara en ”rätt” för att man skulle varit med och betslat skatt är bara bullshit. Sjukersättning är att likställa med bidrag då båda utgörs av skattemedel.
Citera
2026-02-16, 21:40
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hjorten16
Nej det är det inte, alla kan jobba med något bara se Stephen Hawking, frågan handlar om vill eller inte vilja.

Genom det är blir även sjukersättningen lika frivillig som att välja sjukpenning.

Man väljer oftast själv om man vill omfattas av sjukersättning, många tror det är enda utvägen varav dom även väljer den utan att förstå konsekvensen av sitt val, det är just för man väljer garantin med ersättning som den även är lägre än själva sjukpenningen.

På så sätt gör man ett eget val, liksom min vänner, från sjukpensionär till vanliga arbetare för att sedan gå tillbaka till procent sjuk, valet var helt upp till dom själva.

Likväl som jag kan jobb 200% nu om jag vill, men jag väljer o vara sjukskriven just nu, valet är helt o hållet mitt egna.

Du har blandat ihop "väljer" med "fuskar".
Citera
2026-02-16, 21:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Du har blandat ihop "väljer" med "fuskar".
Nej mer patetiskt o tro alla som blivit sjukpensionärer inte kan göra något, jag känner några som byggt nytt hus, fixa hela trädgården osv helt som sjukpensionär, dvs sågat ner träd, dragit stockar o grenar osv, dvs riktigt tunga jobb, men är sjukpensionärer.

Jag har haft dessa som grannar även ett par som vänner, man kan inte se dom är sjuk på något sätt, dom tvättar bilen, man är ute o går/joggar, åker skidor/slalom, går på fjälltur, ute o reser.

Vad dom har är en dokumenterad skada, men systemet straffar ingen för att vilja försöka jobba som mina vänner som blev företagare o sedan sjuk procentare, mer att systemet tacka dom för dom börja jobba. Vännerna börja som alla andra man sitter med i olika i brf styrelser o få några tusen extra per år, för att sedan utöka, men som sagt ett tips till fler sjukpensionärer, sätt er i brf styrelser, bli ordförande o få 25-tusen mer per år, välj o sitta som suppleant i andra styrelser få ännu några tusen lappar till.

Jag är väl den som är mest öppen med att jag kan jobba dubbla skift o kommer o göra det nu fram till våren, men just nu väljer jag 100% sjuk, dvs helt mitt egna val, jag berätta till läkaren hur allt känns, det gör ont där osv, ok berätta läkaren jag sjukskriver dig 6 veckor till, man gör det för man inte kan sjukskriva för långa perioder åt gången ,men man kan förlänga med omgångar.
Citera
2026-02-16, 22:26
Medlem
Jag har ej sjukersättning själv, men en väninna har lägstanivån, drygt 11 000:- efter skatt. Hennes man har en vanlig lön plus att hon äger en andel i en skruttig sommarstuga så hon får inget bobidrag även om hennes man dör ( vilket hon självklart inte hoppas!) . De har det ganska knapert, inga reserver om något händer , de kör en tjugo år gammal skruttbil. Det är ganska tufft men hon är ändå tacksam att hon fick sjukersättning eftersom så många nekas o får gå från hus o hem.

Men hon säger att inflationen gör att det biter rejält eftersom nivån på inget sätt kompenserar för mycket dyrare mat och el.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in