2026-02-11, 16:02
Medlem
PingPongZongs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av staybound
Hela situationen är rätt märklig. Alla runt personen vill att hon ska banta. Samtidigt trycker de ständigt i henne godis och kakor. Det är nästan bara jag i omgivningen som inte tycker att man ska unna sig. Hon jobbar också 7 till 19 på ett offentligt jobb utan normala raster. Det inbjuder inte till bra ätande eller att kolla blodsockret. Ska se om jag hittar min mätare. Den ligger i ett skåp aldrig använd. Jag försöker se om det finns något hack som verkligen kan leda till en liten positiv knuff för annars så blir det ingen fortsättning på goda beteenden är jag rädd för.

Har nog sett honom. Såg en också som åt saker före en kolhydratmåltid och mätte sedan hur mycket måltiden påverkade blodsockret. Tror att i hans fall vann berberin, men jag tänker att alla är inte precis samma.

Vi är väldigt olika på grund av arv och miljö. Och ju äldre vi blir desto mer olika blir vi.

Kolhydrater finns aldrig någon anledning och bara äta en måltid bestående av enbart kolhydrater. Ändå gör många det. Finns till och med dom som i stort sett lever på kolhydrater via drycker. Men... vissa av dom lever fan på ingen näring alls... Tänk dom här som dricker Pepsi max och sådant där. Hurfan överlever dom ? Dom kan ju inte må bra? Men är dom unga och dryckerna fungerar som något slags knark så kanske dom tycker sig må bra.

Alltså ibland ser man folk som handlar och köper litervis med drycker som innehåller NOLL kalorier.

Noll kalorier
Pepsi Max innehåller noll kalorier per portion. Detta gör den till ett kalorifritt alternativ för dem som söker en kolsyrad dryck utan socker.
Citera
2026-02-11, 16:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av staybound
Hela situationen är rätt märklig. Alla runt personen vill att hon ska banta. Samtidigt trycker de ständigt i henne godis och kakor. Det är nästan bara jag i omgivningen som inte tycker att man ska unna sig. Hon jobbar också 7 till 19 på ett offentligt jobb utan normala raster. Det inbjuder inte till bra ätande eller att kolla blodsockret. Ska se om jag hittar min mätare. Den ligger i ett skåp aldrig använd. Jag försöker se om det finns något hack som verkligen kan leda till en liten positiv knuff för annars så blir det ingen fortsättning på goda beteenden är jag rädd för.

Har nog sett honom. Såg en också som åt saker före en kolhydratmåltid och mätte sedan hur mycket måltiden påverkade blodsockret. Tror att i hans fall vann berberin, men jag tänker att alla är inte precis samma.

Rom byggdes inte på en dag. Ibland måste man jobba på det för att hitta lösningarna. Lösningarna finns där.
Det är klart att hon om hon vill. Hon kan äta kokta eller äggröra bara för att nämna något. Jag har själv ett jobb där jag har bil 9 timmar. Jag tar med mig 700g äggröra. Går att äta kall. Gjort detta i 12 år. Tränar gym på lunchen och äter äggen medan jag jobbar.
Citera
2026-02-11, 20:46
Medlem
staybounds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PingPongZong
Kolhydrater finns aldrig någon anledning och bara äta en måltid bestående av enbart kolhydrater. Ändå gör många det. Finns till och med dom som i stort sett lever på kolhydrater via drycker. Men... vissa av dom lever fan på ingen näring alls... Tänk dom här som dricker Pepsi max och sådant där. Hurfan överlever dom ? Dom kan ju inte må bra? Men är dom unga och dryckerna fungerar som något slags knark så kanske dom tycker sig må bra.

Vi har knarkat en del Pepsi Max. Är smaken och lagom mycket koffein.

Vännen har ganska grav IBS och finns saker som helt enkelt inte funkar att äta, bönor, linser, lök, kål, och en del andra grönsaker. Leder till direkt ras. Jag har föreslagit att införa kött, men hon blir grön i ansiktet när jag bara nämner det. Det blir då ägg, kolhydrater som pasta och potatis, sojaprodukter. Hon har ingen hunger efter proteiner alls. Det försvårar.

Måste finnas något som kan sätta igång hennes motivation mer, jag ser att när hon tappat några kilo så är det lättare att bita i det sura äpplet och göra något som blir mer jobbigt.

Någon föreslår också att man ska inleda måltider med fibrer, särskilt psyllium. Så det kommer föreslås dessa tre nämnda saker att inleda måltider, psyllium, pulver eller berberin.
Citera
2026-02-11, 20:55
Medlem
staybounds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnWicks
Rom byggdes inte på en dag. Ibland måste man jobba på det för att hitta lösningarna. Lösningarna finns där.
Det är klart att hon om hon vill. Hon kan äta kokta eller äggröra bara för att nämna något. Jag har själv ett jobb där jag har bil 9 timmar. Jag tar med mig 700g äggröra. Går att äta kall. Gjort detta i 12 år. Tränar gym på lunchen och äter äggen medan jag jobbar.

Ja, man måste få in det i rutinerna. Jag känner att jag vill börja försiktigt. En sak i taget. Hennes partner menar med att man måste börja med att tåla att känna sig hungrig, men partnern har aldrig känt stark hunger och har aldrig heller känt av humör som skiftar med blodsockret. Partnern drar också hem godis vilket inte är så snällt.

Jag vet inte om jag inbillar mig, men upplever att vännen äter mindre om hon inleder middagen med proteiner.
Citera
2026-02-11, 21:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PingPongZong
Vi är väldigt olika på grund av arv och miljö. Och ju äldre vi blir desto mer olika blir vi.

Alltså ibland ser man folk som handlar och köper litervis med drycker som innehåller NOLL kalorier.

Noll kalorier
Pepsi Max innehåller noll kalorier per portion. Detta gör den till ett kalorifritt alternativ för dem som söker en kolsyrad dryck utan socker.

Inga kcl. Men är det nyttigt ? När sockret är ersatt/utbytt mot kemikalier.
(Jag ersatte en testperiod socker med sötningsmedel. Gick inte alls. Sockersuget slog all time high i taket och jag gör inte om det)
Citera
2026-02-12, 00:04
Medlem
staybounds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sandy7
(Jag ersatte en testperiod socker med sötningsmedel. Gick inte alls. Sockersuget slog all time high i taket och jag gör inte om det)

En del får sockersug av söt smak, andra behöver riktigt socker för att få sötsug. Misstänker att har man ett metabolt syndrom och man får i sig socker, blir det mer som en drog än om en metabolt sund människa äter socker. Tillåts blodsockret inte stiga mycket får man inte samma kick och tröst.

Sedan är ju sötningsmedel inte samma sak, aspartam har inga kalorier, sådant man bakar med, har kolhydrater. Värsta är sötningsmedel som har maltodextrin som bulk, detta har ingen sötma, men det har halsbrytande högt GI.
Citera
2026-02-12, 08:14
Medlem
PingPongZongs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sandy7

Något som inte innehåller kalorier är nästan aldrig nyttigt. Ok att det inte alltid är bra dricka kalorier. Men det kan ju vara bra dricka kalorier. Mjölk, olivolja till exempel. Och man kan faktiskt dricka allt man kan äta. Är bara hälla ner all mat i en mixer. Och ha lite extra vätska i, till exempel vatten. Så man kan dricka mat.

Jag äter och dricker mycket hellre rent socker än sötningsmedel. Men i mycket små mängder. Ihop med protein och fett.

Såg att boxningslegendaren Mike Tyson har ett nytt jobb: som Trumpadministrationens ambassadör för hälsosamma matvanor.

https://www.msn.com/sv-se/nyheter/utrikes/mike-tyson-blir-ambassad%C3%B6r-f%C3%B6r-trumpadministrationen/ar-AA1W9YxW

"I kampanjen berättar Tyson bland annat om sina egna viktproblem under den fattiga barndomen i Brooklyn, och hur hans syster Denise – som också kämpade med övervikt – dog i en hjärtattack vid 25 års ålder."

Fattiga människor i västländer är ofta feta. Dom har inte råd köpa bra mat. Så dom äter och dricker mest kolhydrater. Och det gör en människa fet och sjuk. Kolhydrater är billigt. Till exempel så kan man köpa 5kg jasminris för 97kr. Under 20kr kg. Tänk om man kunde köpa kyckling eller biff för 20kr kg.
Citera
2026-02-16, 11:31
Medlem
Man kör alltså fortfarande proteinpulver 2026? Intressant.

Varför äter du inte bara bättre frukost? Ägg? Kvarg är väl tudelat men helt okej.

Jag hade blivit hungrig 10 min efter en proteinshake.
Citera
2026-02-18, 07:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Minkapten
Man kör alltså fortfarande proteinpulver 2026? Intressant.

Varför äter du inte bara bättre frukost? Ägg? Kvarg är väl tudelat men helt okej.

Jag hade blivit hungrig 10 min efter en proteinshake.

Proteinpulver är det nog många som äter. Slutade själv för 5 år sedan. Önskar att jag aldrig börjat äta sådant. Säkert lagt över hundra tusen på det =)
Citera
2026-02-18, 08:31
Medlem
Citat:
Proteinpulver är det nog många som äter. Slutade själv för 5 år sedan. Önskar att jag aldrig börjat äta sådant. Säkert lagt över hundra tusen på det =)

Det är en helt sinnessjuk business. Det roliga är att det är nog 90% som ej har kvalitetsstämpel som visar på att exempelvis proteininnehållet är vad det sägs.

Man köper ett pulver där det står 27g protein per servering. Kan lika gärna vara 5g. Ingen vet, man lever på på placebo och öser ut pengar på skit.

Jag slutade med det runt 2015. Har inte märkt det minste skillnad i träning men magen slipper det där
Citera
2026-02-18, 10:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Minkapten
Det är en helt sinnessjuk business. Det roliga är att det är nog 90% som ej har kvalitetsstämpel som visar på att exempelvis proteininnehållet är vad det sägs.

Man köper ett pulver där det står 27g protein per servering. Kan lika gärna vara 5g. Ingen vet, man lever på på placebo och öser ut pengar på skit.

Jag slutade med det runt 2015. Har inte märkt det minste skillnad i träning men magen slipper det där

Mm, samma här. Ultra processat skit bara.
Citera
2026-02-18, 21:34
Medlem
staybounds avatar
Citat:
Mm, samma här. Ultra processat skit bara.

Fast vad gör man när man inte klarar av att äta kött/fisk, och inte tål några andra baljväxter än soja och bara då kan äta t ex vetegluten, sojaprodukter eller tofu?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in